Güngör Uras

Güngör Uras

guras@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

CHP Başkanı Kılıçdar-oğlu’nun dün açıkladığı Merkez Türkiye Projesi, gerçekçi, uygulanabilir, uygulanması gerekir, uygulandığında Türkiye’nin kaderini değiştirebilecek bir proje.
Projenin hedefi, Türkiye’ye çevre ülkeler için, Türkiye’yi bir lojistik ,üretim ve finans merkezi haline getirmek. Bu amaçla Türkiye’de, Singapur, Hong Kong benzeri, serbest ticaret işlemlerinin merkezi olacak bir Mega Kent oluşturulacak.
Mega Kent, bir yerleşim bölgesi olarak gelişmeyecek. Uluslararası serbest ticaret ve finans merkezi olacak. Ülke kanunlarındaki sınırlamalar dışında kalacak. Uluslararası ticaretin (mevcut Serbest Ticaret Bölgeleri benzeri) serbest yürüyeceği bir merkez işlevini görecek.
CHP Başkanı Kılıçdaroğlu, uygulanabilirliğini anlatmak için, dünyada bu projeye benzer şekilde yürütülen 3 örnek veriyor: (1) Latin Amerika’da devam eden, “Güney Amerika Bölgesel Altyapıları Birleştirme Girişimi”. (2) Güneydoğu Asya yarımadasında tüm tren yollarını birleştirmeyi amaçlayan “Kunming-Singapur Demiryolu Projesi”. (3) Çin tarafından ilan edilen, “İpek Yolu Ekonomik Kuşak Girişimi ve 21. Yüzyıl Deniz İpek Yolu Projesi.
Kılıçdaroğlu, Merkez Türkiye Projesi’nin dünyanın bu alandaki 4. büyük projesi olacağını söylüyor.
Üretim, dağıtım merkezi
Merkez Türkiye Projesi’nin hedefi, Türkiye’nin çevresinde denizi olmayan ülkelere küresel liman, küresel lojistik, ticaret ve finans merkezi oluşturmak. Kılıçdaroğlu’nun anlatımıyla, Bağdat’ın ürününü Köstence’ye, Şanghay’ın ürününü Tebriz’e, Taşkent’in ürününü Rabat’a Türkiye üzerinden ulaştırmak mümkün olabilecek.
Şanghay limanından gemiyle gelen ürünler, Merkez Türkiye’de depolanacak, işlenecek, ambalajlanacak. Orta-Güney Avrupa’ya, İran’a, Azerbaycan’a gönderilecek. Çevre ülkelerin ürünleri, işlenerek veya işlenmeden Türkiye üzerinde Avrupa, Afrika ve Amerika kıtasındaki alıcı ülkelere sevk edilecek.
Merkez Türkiye Projesi’nin kalbi, projenin merkezi olacak olan Mega Kent, özel yasalarla ve özel statü ile yönetilecek. Projenin toplam maliyeti 200 milyar dolar olarak tahmin ediliyor.
Devlet üstleneceği 40 milyar dolarlık alt yapı yatırımı için özel sektörle işbirliğine gidilebilecek. Yatırımların yüzde 70’lik bölümü 2023’e kadar tamamlanacak.
Projenin kalbi Mega Kent
Özel sektörün 160 milyar dolar tutarında üstyapı yatırımı yapması bekleniyor. Merkez Türkiye Projesi’nin, dolaylı olarak ülkenin diğer bölgelerinde 117 milyar dolar tutarında yatırımlara imkân sağlaması bekleniyor. Projenin toplam 317 milyar dolar yatırım sonucu, 20 yılda toplam 1.5 trilyon dolarlık gelir yaratabileceği hesaplanıyor..
2035 yılı için CHP’nin hedefleri iddialı. Türkiye’de kazanılan her 100 liranın 5.5 lirası Merkez Türkiye Projesi’nden gelecek. 2035’te Merkez Türkiye’nin ihracatı 65 milyar dolar olacak. Merkez Türkiye Projesi uygulanabilir bir projedir. Bu proje, THY’nin çevre ülkelerin yolcu potansiyelini, İstanbul‘da toplayarak dünyaya dağıtma konusunda uygulamakta olduğu ve başarı sağladığı projenin, daha geniş kapsamlısıdır.
Ciddi bir lojistik, üretim ve finansman projesidir. Projenin kalbi, özel statüye sahip, serbest ticaret ve finans merkezi olarak işlev görecek Mega Kent olacaktır. CHP, bu seçim öncesi, seçim tartışmalarının başına ekonomiyi oturtmakta başarılı oldu. Diğer partiler “mecburen, mecburiyetten” CHP’nin vaatlerinin peşine takılarak, az da olsa ekonomiden söz etmek zorunda kaldı.
Merkez Türkiye ve Mega Kent Projesi, önümüzdeki günlerde diğer partilerin de gündemine girecektir. Önemli olan projenin gerçekleştirilmesidir. Çünkü bu proje, Türk ekonomisinin kaderini değiştirme gücü olan bir projedir.