Tüm paydaşların okul yolunda trafik kurallarına uyması, güvenli yolları kullanmaları, servis içerisinde servis kurallarına göre hareket etmeleri, servis sürücülerinin duyarlı olmaları olası kazaları önleyecektir. Servisler kadar sürücü ve rehberlerde sık sık denetlenerek okul ve servis güvenliği konusunda bilinçlendirilmelidir. Peki okullarımız güvenli bir okul yaşamı için yeni eğitim-öğretim dönemine nasıl hazırlanmalı ve neler yapmalı?
1- Okullarda, güvenli okul standartlarına göre risk analizleri yapılarak “Okul risk haritaları” çıkartılmalı
Risk haritası, okul güvenliğini olumsuz etkileyen iç ve dış tüm faktörlerin detaylı bir şekilde analiziyle elde edilir. Okul binası ve kampüslerinin mimari tasarımları, fiziki yapıları, kullanılan malzeme ve donanımların güvenli ve sağlam olması olası yaralanma ve kazaların minimize edilebilmesi için önemli.
2 - Okullarda yasal yetkileri olan sertifikalı güvenlik görevlileri bulunmalı
Çocuklarımızın güvenliği okul girişlerinde durabilmekten başka vasfı olmayan kişilerle değil özel güvenlik sistemlerine hakim yetkin personeller ile sağlanabilir. Ne yazık ki Milli Eğitim Bakanlığı verileri, ülkemizdeki okulların %61’inde hiçbir güvenlik görevlisi bulunmadığını gösteriyor.
3 - Okul servisleri denetlenmeli
Okul servislerinde sürücü ve rehberlerin olumsuz davranışlarından kaynaklanan sorunlar eğitim ve denetimlerle giderilmeli. Araçların mevzuata uygunluğu yanında sürücülerin trafik kurallarına uyması sağlanmalı. Şu anki şartlarda, okul servisleri başıboş bir görüntü sergiliyor.
4 - Öğretmenler şiddet ve özellikle akran zorbalığına karşı bilinçlendirilmeli
Güvenlik denilince sadece okula dışarıdan yönelen tehdit ve tehlikeleri algılıyoruz. Ancak en çok dikkat çeken şiddet olaylarının başında akran zorbalığı geliyor. Zorbalığın çoğu itme, saç-kulak çekme ve bedene yönelik kaba şakalar şeklinde gerçekleşiyor.. Öğretmenlerin ve yöneticilerin bu konuda daha bilinçli olarak okul politikaları ve disiplin kuralları yanında önleyici ve müdahale edici farkındalıklar oluşturmaları gerekiyor.
5 - Okulların bulunduğu toplumsal ve çevresel koşullar güvenliği etkiliyor.
İstanbul’da 11 ayrı okul çeşidinde yaptığımız Okul Güvenliği Araştırması sonuçlarına göre; okulların bulunduğu bölgelerin sosyo-kültürel ve ekonomik yapıları ile bölgesel şartlarından kaynaklanan sosyal faaliyetlerin yetersizliği, okul iklimini olumsuz yönde etkiliyor (Alver, Adıgüzel ve Öztürk, 2016). Bu da okullarda güvenlik zafiyetine yol açıyor.
6 - Öğrenci, öğretmen ve veliler uyuşturucu maddelerin zararlarına karşı bilinçlendirilmeli
Madde bağımlılığı ve uyuşturucu madde kullanımı her zaman yarattığı korku, suç riski ve sağlık sorunları nedeniyle her ülkenin ve her ailenin kabusu oldu. Son dönemde bonzai gibi ucuza pazarlanan ve kolay ulaşılabilir olan sentetik uyuşturucular yüzünden gençlerimiz ölümün ve yaşamsal sorunların tuzağına düşmeye başladı. Okul odaklı önleme kapsamında, okullarda gerçekleştirilen önleme faaliyetleriyle, gençlerin uyuşturucu maddelerden korunması sağlanmalıdır. Bununla birlikte Çocuk ve gençleri zararlı alışkanlıklardan korumak için en önemli görev hiç şüphesiz ailelere düşmektedir. Bu açıdan iyi bir anne baba olmanın ölçütlerinden birisi de ebeveynlerin çocuklarını, özellikle uyuşturucu maddeler ve genel olarak bütün zararlı alışkanlıklardan ne ölçüde koruduklarıyla ilgilidir.
Sonuç olarak Türkiye’nin koşulları özel güvenlik sistemlerini bizim için zorunlu kılıyor. Unutmayalım ki bu gerçeği görerek hareket ettiğimiz sürece, çocuklarımızın güvenliğini sağlayabiliriz.
Riskleri konuşmak karamsarlık üretmek değil, çocuklarımız için riskleri minimize etmektir.
BİTTİ
Kaynaklar
Alver, E., Adıgüzel, T. ve Öztürk O. (2016). İstanbul’da 11 Ayrı Okul Çeşidinde Okul Güvenliği Araştırması, International Journal Of Eurasia Social Sciences, 7(23), ss. 274-298.
Teyfur, M. (2014). Basında Yer Alan Okullarda Şiddet İle İlgili Olayların Değerlendirilmesi. Elementary Education Online, 13(4), ss. 1311-1330.