14.06.2023 - 07:00 | Son Güncellenme:
KÜLTÜR SANAT SERVİSİ - 51. İstanbul Müzik Festivali’nin siparişiyle hazırlanan “Kadınlar Yeterince Bekledi”, bu akşam Yerebatan Sarnıcı’nda sahneleniyor. Sarnıcın 1497 yıllık büyüleyici dokusunda dinleyicilerle buluşacak üç parçalık eser, Yunan mitolojisinden ve bu toprakların kadın figürlerinden ilhamla yaratıldı.
Yunan mitolojisini kadın bakış açısıyla ele alan çağdaş romanların izinden giden “They Have Waited Long Enough” projesinin ikinci ayağı olan “Kadınlar Yeterince Bekledi”, ilhamını Anadolu kültürünün esrarengiz kahramanı Şahmeran’dan; Bizanslı başrahibe, şair, besteci ve ilahi yazarı Kassia’dan ve mücadeleci kimliğiyle tanınan gazeteci-yazar Suat Derviş’ten alıyor. Bu coğrafyanın efsanevi ve gerçek kadın karakterlerini önplana çıkaran proje Hollanda, Türkiye ve İran’dan yetenekli kadın besteciler tarafından yazılan üç bölümlük bir eser olarak tasarlandı. Şahmeran’dan ilhamla yaylı çalgılar dörtlüsü, soprano ve duduk için bestelenen eserin ilk bölümünü Meriç Artaç; yaylı sazlar dörtlüsü, soprano, kemençe ve kanun için bestelenen, Kassia ve Suat Derviş’e adanan iki ayrı bölümü Kate Moore ile Aida Shirazi besteledi.
Üç farklı kadın bestecinin üç önemli kadın karaktere ithafla yarattıkları eserin librettosunda gazeteci ve yazar Ece Temelkuran’ın imzası yer alıyor. Şahmeran, Kassia ve Suat Derviş’e ses verecek isim ise Katharine Dain… Sopranoya sahnede Nemeth Quartet, klasik kemençe sanatçısı Elif Canfeza Gündüz, Hollandalı duduk sanatçısı Raphaëla Danksagmüller ile kanun sanatçısı Esra Berkman eşlik edecek. Avrupa’dan yolculuğuna başlayan, Doğu’ya doğru ilk adımını Türkiye’den atan proje, dünyanın dört bir yanından tarihî olaylar ile efsaneleri sarmalayarak sahneye taşımayı hedefliyor. Bir dizi hâline getirilmesi planlanan ve farklı coğrafyaların öyküsüne ortak olması hedeflenen “Kadınlar Yeterince Bekledi” bilinmesi gereken hikâyeleri yeniden anlatarak kadınlara güç ve cesaret vermek için 51. İstanbul Müzik Festivali’nde dünya prömiyerini yapacak.
Üç besteci, üç ilham kaynağı
Meriç Artaç: “Bestemde Şahmeran’ın varlığındaki zıtlığı, aşk ve nefreti, güç ve zayıflığı, şifa ile zehiri aynı anda vurgulamak istedim. Soprano ile duduk arasında diyalog kuran eser, Şahmeran’ın öldürülmeden önceki son anındaki iç dünyasını anlatıyor.”
Aida Shirazi: “Kassia’nın özgürlük talebi, hayatta ne yapacağına olan inancı ve müzik yeteneğinin İmparator’un sözde mutlak gücüne üstünlüğüyle bir araya gelince, bir besteci olarak bana vokal ve kemençeyi monofonik ve heterofonik bir dokuda birleştirme fikrini getirdi.”
Kate Moore: “Gazeteci ve romancı Suat Derviş, hayatı boyunca kendisini sık sık çatışmalara ve zor durumlara düşürmüş görüşlerini savunmaktan korkmadı. Ancak bütün zorluklara rağmen ‘Kadın olmaktan utanmıyorum. Yazar olmaktan gurur duyuyorum. Bu, benim tek zenginliğim, gururum ve ekmeğimdir’ diyerek yazmaya hep devam etti.”