BÜYÜKŞEHİR Belediyesi, Üçyol-Üçkuyular metro hattında çalışacak olan vagonların alımını yaptı.
Metro bitirilebilirse(!), kentin yeraltında Çin malı vagonlar gidip-gelecek.
Yapımı yılan hikayesine dönen, Bozoğlu’nun mukavelesinin fesih edilmesinden sonra peş peşe yeni ihaleler yapan Büyükşehir Belediyesi, 32 adet vagonun ihalesini Çin’e vererek bir sorunu daha aştı ammaaaaaaaaaaaaaa...
Acaba diye kendime sormadan geçemiyorum...
Çünkü, bu ihaleye iki firma katıldı. Biri İspanyol CAF firması, diğeri de Çinli CRS idi.
İspanyollar 32 metro aracı için 95.8 milyon, Çinliler ise aynı araçlar için 32.6 milyon Euro teklif verdiler.
Büyükşehir’in de tercihi Çin malından yana oldu.
İyi de; aynı şartnameye uygun istenen araçlar için iki firma arasında bu kadar fiyat farkı olur mu?
95.8 milyon Euro nerede, 32.6 milyon Euro nerede?
İspanyolların 32 taşıyıcı için verdiği fiyat, neredeyse Çin malından üç misli daha pahalı.
Bana biraz garip geldi...
Ortada bir ürün var.
Teknik şartnameye göre; uzunlukları-genişlikleri, çekiş güçleri, koltuk sayıları, oraları-buraları hepsi aynı olmak zorunda.
Diyelim ki böyle bir malın fiyatı 10 lira. Biri 12 liraya satıyor. Diğeri aynı ürün için 4 lira diyorsa, bunda bir bit yeniği(!) aramaz mısınız?
Üstelik de Çin malı ayakkabıları, tekstil ürünlerini, kırtasiyeden tutun da bu ülkede üretilen tüm ürünlerin ucuz ama ne kadar kalitesiz olduğunu bilmeyenimiz mi var?
Kusura bakılmasın ama ya İspanyollar bu işi bilmiyor ya da bu Çinliler, bu araçları tenekeden(!) imal ediyor olmalılar diye düşünmekten kendimi alamıyorum!..
* * *
Çocukluğumuzda ağzımızdan düşmeyen bir tekerleme vardı.
Sık sık; “Çin işi Japon işi; bunu yapan iki kişi, biri erkek, biri dişi...” derdik.
25-30 yıl önce, kadın-erkek arasındaki cinsel ilişki, bugünkü gibi açık açık ifade edilemezdi. Utanılırdı.
Böyle bir ilişkiyi ifade etmek için de bu tekerlemeyi seslendirirdik.
Uzatmayayım; Çin işi-Japon işi; “ince iş(!)” demekti.
Şimdi Büyükşehir Belediyesi de metro vagonlarını Çin’den satın alacak.
Fiyat inanılmaz, sudan ucuz denecek kadar ucuz.
İnşallah altından “ince bir iş” çıkmaz(!..)
* * *
Daha önce; halen Üçyol-Bornova arasında çalışan metro vagonlarını kaça almışız diye bir araştırma yaptım.
90’lı yılların ortasında İzmir Büyükşehir Belediyesi 45 vagon satın alımı yapmış.
İsveçli firmadan yapılan bu alım için o günkü Büyükşehir Belediye Başkanı Dr. Burhan Özfatura 101 milyon dolar ödeme yapmış.
Aradan tam 14-15 yıl geçmiş.
Bugün Çin malı metro araçların fiyatı, o günkü İsveç malından da ucuz.
Sizce mantıklı mı?
Rekabetti, global krizdi, oydu, şuydu, buydu...
Ne derseniz deyin; bu işte “İnce bir iş” var gibime geliyor...
İnşallah yanılıyorum dur...
Özay Şendir
Öğretmenlik ve sosyal statü
24 Kasım 2024
Didem Özel Tümer
Dışişleri Bakanı Hakan Fidan’dan ABD’ye YPG mesajı: Sineye çekmeyeceğiz
24 Kasım 2024
Abbas Güçlü
Öğretmenler neden mutsuz?
24 Kasım 2024
Zeynep Aktaş
Her şey faizlere kilitlendi
24 Kasım 2024
Ali Eyüboğlu
Aşkın Nur Yengi: ‘‘Rekabet derdimiz yoktu’’
24 Kasım 2024