İHALESİ Mart 2005’te, yapımı ise aynı yılın mayıs ayında başlayan Üçyol-Üçkuyular metro inşaatına, bugün farklı bir açıdan bakmak istiyorum.
“Ucuz etin yahnisi yavan olur” denir ya; “Bizim ucuz metronun da sonu hüsran oldu..”
Şöyle dört buçuk yıl öncesine gidiyorum. İhaleyi 90.8 milyon lirayla kazanan Bayındır İnşaat ile üçüncü gelen firma arasında 35 milyon lira arasında fark vardı.
Ve bu ihalede üçüncü gelen firma, daha önceki Üçyol-Bornova hattını süresinde tamamlayan Yapı Merkezi idi.
Şimdi bu firma hem İstanbul’u, hem de Japonlarla ortak Dubai Metrosu’nu yapıyor.
Büyükşehir Belediyesi, “ucuz” diye TMSF’nin el koyduğu Bayındır İnşaat’ı tercih etti.
Tabi ki bitmedi...
Büyükşehir, baktı ki yürümüyor, Kasım 2007’te ihaleyi iptal etti.
Yeniden ihaleye çıkıldı ve Nisan 2007’de bu kez metro inşaatı Bozoğlu’na verildi.
Ne kadara biliyor musunuz?
Tam 136 milyon liraya!...
Burada biraz duralım.
Çünkü Başkan Aziz Kocaoğlu’na bir iki sorum var.
- Bozoğlu ile sözleşme aşamasında CHP Genel Başkanı Deniz Baykal, kendisine CHP’li bir İzmir Milletvekili aracılığıyla metro konusunda “bir haber” gönderdi mi?
Bu milletvekili, Kocaoğlu’nu hangi konuda uyardı?
Başkan Kocaoğlu, ne cevap verdi? Yine bu milletvekili aracılığıyla Baykal’a nasıl bir mesaj gönderdi?
Bu birincisiydi. İkincisi işe şu:
- Bayındır İnşaat ile sözleşme fesih edildikten sonra, 23 Ocak 2007’deki ikinci metro ihalesine girmesi için Ankaralı Bozoğlu ile görüşen ve firmayı davet eden bir Büyükşehir bürokratın varlığından bilgisi var mı?
Hatta bu bürokratın Bozoğlu’na metro işi için 130-140 milyon lira arasında bir teklif hazırlaması konusunda uyarıda bulunduğunu biliyor mu?
* * *
Büyükşehir Belediyesi temeli 2 Haziran 2005’te atılan iki firma eskiten metro ihalesi tamamlama inşaatı için, Ekim ayında üçüncü kez ihaleye çıkacak.
İşin kaça ihale edileceğini bilemiyorum.
Ancak; teknik uzmanların söylemine göre, 5.5 kilometrelik Üçyol-Üçkuyular metrosunun dört buçuk yılda ancak yüzde 25’i bitirilebildi.
İşin yüzde 75’lik bölümü duruyor. Sadece tünellerin kazma işi bitti.
Döşeme betonu bile atılmadı.
Yani metronun en riskli bölümü daha başlamadı. Yapılacak 6 istasyon metronun en riskli bölümüdür. Geriye kalan elektrifikasyon ve raylar da en pahalı kısmı.
Ciddi firmaların bu süreçten sonra verecekleri fiyat ve bugüne kadar harcanan bedelle, bu metronun 180-200 milyondan aşağı tamamlanması mümkün değildir.
Bu işin sadece sinyalizasyonunun bedeli 30 milyon liradır.
Üçyol-Üçkuyular metro hattı yapımı, 90.8 milyon liraya tamamlanacak diye yola çıkılmış, bugün ise 200 milyon liraya biter mi endişesi taşıyan bir yatırıma dönüşmüştür.
Kaybedilen zaman, bu sürecin o bölgede yaşayanlara ve çevreye verdiği maddi-manevi zarar, bu bedelin içinde değildir.
Kimse kendisini, 29 Mart’ta alınan yüzde 56’lık oya bakarak kandırmasın ya da bu alınan rekor oyun arkasına sığınmasın.
Bitirilemeyen metronun alınan oyla bir ilgisi yok.
Olsaydı, metrosunu, alt-üst geçitlerini bitiren, yatırımlarını tamamlayan, meydanlarını düzenleyen, kenti güzelleştiren Antalya’da seçimleri AKP’li Menderes Türel açık ara kazanırdı.
Bilmem anlatabiliyor muyum?