Çağdaş Ertuna

Çağdaş Ertuna

cagdas.ertuna@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Moda haftalarının hızıyla kreatif direktör değişikliklerinin hızı paralel gitmeye başladı. Bu baş döndüren tüketim sürecine karşı çıkan bir marka da oldu. İşte moda haftalarından geriye kalanlar…

Moda dünyasında güncel durum

Moda haftaları son hızla devam ederken moda dünyasında da taşlar yerinden oynuyor. Daha önce moda haftalarına karşı çıkanların başında Azzedine Alaia geliyordu; koleksiyonlarını kendisine dikte edilen zamanlarda değil, hazır olduğunda göstermeyi tercih ediyordu. Şimdi ise Gucci’den sonra Valentino’nun kreatif direktörü olan Alessandro Michele, erkek ve kadın hazır giyim defilelerini ayrı ayrı sergilemeyi bırakarak karma defileleri tercih edeceğini ve couture koleksiyonunu yılda yalnızca bir kez sergileyeceğini açıkladı. 

Haberin Devamı

Valentino, yılda iki kez düzenlenen erkek giyim defilelerinin yanı sıra ilkbahar-yaz haute couture defilelerini de iptal etti. İtalyan modaevi, artık Paris kadın giyim sezonunda karma hazır giyim defileleri yapacak ve yılda bir kez couture defileleriyle yetinecek. Valentino’nun özel erkek giyim defilelerinin geleceği, Alessandro Michele’nin mart ayında kreatif direktör olarak atanmasından bu yana sorgulanıyordu. Tasarımcı, Gucci’de çalıştığı süre boyunca cinsiyetsiz, karma defileleri tercih etti. 

Valentino, yaptığı açıklamada, daha az sıklıkta düzenlenen couture gösterilerinin “gerçek ve sınırsız sanatsal ilhamın yolunu açacağını” da söyledi. “Haute couture’ün gerektirdiği işçiliğe, zaman lüksü tanınarak artık daha da fazla saygı duyulacak,” diye de ekledi. Bu durum markanın sahipleri Mayhoola ve Kering’i rahatlatıyor tabii. Çünkü tüm büyük pazarlarda lüks talebin yavaşlaması nedeniyle ölçek küçültülmüş yeni takvim önemli maliyet tasarruflarını da beraberinde getiriyor. 

Sandalye kapmaca devri devam ediyor 

Bir de diğer büyük modaevlerine bakalım. Moda dünyasındaki sandalye kapmaca devri devam ediyor. Şimdi birçok tanıdık kreatif direktör farklı modaevlerinde karşımıza çıkıyor. Gabriela Hearst’ün Chloé’den ayrıldığının duyurulmasının ardından Alman tasarımcı Chemena Kamali, Fransız lüks markanın bir sonraki kreatif direktörü olarak atandı. Kamali daha önce kreatif direktörler Phoebe Philo ve Clare Waight Keller’ın yönetimi altında çalışmıştı. Alexander McQueen’in uzun süredir kreatif direktörlüğünü yapan Sarah Burton, İlkbahar/Yaz 2024 defile koleksiyonunun sunumunun ardından markadan ayrıldığını duyurmuştu.  

Haberin Devamı

Sadece birkaç gün sonra Kering, bu göreve Seán McGirr’in atandığını açıkladı. Central Saint Martins mezunu olan McGirr, moda kariyerine Burberry ve Vogue Hommes Japonya’da başladı ve burada yardımcı rollerde çalıştı. Daha sonra Dries van Noten’da kadın tasarımcısı rolüne yükseldi. McGirr son zamanlarda JW Anderson’da hem erkek giyim hem de kadın giyim koleksiyonlarını yönetti. 

Sarah Burton ise 1997’den 2023’e kadar Alexander McQueen modaevinde çalıştıktan ve son 13 yılını şirkette kreatif direktör olarak geçirdikten sonra şimdi Givenchy’nin kreatif direktörü oldu. Karl Lagerfeld’in kendisinden sonra Chanel’in başına geçmesini istediği Haider Ackermann, Berluti ve Canada Goose’dan sonra en son da Tom Ford’un yeni kreatif direktörü oldu. 

Haberin Devamı

Chanel’in Virginia Viard’dan boşalan kreatif direktörlük görevine ise henüz kimse atanmadı. Lanvin’in yeni kreatif direktörü daha önce Nina Ricci ve Oscar de la Renta’nın kreatif direktörü olan İngiliz tasarımcı Peter Copping oldu. 

Clare Waight Keller ise Uniqlo’nun yeni kreatif direktörü olarak atandı. Waight Keller, Paris modaevlerinden geliyor; üç yıl boyunca Givenchy’de, ondan önce de altı yıl boyunca Chloé’deydi. 

Şimdi ise ünlü kreatif direktörlerin yeni göreve başladıkları köklü markalara ne yenilik getirecekleri heyecanla bekleniyor. Ve tabii artık daha az moda haftasına katılacağını açıklayan Valentino’nun daha az görünür olma kararının güncel kalabilmesini ve satışları nasıl etkileyeceği de merak edilenler arasında… 

Moda dünyasında güncel durum