ULAŞIM zammını iptal eden karara, Büyükşehir’in yapacağı itiraz reddedilirse, bu ESHOT batar!..
ESHOT batarsa, artık bunun faturası kimin başına patlar bilemem.
Ama birileri yapılan bu büyük hatanın faturasını ödemek zorunda.
Tabii, Başkan Kocaoğlu, “hesap sormayı” düşünüyorsa?
Çünkü bundan da pek emin değilim!..
* * *
İzmirli, 1 Haziran’dan buyana otobüse -metroya zamlı tarifeden biniyor.
Mahkeme kararına göre, son altı ay içinde zam farkı olarak cebimizden çıkan her kuruşu, yasal süreç tamamlandıktan sonra ESHOT’un kapısına dayanıp, son kuruşuna kadar geri isteyebileceğiz.
Ve ESHOT, zamlı tarifeden kentkart dolduranlardan bu süreçte fark olarak tahsil ettiği tam 30 milyon lirayı (eski parayla 30 trilyon) paşa paşa geri ödemek mecburiyetinde.
Bu rakam ESHOT için çok değil, ama az da değil.
Zaten yönetim hatalarından kaynaklanan sıkıntılarla boğuşan kurum, çok ciddi bir “yara” alacaktır.
Kentkart’ta diğer büyük kentlere oranla, işletimini yapan şirkete çok yüksek oranlarda komisyon ödeyen, bu nedenle de işletme zararı her geçen ay katlanarak büyüyen ESHOT’un bu nedenle işi çok zor.
* * *
Büyükşehir Belediyesi için sorumsuz kurumlardan biri olan ESHOT, nasıl bu duruma geldi, herkesin şapkasını önüne koyup sorgulaması gerekiyor.
Türkiye’de neredeyse en yüksek Kentkart komisyonunu özel bir şirkete ödeyen İzmir...
Yine Türkiye’deki büyük kentler, özellikle de İstanbul - Ankara kıyaslamasında en pahalı toplu taşıma ücreti yine İzmir’de...
Son beş yıl ile kıyaslandığında kaza sayısında en sonuncu, yani en güvenli otobüs taşımacılığında birinci sırada iken, bugün kaza sayısında üst sıralara yerleşen yine İzmir...
Geriye ne kaldı?
* * *
ESHOT; elektrik-su -havagazı-otobüs-troleybüs sözcüklerinin başharflerinden oluşan bir kelimedir.
80’li yıllara kadar ESHOT’u tek bir genel müdür yönetirdi.
Hem elektrik, hem su, hem havagazı, hem de otobüs ve troleybüs işletmelerinden tek kişi sorumluydu.
Şimdi, ne elektrik, ne su, ne de havagazı kaldı.
Zaten troleybüsler seferden kaldırıldı.
Geriye bir tek otobüs işletmesi var.
O da doğrudürüst yönetilemiyor.
Tek çare var; yönetemeyeni, yönetebilecek olanla değiştirmek...