06.02.2022 - 03:00 | Son Güncellenme:
Hatırlayanlar olacaktır, 90’lı yıllarda televizyonda reklam konseptinden farklı olarak ürün tanıtımının yapıldığı kısa videolar vardı. Ekrandaki numarayı arayarak sipariş vermek ve bazen hüsranla sonuçlansa da o dönem mağazalarda bulunmayan ya da gözden kaçan bir ürünü tele-alışveriş yoluyla satın almak mümkündü. Zamanla alışkanlıklar değişti, hayatımıza internet girdi ve pandeminin de hızlandırdığı dijitalleşme süreciyle birlikte artık her şeyi online yollarla sipariş edebilir olduk. Ama durun! Efsane geri dönüyor. Bu kez “canlı yayın alışverişi” olarak.
Canlı yayın alışverişi, bir ürünün mümkünse tanınmış kişi ya da bir influencer aracılığıyla canlı video ortamında tanıtıldığı bir pazarlama stratejisi. İçerikse bu kişinin ürünü nasıl kullanacağını anlatması, göstermesi, hatta uygulamasından oluşuyor. YouTube ve Instagram’daki makyaj veya yemek tarifi videolarını düşünebilirsiniz. Ancak tek bir farkı var, o da video izleme anında gerçekleşen tamamen canlı bir etkileşime dayanması. Bu etkileşim sırasında izleyici, yani potansiyel müşteri, soru sorabilir, yorum yapabilir ve ürün tanıtımı da bu soru ve yorumlara cevaben farklılaşabilir.
Canlı yayın alışverişinin ilk olarak dünyanın en fazla çevrimiçi alışveriş yapan ülkesi olan Çin’de popüler hale gelmesine şaşırmamalı. Ancak potansiyelinin hızla keşfedilmesinin sonucu olarak prestijli moda markaları dahil birçok şirket ve e-ticaret platformu bu stratejiyi benimsemeye başladı. Bu yöntemle örneğin Tommy Hilfiger’ın Çin’de yaptığı canlı yayın 16 milyon kişi tarafından izlendiği ve yalnızca iki dakikada 1300 ürünün satıldığı biliniyor. Canlı alışveriş yöntemini uygulayan H&M, Adidas, Burbery gibi moda markalarının yanı sıra Walmart Cookshop gibi projeler de var. Jamie Oliver gibi tanınmış şefler veya ünlülerin yemek videolarının paylaşıldığı bu içeriklerde, tarifte yer alan malzemeleri ya da belli bir ürünü satın almaya yönlendiren linkler yer alıyor. Ağırlıklı olarak Y ve Z kuşağı pazarına hitap eden canlı alışveriş videoları, artık Amazon Live gibi e-ticaret sitelerinin yanı sıra Facebook Live ve Instagram gibi sosyal medya platformlarında da yaygın olarak kullanılmaya başladı.
Uzmanlar canlı alışverişin en güçlü yanını, “insani etkileşim” olarak açıklıyor. Online alışverişte yüzlerce yorum okuma ya canlı destek robotlarından medet ummamızın sebebi de tam olarak bu. Satış odaklı bir perspektiften başarılı sonuçlar veren bu yeni yöntemin, dünyanın kaynaklarının hızla tükendiği ve sürdürülebilirlik çağrılarının yapıldığı günümüzde alışveriş alışkanlıklarını nasıl etkileyeceğini ise hep birlikte göreceğiz.
Çin’in kraliçesi
Viya olarak da bilinen Çinli Huang Wei, 37 milyondan fazla izleyiciye ulaşan videoları ile canlı alışverişin kraliçelerinden sayılıyor. Tanıttığı ürünlerin kendisi dahil 200 kişilik geniş bir ekip tarafından test edilmesini sağlıyor ve bu sayede izleyicinin kendisine duyduğu güveni pekiştiriyor. Yayınları çoğunlukla evden yapıyor ve gündelik kıyafetler giyiyor.