Pilotları yetiştirme ve geliştirmede simülasyon merkezleri çok önemli. 100’e yakın simülatör yapan Havelsan’da THY’ye teslim edilecek A320’nin simülatörüne girdik ve tüm senaryoları yaşadık...
Türkiye, savunma sanayinde farklı alanlarda dışa bağımlılığı azaltarak günden güne büyüyor.
Yazılım ve simülasyonda da başarılar elde edilmesi, uçak ve helikopterlerin pilotlarının hatasız yetişmesini ve kendini geliştirmesini sağlıyor.
Simülatörde dünya markası olan Havelsan’a konuk olduk. 100’e yakın simülatör yapan Havelsan’da THY’ye teslim edilecek A320’nin simülatörüne girdik ve tüm senaryoları yaşadık.
Havelsan şimdiye kadar Atak, F16, Hürkuş, F4 başta olmak üzere uçak ve helikopterlerle, denizaltıların simülatörünü yapmış. Bunlar yerli ve milli imkanlarla yapılmış. Dünya çapında simülatörü yapan ülke sayısının azlığı düşünülürse bu savunma sanayinde büyük başarı anlamına geliyor.
Olumsuzluklar yaşatılıyor
Simülatördeki eğitimin amacı pilotların bütün senaryoları ve olumsuzlukları görmeleri, yaşamaları ve neler yapılacağını öğrenmeleri.
Örneğin biz yavaş yavaş İstanbul Havalimanı’ndan kalkışımızı yaptık. Daha sonra siste, kar yağışında ve değişik hava koşulları altında, görüş mesafesinin olmadığı ortamda ilerledik. Türbülans yaşadık ve pas geçmenin nasıl olduğunu gördük. Fırtınada ve motora kuş çarpması halinde uçaktaki dengelerin değişmesini de yaşadık. Kuş çarpması sonucu tek motorla iniş de yapabiliyor pilotlar. Bu anı simülatörde yaşatılarak canlandırıyorlar. Uçağın önüne verilen hareketli görüntü çok canlı ve gerçekçi yapılmış.
Birçok uçak yolculuğu yaşamış biri olarak simülatördeki türbülans aynı gerçek uçuştaki gibi yapılmış. Şiddeti de eğitime göre artırılıp azaltılabiliyor.
İniş yaparken sıfır görüşle nasıl iniş yapılacağını da gördük ve yaşadık. İndikten sonra hangi yere gideceğimiz ve park yapılırken neler olacağını da ayrıntılı olarak yaşatılıyor.
Operasyonel etkinlik artıyor
Havelsan’ın tam uçuş simülatörleri eğitimi ile ileri seviyede yetenekler sağlanıp, eğitim ve operasyonel etkinlik artırılıyormuş.
Havelsan yetkilileri özellikle ATAK pilotlarına verilen simülatör eğitiminin ardından hedefleri vurmanın arttığını dile getirdi.
İhraç ediliyor
Havelsan yaptığı simülatörleri hem yurtiçine hem de yurtdışına veriyor. Dünyada simülatör yapan ülke sayısı da az sayıda.
Birçok senaryonun yaşatıldığı deneme uçuşunda gördüğüm; görüş açıları, kokpit, kumandalar hepsi sanki gerçek uçaktaymış gibiydi. Uçuş sonrası Havelsan’ın verdiği uçuş sertifikasını da aldık.
Türkiye’nin savunma sanayindeki bu başarıları dünyada birçok ülkenin önüne geçmemize ve dışa bağımlılığın azalmasını sağlayacak...
BİREBİR KOKPİT
Yıllar önce ABD’de F35’in kokpitine oturmuştum. Bu ikinci kokpit deneyimim oldu.
Havelsan ve Savunma Sanayi Başkanlığı yetkilileriyle birlikte Airbus A320’nin simülatörüne girdik ve uçak kullanma heyecanını yaşadık.
Simülatör A320’nin kokpitiyle birebir aynı dizayn edilmiş. İstanbul Havalimanı’ndan Atatürk Havalimanı’na yaklaşık 5 dakika süren bir yolculuk yaptık.
Bütün düğmeler ve kumandalar aynı olduğu gibi dışarı baktığımız zaman İstanbul’u, boğazı, araçların hareketine kadar görüyorsunuz.
Havelsan’ın A320 simülatörünü denedik, uçuş sertifikasını aldık
100’E YAKIN SİMÜLATÖR
Havelsan 100’e yakın simülatör yapmış. Bunların içinde ATAK, F16, Hürkuş, F4 başta olmak üzere uçak ve helikopterler var.
Denizaltılar için de simülatör yapılmış. ‘Deniz altının şoförlerini eğitiyoruz’ diyor Havelsan yetkilileri.
Uçak ve helikopterler için sınır ötesinin arazisinin de modellendiğini dile getirildi. Yani terörle mücadeleye de katkı sağlıyor simülatör eğitimi.
Ayrı üslerdeki simülatörler aracılığıyla aynı anda farklı şehirlerden aynı eğitime gruplar halinde katılım da yapılabiliyormuş. Böylece yan yana olmadan grup eğitimi de verilebiliyormuş.