Düğün... İki insanın birlikte yaşama kararının ailesi, sevdikleri ve dostlarıyla kutladıkları özel bir gün. Farklı kültürlerde farklı şekillerde kutlanırken, herkesin kendi ritüellerine ve yaşam tarzına göre semboller ön plana çıkar. Pandemiyle birlikte düğünlere epey ara verilmişti. Kısıtlamaların kalkması ile birlikte çok sayıda mutlu ana şahit olduk. Bir anne olarak ben de bu mutluluktan nasibimi aldım. Artık üç kızım bir oğlum var :)
Düğün kararından düğüne kadar bitmek bilmeyen bir telaş yaşanır. En özel gün bazen kabusa da dönüşebilir. İşleri kolaylaştıran, hizmet alınan birçok firma olsa da düğün süreçlerinde gelin, damat ve misafirlere kolaylıklar sunan dijital bir uygulama nasıl olur? "Yeni dünya düzeninde her şeyi dijital olarak yapmak artık vazgeçilmezimiz olacak" diyen iki girişimci kadın; Nesrin Karaoğulu Otuzoğlu ve Fatma Yılmaz Öztürk ile dijital döneme uyum sağlayan bolomio uygulamasını konuştuk. Hem web tabanlı hem de app olarak geliştirdikleri uygulamayla her iki tarafında yanında olmayı hedefleyen Nesrin ve Fatma Hanım, herkesin dilediği gibi en güzel anlarında yaşadıkları tüm negatif deneyimleri çözmek üzere çıktıkları yolculuğu bizlerle paylaşıyor. Düğün sonrası bu uygulamanın varlığını bilmek bile içime su serpiyor. Bu sebeple sizlerle paylaşmasam olmazdı.
Hem kurumsal hayata devam eden hem annelik serüveninde yol alan hem de girişimci bir kadın olarak sizi tanıyabilir miyiz?
Nesrin Karaoğulu Otuzoğlu: Aslen Ardeşen, Rizeliyim. Doğanın hem çok güzel hem de çok zor olduğu bir coğrafyada büyüdüm. Çok çalışmak bizim genlerimizde var. Ayrıca mücadeleci ruha sahip olmayı ise sanırım geldiğim iklim ve coğrafyadan aldım. Peyzaj mimarıyım ve bu konuda öğrenciliğimden beri çalışıyorum. Yeni şeyler beni hep heyecanlandırmış, başarma ve sonuca ulaşma azmi ise en büyük motivasyon kaynağım olmuştur. Adaplant olarak 17 yılda Türkiye Fidancılık piyasasının standartlarını ve sektör konumlandırmasına şekil vermede öncülük ettik. Yeni fikirler beni hep heyecanlandırmıştır. Eğer fikre inanmışsam hemen harekete geçmek benim en büyük motivasyon kaynağım.
Globalleşen dünya ile birlikte dünyadaki işin işleyiş biçimi değişiyor. Yeni dünya düzeninde her şeyi dijital olarak yapmak artık vazgeçilmezimiz. Başta oğlum olmak üzere yeni nesil gençliğe baktığımda hepsinin pırıl pırıl ve dijital bir gençlik olduğunu görüyorum. Bu dijital çağa ayak uydurarak bir şeyler yapmak istiyordum. Dijital etkinlik planlama düşüncesiyle yola çıktığımızda henüz pandemi başlamamıştı. Çok doğru bir dönemde yerimizi aldık.
Düğün planlama uygulaması fikri nasıl ortaya çıktı?
Nesrin Karaoğulu Otuzoğlu: Aslında çok uzun zamandır olan bir fikirdi bu hatta olgunlaşması ve çalışmaya başlamamız pandemi öncesinden başlıyor. Her düğün katılından gözlemlediğimiz problemleri her iki taraf içinde nasıl çözeriz diye düşünürken Fatla ile benim aklımıza gelen fikirler bütündür. Düğün sahipleri için kimlerin geleceğini bilmek hazırlıklar aşamasında bütçeleri yönetebilmek, katılanlar içinde hediyeleri temi etmekten takı merasimine kadar olan düğün sahibinin stresini arttıran detayları tespit ettik ve uygulamamızı buna göre şekillendirdik. Herkesin dilediği gibi en güzel anlarında yaşadıkları tüm negatif deneyimleri çözmek üzere başladık bu yolculuğa.
bolomio'nun anlamı nedir? Simgenizde nar görüyorum, bize hikayesini anlatabilir misiniz?
Fatma Yılmaz Öztürk: Tam olarak kelime karşıtı budur diyeceğimiz bir anlamı yok :) Ancak bolluk, mutluluk duygusunu yansıttığını düşündüğümüz bir isim seçmeye çalışırken "bolomio" ortaya çıktı ve çok da güzel hissettik. Bu doğrultuda da iyi bir deneyim araştırması yaptık. Yaklaşım 100 düğün sürecini yaşayan aile bireyleri ile tek tek görüşmeler yaptık. Düğün başta olmak üzere tüm kutlamaların aslında hep bolluk üzerine olduğunu ve dileklerin paylaşımı üzerine temel bulduğunu görünce de fikrimizi bu çerçevede "nar" simgesi üzerine kurguladık. Simge olarak nar hem bir yüzük hem de bir taç anımsatması da vermek istediğimiz mesaj için önemli bir etken de oldu diyebilirim.
