İhraç malının olması şart. Alıcının olması şart. Ama yetmiyor. Malı alıcıya ulaştırmak zorundayız.
Değer olarak ihracatımızın yüzde 55’ini denizyolu, yüzde 35’ini karayolu, yüzde 7’sini hava yoluyla yapıyoruz.
Uluslararası karayollarında eşya taşımacılığı yapan 2 bini aşkın firmamız ve bunların da uluslararası taşımacılık yapan 60 bini aşkın çekicisi, 20 bine yakın kamyonu, 100 bine yakın yarı römorku var.
Uluslararası taşımacılık yapan firmalar (aktif) 21 sınır kapısından doğrudan ve ro-ro taşımaları ile 80’i aşan ülkeye gidip geliyorlar.
Bir yıl boyunca ihracat malları taşımak için 1.5 milyona yakın, ithalat malları taşımak için yarım milyondan fazla sefer yapıyorlar.
Ro-ro taşımacılığı, karayolunda taşıma yapan araçların, yolculuğun bir bölümünü gemiyle yapmalarına imkân veriyor.
TIR’lar dışarı çıkamıyor
Uluslararası eşya taşımacılığı yapan araçları biz TIR diye adlandırıyoruz.
Değişik nedenlerle son aylarda ihraç malı yüklü TIR’lar sınırlarımız dışına çıkmakta zorlanmaya başladı.
Hemen hemen her hudut kapısında TIR’lar uzun kuyruk oluşturuyor. Yurtdışına çıkmak için bekliyor.
Bu ciddi sorunu Aysel Yücel Dünya’da yayımlanan bir araştırmasında geniş olarak sergiledi.
Aysel Yücel ile konuşan UND (Uluslararası Nakliyeciler Derneği) Başkanı Çetin Nuhoğlu’nun verdiği bilgiye göre, Kapıkule, Hamzabeyli ve İpsala kapılarında ortalama bekleme süresi 2-3 günü, İran yönlü Gürbulak ve Esendere’de 5-7 günü, Habur’da 3-4 günü, Sarp ve Türkgözü’nde ortalama bekleme süresi 1-2 günü buluyor. Irak’ın doğusu ve güneyine gidilemiyor. Suriye kapalı, tampon bölgenin ötesi yok. Mısır Ro-Ro hattı da 22 Nisan itibarıyla kapandı. Rusya için Ukrayna yolu kapalı. Türkmenistan’a bir haftalık yol 40 gün alabiliyor.
İhracatımız engelleniyor
UND İcra Kurulu Başkanı Fatih Şener doğudan batıya, güneyden kuzeye, bütün çıkışlarda sıkıntı yaşandığını, rakip ülkelerin Türkiye’nin ihracatına karşı tutumlarını, lojistiği yavaşlatarak gerçekleştirdiklerini söylüyor. Şener’e göre, “Tarif dışı engeller var. Mesela İran’ın buradan sizi geçirmiyorum demesi tarife dışı engel. Bu, Ortadoğu’ya Türk malını geçirmiyorum demek. Türkiye’nin ihracatla büyüdüğünü görenler engellemeye çalışıyor”.
Tekrarda yarar var: İhraç edilebilecek malı üretmek, alıcı bulmak yetmiyor. İhraç edilecek malı sınır dışına taşımakta zorlanıyoruz. Uzun süredir devam eden sorunu çözecek olan hükümettir.
Hükümet seçim telaşında, sorunla ilgilenmeye fırsat bulamıyor. Sonra da ”İhracatımız neden artmıyor? Artacak yerde neden geriledi?“ diyerek üzülüyoruz.
YARIN: Hangi sınır kapısında neler yaşanıyor?