01.09.2022 - 07:00 | Son Güncellenme:
SEYHAN AKINCI
SEYHAN AKINCI- Kumbaravan, içinde 100’e yakın yerli ve yabancı tiyatro oyununu barındıran önemli bir dijital tiyatro girişimi. Bu girişimin ardında bir tez çalışması yatıyor. Kumbaravan, Şivan Adalı’nın “Özel Tiyatroların Seyirci Memnuniyeti Sağlamalarında Karşılaştıkları Sorunlar ve Sürdürülebilirlikleri” konulu tezinden evrilerek 2017’de kuruldu. Mobil uygulama ve internet sitesi üzerinden oyun izleme imkânı sunan proje bugünlerde “Tiyatro, Dijital Dönüşümle Köylerde” ile köy çocuklarını tiyatroyla buluşturuyor. Pilot bölge olarak seçilen İzmir’de 14 gösterim gerçekleşti bile. Biz de Şivan Adalı ile pandemi ile birlikte daha fazla izler olduğumuz dijital tiyatroyu konuştuk.
*Kumbaravan’ın ortaya çıkış hikâyesinden bahsedebilir misiniz?
Kumbaravan, “Özel Tiyatroların Seyirci Memnuniyeti Sağlamalarında Karşılaştıkları Sorunlar ve Sürdürülebilirlikleri” konulu yazdığım tezimin sonuçlarından biri olarak; seyirci yetiştirmek, alışkanlık kazandırmak dolayısıyla seyircilerle tiyatrolar arasında bir köprü, iletişim aracı olması amacıyla 2017’de kuruldu. Kumbaravan; seyircilere ulaşarak toplumsal eşitsizliği azaltmak, ortadan kaldırmak amacıyla da birçok çalışma yürütüyor. Tiyatro oyunlarının dijital dönüşümle seyirciye ulaşması için pandemi öncesinde araştırmalara başlamıştık. Çünkü yurt genelinde büyükşehirler dışında yaşayan birçok üyemizden, öğrencilerden, etkinliklere ulaşamadıklarına, izleyemediklerine dair sitem mesajları aldık. İzleyiciler tiyatroya ulaşamadığı sürece sürekli projeler üretmeye devam etmek bizim misyonumuz.
*Neler var içinde? Neler izleyebiliyoruz Kumbaravan ile?
Mobil uygulamalarımız ve web sitemiz kumbaravan.com.tr’de yerli, yabancı, yetişkin ve çocuk tiyatrosu olarak 80’den fazla tiyatro oyunu var. Her geçen gün yeni oyunlar ekleniyor. Klasiklerden Tolstoy’un “Anna Karenina”, Çehov’un “Kara Keşiş”, Puşkin’in “Onegin”, William Shakespeare’in “Kral Lear” adlı oyunları var. Ayrıca çocuk tiyatrosu olarak “Pinokyo”, “Çizmeli Kedi”, “Bremen Orkestrası”, “Pamuk Prenses” ve birçok değerli eser bulunuyor. Özellikle uluşlararası tiyatrolarla sürekli görüşme hâlindeyiz, yabancı kültürlerdeki tiyatro oyunlarını izleyicilerimizle buluşturmayı amaçlıyoruz. Ülkemizde turne yapamayan tiyatroların oyunlarını dijital dönüşümle hem yurt içi hem yurt dışındaki seyircilerin izleyebilmesini sağlıyoruz.
*“Tiyatro, Dijital Dönüşümle Köylerde” projesine imza attınız. Bugüne kadar 100’den fazla köy ziyaret ettiniz… Şu ana kadar nasıl geri dönüşler aldınız tiyatro ile buluşturduğunuz köy çocuklarından?
100’den fazla köy ziyaret ederek köylüler ile projeyi geliştirdik, ihtiyaçları, imkânları inceledik ve gösterimlere başladık. Projenin ilk etabında, 14 Ağustos-10 Eylül tarihleri arasında, İzmir’in Dikili, Aliağa, Bergama ve Kınık ilçelerine bağlı 27 köyde gösterim planladık. 14 gösterimi tamamladık bile, hâlen devam ediyoruz. Tıpkı eve gelen misafir gibi karşılanıyoruz köylerde ve adeta proje ekibinde yer alıyor gibi herkes nasıl daha iyi olabilir diye önerilerini, fikirlerini söylüyor, paylaşıyor. Çünkü amacımızın köylere gelerek sürdürülebilir şekilde kalkınmaya katkıda bulunmak olduğunu görüyor ve destekliyorlar.
Mobil sahneler kuruluyor
*Bundan sonra nasıl bir rota izleyeceksiniz “Tiyatro, Dijital Dönüşümle Köylerde” projesiyle?
Projedeki amaçlarımız; fırsat eşitliği sunarak, büyükşehirlerdeki oyunların, köylerde yaşayan insanlar tarafından izlenebilmesini sağlamak, engelleri aşmak ve sürdürülebilir kılarak içerikleri her yere taşımak. Ülkemiz genelindeki köylerde gösterimler yaparak kültür, sanat ve bilgiyi aktararak kalkınma sağlamak. İzmir Büyükşehir Belediyesi projeyle ilgilendi, destek verdi, dolayısıyla daha fazla köyde yaşayan çocuğa, seyirciye birlikte ulaşmış olduk. Projenin sonraki etabı için gösterim araçlarını tasarladık, bu araçlarda oturma düzeni, görüntü, ses sistemi, perde vb. tüm ihtiyaçlar olacak, açık hava gösterim salonuna dönüşebiliyorlar. Mobil araçlar sayesinde büyükşehirlerde oynayan tiyatro oyunları köylere dijital dönüşümle sürekli olarak taşınabilecek.