Varsayalım uygulamayı indirdim, düğünü nasıl planlayacağım?
Fatma Yılmaz Öztürk: Uygulamayı indirmeden de her şeyi yapabilirsiniz. Her düğüne katılan için uygulama indirtmek de zor bir deneyim herkes için. Bu yüzden yapımızı temelde web sitesi üzerinden yaptık. Yapılması gereken çok basit bolomiocom üzerinden iletişim bilgilerinizle kayıt oluyorsunuz. Etkinliğiniz ile ilgili detayları (yer, zaman vb.) girerek bir etkinlik sayfası oluşturuyorsunuz. Buradan göndereceğiniz davetiye paylaşımını dilediğiniz gibi süsleyebilir ister Whatsapp'dan isterseniz bolomio'dan paylaşarak hem davete katılımları alabilir hem de dilek listesine davetlilerin uzaktan katılım yapmasını sağlayabilirsiniz. Hatta video, resim ya da mesajları ile davetlileriniz size dileklerini o anda iletebilirler.
Hangi konularda düğün sahiplerine yardımcı oluyorsunuz?
Nesrin Karaoğulu Otuzoğlu: Bu sürece giren her iki tarafında birçok dileği oluyor. Bunların kimisi manevi, kimisi de maddi. Tüm sürecin getirdiği zorluklar bunların yaşanmasına engel oluyor. Kimin katılacağını görmek, kutlama anında hediye vermek/almakla zaman kaybetmek o anların dilediğiniz gibi olmasını engelliyor. Pandemi ile birlikte insanlar bu anlardan daha çok mahrum kaldı ve her saniyesi daha da önemli hale geldi. Dilek listesi ile gelin ve damat aslında zaten yaptıkları bütçe kalemlerini oluşturuyor. Düğün öncesinde, esnasında ve sonrasında tüm mutlu anıları kendilerine ait bolomio sayfalarında paylaşabiliyor.
Sadece düğün-gelin-damat kısmı değil bir de davetli kısmı var. Onlar için de ne gibi kolaylıklar sunuyor?
Nesrin Karaoğulu Otuzoğlu: Hemen şunu belirteyim ki biz bugün evlilikle ilgili kutlamaları kapsıyoruz. Ancak deneyimleri aldıkça doğum günü gibi tüm kutlama anlarının da ortak noktası olmak için çalışmalarımıza başladık. Davetlilerin katılımlarını belirtmesi bunu yaparken de mesajlarını hatta isterlerse video olarak iletebilmesi, düğünün tüm adımlarında güzel anlara şahit olacakları fotoğraf, beğeni gibi paylaşımlarda bulunabilmeleri, sonradan çekilen görüntüleri etkinlik sayfasından alabilmeleri kolaylıklardan bazıları. Ama tabii en önemli kolaylığı hediyelerinin gönderimini uygulama üzerinden yapabiliyor olmaları.
Hediyeler de mi dijital? Bir dilek listesi vb. mi hazırladınız? Biraz bahsedebilir misiniz?
Fatma Yılmaz Öztürk: Hediye konusunda çok uzun bir çalışma yaptık. Düğün hazırlığındaki her çift ister istemez bir kağıda bütçelerini belli başlıklarda yazıyor. Örneğin beyaz eşya 10 bin TL, mobilya 3 bin TL gibi. herkes de bunu biliyor. İşte de tam burada "Dilek Listesi" devreye giriyor ve davetliler de buradaki listede istedikleri dileğe o anda kredi kartları ile hediye olarak katkılarını gönderip hediyelerinin gönderimini sağlayabiliyor. Burada da güvenilir bir iş ortağı seçmek ve kanunlara uymak bizim ilk şartımızdı. Kanuna %100 uyumlu ve sıfır riskle yapabilecekleri tüm altyapıyı hazırladık. Sistem bileşenlerinde bir banka, bir de elektronik para altyapı sağlayıcı iş ortağımız var. Özetle hem BDDK hem de Merkez BAnkası'na tabii güvenilir bir yapı geliştirdik. Artık kimse davetiyesine IBAN yazmak zorunda kalmayacak, uygulamamız ile hediyelerini diledikleri gibi gönderebilecekler.
Evlilik hazırlıklarında olanlara neler söylemek istersiniz?
Nesrin Karaoğulu Otuzoğlu: Değerli hocamız İlber Ortaylı'nın sevdiğim bir sözü var evlenen çiftlere, "mobilyacı gezmeyin dünyayı gezin" diyor. Bizim tavsiyemiz de; "evlilik kutlama demektir, mutluluk demektir" Bu anların tadını içlerine sindirerek yaşasınlar. Bizler bu anları arttırmak için uğraşıyoruz. Umuyoruz ki üyelerimizin çocuklarının da diş buğdayı kutlamalarını beraber yaparız.
Fatma Yılmaz Öztürk: Düğün stresini geride bıraksınlar. bolomio ile bu heyecanın tadını çıkarsınlar. Hem geriye sadece anılar kalmıyor mu?
Yeşim Mutlu