Didem Özel Tümer

Didem Özel Tümer

didem.tumer@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

2019’da turizmde yüzler güldü. 2020’nin çok daha iyi olacağının sinyalleri şimdiden geliyor. Kültür ve Turizm Bakanı Ersoy, “Türkiye paket turlarının satışı artıyor. Bütün pazarları geri kazanıyoruz. Brexit de lehimize” dedi.

Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy, Avrupa’nın bir çok ülkesinde Türkiye’ye yönelik paket tur satışlarında artış yaşandığını belirterek, “Bütün pazarları geri kazanıyoruz” dedi. Cumhuriyet tarihin en büyük tanıtımını yaptıklarını kaydeden Ersoy, İngiltere’nin Brexit sürecinin Türkiye’yi olumsuz etkilemeyeceğini belirtti. Ersoy, “3-4 ay öncesine göre sterlin- euro paritesi sterlin lehine düzeldiği için durum lehimize” diye konuştu. Tarihi eser kaçakçılığını önlemek için önemli bir adım attıklarını kaydeden Ersoy, Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü bünyesinde bulunan “Kaçakçılıkla Mücadele Şubesi”nin daire başkanlığına seviyesine çıkartılacağı ve daha fazla uzman kadronun kaçakçılığa karşı mücadele vereceğini açıkladı.

Haberin Devamı

Türkiye, Avrupa’da kapışılıyor

Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy, Uluslararası Utrech Turizm Fuarı’nı ziyaret etti. Ziyaret öncesi uçakta gazetecilere konuşan Ersoy, gündeme ilişkin önemli açıklamalarda bulundu. Ersoy, özetle şöyle konuştu:

KONAKLAMA VERGİSİ: Erken rezervasyon satışları iç pazarda geçtiğimiz senenin üzerinde. Satışı çok etkilemez.

BDDK KARARI: (BDDK’nın havayolları, seyahat acenteleri ve konaklama ile ilgili yurtdışına ilişkin harcamalarda taksit sınırının 6’dan 3’e indirmesi) Sadece yurt dışı turları kapsıyor. Yurt dışına 9 milyon insan çıkıyor. Çok azı turisttik amaçlı, daha çok akraba ziyareti ve ticaret için çıkılıyor.

PAZARLARI GERİ KAZANIYORUZ: (Türkiye satışlarında Avrupa’da ciddi bir artış oldu mu?) Ortalama yüzde 15. Orta Avrupa’dan yüzde 25. Bizim için Orta ve Doğu Avrupa çok önemli. Polonya, Romanya, Sırbistan, Çekya... Buralarda tanıtımı ağırlaştırmaya başladık. Buralardan artışın nedeni, işsizlik oranının çok düşmesi. İşsizlik diye bir şey kalmadı. Gelirleri gerçekten artıyor. Bunlar AB’nin hızla yükselen yıldızları. Bu ülkeler bizim geliştirilecek pazarlar listesinin de başındalar. Almanya’da yüzde 15 artış var. Fransa yüzde 30 artıyor. Rusya 7 milyon 17 bin kişi ile birinci sırada, Almanya 5 milyon 27 bin, Bulgaristsan 2 milyon 713 bin İngiltere 2 milyon 562 bin. İran 2 milyon 142 bin. Baktığınız zaman Rusya’da yüzde 15, Almanya 11.16, Bulgaristan 6, İngiltere 5.69 pasta payları. Bütün pazarları geri kazanıyoruz. Güvenlik endişeleri vardı. Ortadan kalktı. İkinci olarak Cumhuriyet tarihinin en yoğun tanıtımını yapıyoruz. Etkili tanıtım yapıyoruz. 2018’de 18 milyon dolar tanıtıma harcanırken bu sene 75 milyon dolara yakın. 2020’de 180 milyon dolar hedefliyoruz. Bütün mecraları kullanmaya başladık. Artık tek tip mecralarda tanıtım yapmıyoruz.

Haberin Devamı

Türkiye, Avrupa’da kapışılıyor

BREXIT ETKİSİ: Bizim kontratlarımız var. Biz Türkiye genelinde uçaklarda normalde euroya dönüyoruz. İngiltere ile Brexit sürecinden dolayı sterlin bazında kontratlama yapıyoruz. İyi bir şey. Ülkenin kendi parasında satış iyi bir şey. Dalgalanmalardan muaf olur. 3-4 ay öncesine göre sterlin euro paritesi sterlin lehine düzeldiği için durum lehimize.

