Ayşegül Sönmez

Ayşegül Sönmez

a.sonmez@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Paris ve New York’ta iki ayrı galerisi bulunan ünlü Lelong ilk kez Contemporary İstanbul fuarına katıldı. Galerinin yöneticisi Jean Fremon’la biraz sohbet ettik. Elbette ilk sorum yılda en az 8 fuara katılan galerinin Contemporary İstanbul’u neden tercih ettiği oldu. İkinci sorum ise duvarındaki dev 2000 tarihli Tapies’inden hareketle İstanbulluya neyi sergilemeyi tercih ettiği üzerineydi...
* Yaklaşık, beş yıldır Galeri Lelong’un Türk müşterileri var. Düzenli olarak onlara satış yaptığımızdan artık İstanbul’a gelip onları görmek istedik.
* Uluslararası alıcı diye bir tipten bahsedilebilir ama Türk, Çin gibi bir ayrım yapmak zor. ‘Türkler bunu alır. Bunu gösterelim’ diye bir mantığımız yok. Ama ne demek istediğinizi anlıyorum.
* Küçük “pullar”dan oluşan bir koleksiyonla İstanbul’a gelmedik. Buna inanmıyoruz. Güçlü işlerle İstanbul’a gelmek istedik.
* Neyi sergilediğimiz üzerine çok düşünen bir galeriyiz. İyi işler gösteriyoruz. Müşteri de nereli olursa olsun onları alıyor.
* Ekonomik kriz her zaman işimizin bir parçası. Bunsuz bir sanat dünyası düşünülemez... Bir gün her yerde kriz olacaktır.
* Paris’te krizden etkilendiğimizi söyleyemem ama İspanya ve İtalya için durum gerçekten kötü... Kriz demek başka ülkelere, yeni yerlere açılmak zorunluluğu demek. Türkiye de onlardan biri...
* İstanbul’a iki fuar fazla. Bir tane olmalı... Biz bu fuarı tercih ettik çünkü bu fuar diğeri gibi değil. Burada Türkiye’de çağdaş sanatla ilgili herkesi görebiliyorsunuz. Gazeteci, yazar, koleksiyoner... Buralı bir fuar bu... Lokal galerilerin çoğunlukta olması rahatsız edici değil. Aksine bunu olumlu buluyorum. Bütün fuarlar birbirine benziyor çünkü... Burası daha kendine mahsus... Buradan geliyor. Türk toplumunun desteğini içinde taşıyor.

Haberin Devamı

Fuarda neler oluyor...

* Ünlü aksiyon ustası aksiyonlarında gerçek hayvan kanı kullanmaktan yıllar içinde boyaya geçen Herman Nitsch, 66. Boya aksiyonunu gerçekleştirmek üzere fuarın alt katındaki geniş alana yerleşti. Aksiyonuna başlamadan önce küratör Marcus Graf’la bir söyleşi gerçekleştirdi. Fuar boyunca aksiyonuna devam edecek Nitsch maalesef fuarın ikinci günü ara vermek zorunda kaldı. Bu araya neden aksiyonunun bir parçası olarak boya akıtacağı tuvallerin üzerine astar çekilmiş olmasıydı. Oysa Nitsch, astarsız tuvallere boya akıtmasıyla yapıtını gerçekleştiriyordu. Sanatçı, cuma günü kaldığı yerden devam etmek üzere fuardan ayrıldı.
* PG Art gallery, hayvan hakları savunucuları tarafından basıldı. Kemal Tufan’ın Bulut Kafes I isimli çalışmasında kafeste yer alan canlı kuşlara tepki veren izleyici, galeri sahibesi Pırıl Güleşçi Arıkonmaz arasında gerilimli dakikalar yaşandı. Tepkili izleyicinin kibarlığı elden bırakarak saldırgan konuşmaları Pırıl Güleşçi ve ekibini epey yıprattı.
* Galeri Artist’in standında yer alması planlanan Rebecca Horn’un eseri gümrüğe takıldı ve açılıştaki yerini alamadı. Fuarın ikinci günü iş hala gümrükten sergi alanına ulaşamamıştı.
* Cem Yılmaz önünde poz verdiği işler daha mı kıymetli oluyor tweetiyle ressam Bora Akıncıtürk önemli bir saptamada bulundu. Cem Yılmaz’ın yanı sıra Kenan Doğulu ve Beren Saat’in fuara olan ilgisinden çok fuar katılımcılarının onlara olan ilgisi şaşırtıcıydı. Cem Yılmaz, Empire Projects’den Memo Kösemen’in işlerini alırken görülürken Kenan Doğulu’nun ne aldığı anlaşılamadı.
* Galeri Lelong’daki Tapies’i kimin alacağı ise şahsen benim için merak konusu oldu.