İnci ve Hotiç, ayakkabı pazarlayan ve kendi markalarıyla ayakkabı üreten aile işletmeleri olarak öne çıktı.
İnci, ayakkabı üretim tesislerini kapattı. Fason olarak ürettirdiği ayakkabıları satıyor.
Milliyet Ekonomi’de önceki günkü Eylem Türk’ün haberinden öğreniyoruz ki Hotiç, Esas Holding’e satılıyor.
İnci, 80 mağazasında satılan ayakkabılar için 1 milyon çift kapasiteli üretim tesisi kurmuştu. Ürettiği ayakkabıların 350 milyonunu ihraç ediyordu.
Hotiç’in büyüttüğü üretim tesisinde yılda 2.5 milyon çift ayakkabı üretiliyor. Ayakkabılar yurt içi ve dışındaki 36 mağazada, 44 satış noktasında pazarlanıyordu.
Üretimi babalar başlattı
Her iki markayı parlatan, üretim tesislerini kuran ve büyütenler, iki ailenin de ikinci kuşağı, eğitimli gençlerdir.
İnci'yi Ali Murat Kızıltaş’ın dedesi lostra salonu olarak kurdu. Babası 1947 yılında Fatih’teki lostra salonunu ayakkabı mağazasına dönüştürdü..
Üniversite sonrası 1987'de babasının işini devralan Ali Murat Kızıltaş, önce mağaza sayısını artırdı, sonra da İnci markasıyla 1994’te üretime başladı, 2006 ‘a 8 milyon dolar yatırım yaparak, tesisi, yılda 1 milyon çift kaliteli ayakkabı üretecek şekilde büyüttü.
2011’de Milliyet’in Yılın Girişimcisi yarışmasında 5 örnek girişimciden biri olarak öne çıkan Kızıltaş, 2012 yılında “Kim ne üretiyor ise mağazalarımızda onu satacağız. Her çeşidi üretmek zor oluyor” diyerek üretimden çıktı...
Şimdilerde Ali Murat Kızıltaş, İnci markasını fason üretim ile yaşatıyor. Pazarlamada başarılı.
Ayakkabı sektöründe ilk akla gelen markalardan biri olan Hotiç’in arkasında ise 67 yıllık üretim deneyimi var.
1938 yılında, İstanbul Mercan’da Salih Hotiç tarafından kurulan küçük bir atölyede başlayan ayakkabı üretimi giderek büyüdü. Salih Hotiç, ilk Hotiç mağazasını 1957 yılında İstanbul Kadıköy Direkli Pasaj’ında açtı. 1980 yılında İstanbul Beyazıt’ta ikinci Hotiç atölyesi kuruldu.
1980’lerde yönetimi babalarından devralan Hotiç kardeşler pazarlamaya ve üretime aynı ölçüde önem verdiler. 1985’ten sonra İstanbul ve diğer şehirlerde yeni mağazalar açıldı. İki atölye birleştirildi, 1994 yılında, İstanbul Kağıthane’de, Türkiye’nin dünya standartlarındaki ilk ayakkabı fabrikasında üretim başladı.
4.500 metrekare kapalı alanda 190 personelle ve İtalyan teknolojili bant sistemi ile çalışan fabrikanın kapasitesi 170 model üzerinden günde 750 çift ayakkabı. Hotiç’i yöneten kardeşlerin her biri iyi eğitim görmüş, baba mesleğini devam ettiren gençler. Yönetimin başındaki Mehmet Hotiç giyim sektöründe önde gelen kuruluşlarda üretim, marka yaratma ve pazarlama konusunda başarılı olmuş, işini seven bir genç.
Gençler üretimden çıkıyor
İyi de... Önce İnci’de sonra da Hotiç’de bu iyi yetişmiş genç ikinci kuşak neden babalarının başlattığı üretimden çıkıyorlar?
* Kurumsallaşmış üretici, içeride, merdiven altında fason üretim yapan, genelde kayıt dışı çalışan üreticilerle rekabet edemiyor. Maliyet sorunu var.
* Kurumsallaşmış yerli üretici ne kadar marka yaratırsa yaratsın, ülkeye oluk oluk akan ithal yabancı markalarla rekabet edemiyor.
AVM’ler yabancı ayakkabı markalarının sadece kendi ürünlerini pazarladıkları kapısında kendi isimleri yazılı mağazalarla doldu. Büyük mağazalar yüzlerle yabancı marka ayakkabıyı satıyor da tek bir Türk markası ayakkabıyı vitrine koymuyor.
Ayakkabı bizim geleneksel üretim konularımızın başında geliyor. Ayakkabıda bile üretimden vazgeçmeyi zorunlu kılan bir çarpık ekonomik yapı oluşmuş ise, yapacak bir şey kalmamış demektir.