Abdullah Karakuş

Abdullah Karakuş

akarakus@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan Kanal İstanbul projesinde çok kararlı.

Projenin başlangıcıyla ilgili ilk temel atıldı.

Süreç bundan sonra daha hızlı gidecek gibi gözüküyor.

Parti yönetimi toplantılarında Erdoğan, Kanal İstanbul projesinin her aşaması ile ilgili ayrıntılı çalışma yapılması talimatı vermiş.

Her bakanlık kendisini ilgilendiren bölüm ile ilgili çalışma yapıyor.

Projenin hayata geçirilmesi için ihtiyaç duyulan mevzuat çalışmaları, ilgili tüm kurum ve kuruluşların katılımı ile koordineli bir şekilde yürütülüyor.

Haberin Devamı

Kanal İstanbul projesi niye önemli? Yetkililere sorduğumda şu başlıklar öne çıkıyor:

İstanbul Boğazı ve çevresindeki insanların can ve mal güvenliğinin sağlanması

İstanbul Boğazı’nın trafik yükünün hafifletilmesi

Boğazın tarihsel ve kültürel dokusunun güvenliğinin sağlanması

Boğaz giriş ve çıkışındaki beklemelerin azaltılması

İstanbul Boğazı’ndaki seyir zorluğu

Türkiye’nin küresel ticarette daha etkin rol oynaması

Türkiye’nin deniz yolu taşımacılığındaki rolünün güçlendirilmesi

Uluslararası ulaştırma ve lojistik koridorlarından daha fazla pay alması

İstanbul Boğazı’ndaki riskler

Kanal İstanbul projesinin gerekliliği anlatılırken şuandaki İstanbul Boğazı’ndaki riskler şöyle anlatılıyor:

Keskin ve dar dönüşler

Kuvvetli yüzey akıntısı

Ters dip akıntıları

Büyüyen gemiler

Artan kent içi deniz trafiği

Kanal İstanbul’un ekonomik getirisi

Kanal İstanbul’un yapım süresi 5 yıl olarak planlanıyor.

‘Projenin ekonomik katkısı ne olacak?’ diye sorunca ise şu yanıtlar veriliyor:

Kanal İstanbul Türkiye için sürekliliği olan bir gelir kapısı olacak

505 bin 892 kişi istihdam edilecek

3 günlük gemi geçişi ile 30 derslik okul yapılabilir

1 haftalık gemi geçişi ile 100 yataklı hastane yapılabilir

2 aylık gemi geçişi ile 2 km metro hattı yapılabilir

Gemiler ne kadar bekliyor, maliyeti ne?

Gemilerin İstanbul Boğazı’nda bekleme süreleri de Kanal İstanbul’u kullanıp kullanmama açısından önemli.

Son 5 yıllık verilere göre İstanbul Boğazı’nda gemiler, her geçişte yaklaşık 14,2 saat bekleme yapıyormuş. Önümüzdeki yıllarda bu bekleme sürelerinin 4-5 günü çıkacağı belirtiliyor.

Haberin Devamı

Tanker boyutlarına göre de bekleme süreleri ve onlara maliyetinin ise şöyle olduğu belirtiliyor:

Tanker 50 bin DWT- Boy 150-200 MT (Bekleme süresi 28,4 saat - gelir kaybı 20 bin 708 Dolar)

Tanker 115 bin DWT- Boy 200-250 MT (Bekleme süresi 34,4 saat - gelir kaybı 89 bin 039 Dolar)

Tanker 150 bin DWT-Boy 250 MT (Bekleme süresi 34,5 saat - gelir kaybı 103 bin 644 Dolar)

Konteyner 6 bin 800 - Boy 150 MT (Bekleme süresi 12 saat - gelir kaybı 12 bin 500 Dolar)

Dökmeci 60 bin DWT - Boy 150-200 MT (Bekleme süresi 13,8 saat - gelir kaybı 4 bin 255 Dolar)

Dökmeci 75 bin DWT - Boy 200-250 MT (Bekleme süresi 13,6 saat - gelir kaybı 4 bin 108 Dolar)

MKE’de neler oluyor?

MKE’de yapısal dönüşüm zamanı.

Milli Savunma Bakanlığı yetkililerine “MKE’de neler oluyor?” diye sorunca şu yanıtları aldım:

MKE, Milli Savunma Bakanlığı çatısı altında, hâlihazırda var olan konumu ve yetkinliği korunarak, KİT statüsünden daha esnek bir yapıya kavuşturulacak

Haberin Devamı

Özel sektör dinamizmi ile hareket edebilecek

Stratejik ve nitelikli personeli ile sektöründe gelişen teknolojileri izleyip modern mühimmat, silah ve sistemleri geliştirebilecek ve üretebilecek

Yurt dışında rekabet yetkinliğine sahip, ekonomik ve yapısal değişimlerden etkilenmeyecek

Sektörün gerekliliği olan iyileştirilmiş özlük hakları ile stratejik ve nitelikli personel istihdamı imkânı sağlanacak.