Güngör Uras

Güngör Uras

guras@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

‘Hormonlu’ değil Mercedes’li büyüme

2015 yılının ilk 3 ayında Türkiye ekonomisi ‘Mercedes’ sayesinde büyüdü. Dünyada Mercedes sayesinde büyüyen tek ülke herhalde Türkiye’dir.
Diyanet İşleri Başkanı için, Büyük Türk Büyükleri için satın alınan lüks Mercedes’leri eleştirenler, bu sonuç karşısında herhalde mahcup duruma düşecekler.(!)
Tüm sanayide üretim artışı 0.0 (yazı ile; sıfır) oldu. Halkımız gıda, içki ve tütüne geçen yılın aynı dönemine göre daha az para harcayabildi.
Ama Türkiye Mercedes, BMW ve Audi satışları sayesinde (Allaha bin şükür) büyüdü. (Veya büyüyor gibi görüntü verdi!)

Otomobil alarak büyüdük
Büyümenin lokomotifi tarımsal üretimdir, sanayi üretimidir. Tarımın büyümedeki ağırlığı yüzde 4.6 gibi düşük bir ağırlık ama, sanayi kesiminin ağırlığı yüzde 33.2 oranında.
2015 yılının ilk 3 ayında tarımda üretim artışı yüzde 2.7 oldu. Sanayide ise üretim artmadı. Ama ekonomi bütünü ile yüzde 2.3 oranında büyüdü.
Büyümenin arkasında tüketim harcamalarının artışı var. Tüketim harcaması ise gıdaya, giyime değil de otomobile, lüks ve ithal otomobile gitti.
Ocak-Mart döneminde Türkiye genelinde otomobil satışları yüzde 42, hafif ticari araç satışları yüzde 78 arttı.
2014 yılının ilk 3 ayında 3 bin 233 Mercedes satılmışken, 2015 yılının aynı döneminde 7 bin 266 Mercedes satıldı. BMW satışları 2 bin 826’dan 5 bin 124’e, Audi satışları 2 bin 380’den 3 bin 398’e yükseldi.
İlk üç ayda 2014 yılında 68 bin ithal binek otomobili satılmıştı. 2015 yılında 92 bin ithal binek otomobili satıldı.

Haberin Devamı

‘Hormonlu’ değil Mercedes’li büyüme


Üretimsiz büyüme olmaz
Üretimsiz büyüme sürdürülemez. Otomobil satışına dayalı büyüme, gelir dağılımındaki çarpıklığı gösterir.
Nüfus artıyor. Artan nüfusa Suriyeli göçmenler eklendi. Bir yılda gıda harcamaları artmıyor. Artamıyor. Geriliyor.
Bu durumda otomobil satışlarından kaynaklanan tüketim artışının ortanın üstü kesimin harcamaları olduğu anlaşılıyor.
Yılın ilk 3 ayında yüzde 2.3 büyüme özetle şöyle gerçekleşti:
Otomobil satışlarına dayalı tüketim harcamalarında, özel kesim tüketiminin büyümeye katkısı yüzde 3.0 oranında, kamu kesimi tüketiminin büyümeye katkısı yüzde 0.3 oranında oldu. Stoklardaki artış büyümeye yüzde 0.2 katkı yaptı. Yatırım harcamalarında artış sıfır oldu. Net dış ticaretin büyümeye katkısı negatif (eksi) 1.2 olarak hesaplandı. Sonuç olarak ekonomi yüzde 2.3 büyümüş oldu.

Haberin Devamı

‘Hormonlu’ değil Mercedes’li büyüme