Haberin Devamı

RUMİ ÇALIŞMASI: Konya ile ilgili çalışıyoruz. Hem turizm destinasyonu yapacağız. Hem de Rumi ile birlikte. Nasıl Göbeklitepe, Şanlıurfa, Gaziantep hattını kurtardı, Rumi ile irlikte orada Çatalhöyük var, Çatalhöyük ile birlikte... Rumi üzerinden tanıtım pek etkili oluyor. Çalışıyoruz. Üzerinde profesyonel bir ekip çalışıyor. Bir strateji oluştururuz ajanslarımızla beraber.

KAÇAKÇILIK DAİRE STATÜSÜNE: Önemli olan tarihi eserin çıkmasını engellemek. Uzun bir süreç ve maliyetli süreç. Avukatlık ücretleri çok pahalı. Yavaş yavaş ülkeler eserleri verme trendine girmeye başladı. Biz napıyoruz? Onay bekliyoruz. Kaçakçılık şubesini (Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü Kaçakçılıkla Mücadele Şubesi) daire başkanlığına yükseltiyoruz. Ekip sayısı 3 katına çıkacak. Daha uzman kadrolarla Daha yoğun takip edilecek.

KAPILARINDA YATIYORUM: Bu sene AKM ve CSO’yu açacağız. Kapılarında yatıyorum.

Yapımcılar geliyor

FİLM PORTALI: Filmingin Turkey adlı bir web page açtık. Yabancı büyük yapımcılar gelip görüşmeye başladılar. Sadece dışarıya bağımlı olması değil, iç pazardan da destek almalı. Sadece yabancı ile dönme olasılığı zayıf. Platolar büyükşehirlere yakın olmalı. Oyunculara lojistik olarak yakın yerlerde platoların olması daha doğru olur.

Türkiye, Avrupa’da kapışılıyor

Tarihle ilgili herkes buraya konsantre

GÖBEKLİTEPE TANITIM YÜZÜMÜZ: 2019’u Göbeklitepe yılı ilan etmemizin ana sebebi, Göbeklitepe’nin kendisinden geliyor. Bir yeri markalaştırmak istiyorsanız 4-5 sloganı yoğun bir şekilde anlatmanız, tanıtmanız gerekiyor. Göbeklitepe’de bizim bir sloganı anlatmamız yeterli. Tarihin “0” noktası... Bir tek sloganı tanıtıyorsunuz, anlamalarını sağlıyorsunuz. Talep karşı taraftan geliyor. Eskiden Malta’da olan şey artık bize geçti. Biz İngiltere’dekinin (Stonehenge) çok daha ilerisindeyiz. Göbeklitepe’nin 12 kilometre uzağında Karahan Tepe.. Orası da 15 bin yıl öteye... Mardin yakınlarında boncuklu tarla diye bir yer var. Orada da çalışıyoruz şu an. Karahan Tepe’de bulunan T’ler daha büyük ve daha yaşlı olduğu görülüyor. Yerleşik hayatın muhtemelen buralarda başladığıyla ilgili... Oradaki tarihe bakışı da değiştirdi. Yerleşik hayat başladı, din başladı... Burada tam tersi. Din başladı yerleşim başladı. 70 bin olan ziyaretçi sayısı 2019’da 410 bine ulaştı. Göbeklitepe yeni tanıtım yüzlerimizden biri oldu. Nasıl Kapadokya tanıtım yüzümüzdü, şimdi artık Göbeklitepe de tanıtım yüzümüz. Burayla ilgili dünyada çok sayıda çalıştay yapılıyor. Forumlar düzenleniyor. Tarihle ilgili herkes buraya konsantre.

Türkiye, Avrupa’da kapışılıyor

Yatay mimari ile iki yeni destinasyon

ÇEŞME VE DİDİM: Çeşme ve Didim’de 2 yeni destinasyon hazırlıyoruz. Yatay mimari esaslı, geri dönüşüme uyumlu, doğal sit gibi alanlarla donatılmış, esnafın gelir yaratmasına uyumlu, 12 ay turizme açık, golf alanlarının olduğu, elektikli araçlara uygun örnek bir turizm alanı oluşturacağız. Bir çok kriteri olacak. En örnek projelerden birir olacak. Tahmini yatırım tutarı sadece çeşme için 10 milyar doları geçer. Çağın trendlerine ve ihtiyaçlarına uygun... Örnek bir mekan yaratırsak diğer bölgelerin dönüşümü açısından da önemli etkisi olur. Hedef 2021’de lansmanını yapmak, yatırımcılarla buluşturacağız. 2023’te faaliyete geçebilir. 2023 vizyonumuzda planlanan her şey içinde olacak.