06.10.2021 - 07:00 | Son Güncellenme:
ÇİĞDEM YILMAZ İstanbul - Adalar’da atlı faytonların kaldırılmasıyla elektrikli araç dönemi başladı. Ancak İstanbul Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Koordinasyon Merkezi (UKOME), hız sınırının aşılarak kazalara sebebiyet verilmesi ve araçların yayaların geçiş güzergahlarına park edilmesi gibi gerekçelerle Adalar’dan akülü araçların kaldırılması kararı aldı. Dün itibariyle Adalar’daki akülü araçların kullanımı da sona erdi. Kararla birlikte Ada sokaklarında akülü araçların olmadığı dikkati çekerken, ulaşımın belediye ait otobüsler ve bisikletle sağlandığı görüldü.
Çoğunluk olumlu bakıyor
Ada sakinlerinin büyük bir çoğunluğu akülü araçlarının kaldırılmasını olumlu karşılıyor. Kararı olumlu karşılayan bazı Ada sakinleri de, akülü araçların ihtiyaç dışı kullanıldığını, fahiş fiyatlarla işin ticarete döküldüğünü iddia etti. Bu nedenle de araçların tamamen kaldırılmasını değil, korsan taksi olarak kullanalara bir düzenleme getirilmesini istiyor. Adalar Belediye Başkan Yardımcısı Engin Çelik ise alınan kararla ilgili, “Kesinlikle amacımız Ada sakinlerinin hayatını zorlaştırmak değil, aksine kolaylaştırmaktır” dedi.
‘Yerinde bir karar’
Büyükada’da yaşayan 36 yıllık Ada sakini Aysel Karabulut(50), akülü araçların kaldırılmasının yerinde bir karar olduğunu belirterek şunları söyledi: ”Son yıllarda özellikle sayıları arttı. Ada’da yürüyemez hale geldik. Özellikle yazın sokakta yürümeniz neredeyse imkansız. Aşırı hız var. Kaldırılmasından çok memnunum.“
‘Sokakta yürüyemez olduk’
Vildan Şekerci de 34 yıldır Büyükada’da yaşıyor. Akülü araçların kaldırılmasından memnun olduğunu belirten Şekerci,
“Yaz aylarında sırf bu akülü araçlar nedeniyle yürüyemez olduk. Bisiklet ve otobüs zaten var. Bunların ulaşım için yeterli olduğunu düşünüyorum. Kaldırılmasına açıkçası sevindim” dedi.
‘Denetim şart’
Ada’da 40 yıldır yaşayan 70 yaşındaki Hasan Eren, akülü araç kullanımının ticarete dönüştüğünü belirterek şunları söyledi: “Bu konuda belediyenin kesin çözüm bulması gerekiyor. Araçların tamamen kaldırılması doğru değil. Denetim ve düzenleme şart. İnsanlar ticarethaneye çevirmiş durumda. Bu taşımacılığın önüne geçilmeli. Önüne gelen alıp bunu kullanmamalı. Ya da ‘tamamen kaldıracağız’ diyorlarsa ulaşıma kesin bir çözüm bulsunlar. Kimse mağdur olmasın.”
‘Korsan yasaklansın’
Remzi Yıldız “Kimse tamamen kalkmasını istemiyor. Ancak işi korsan taksiye çevirenler var. Korsan yapanlar kaldırılsın. İhtiyacı olan elbette kullansın” ifadelerini kullandı.
Raporla veriliyordu
Adalar Belediye tarafından yapılan açıklamaya göre; 2017 yılına kadar heyet raporuyla uygun görülen kişiye, belediye tarafından bin 500 TL karşılığında plaka ve kullanım izni veriliyordu. Heyet raporuyla 2017 yılına kadar, Büyükada’da 360, Kınalıada’da 76, Heybeliada’da 53, Burgazada’da ise 26 kişiye heyet raporuyla plaka ve kullanım izni verildi.
‘İhtiyaç sahipleri tabii ki kullansın’
İrfan Uzun (70) da, 70 yıllık Ada sakini. Esnaf olan Uzun ise şunları söyledi: “Akülü araçlar günlük ulaşımda büyük kolaylık sağlıyor. Kaldırılması doğru değil. Ancak sayıları haddini aşmış durumda. İhtiyaç sahipleri tabi ki kullansın ama ticaret yapanlar, keyfine kullanalar engellensin. Bu Ada trafiğini de engelliyor, insanların sokakta yürümesini de. Sokaklar, bu araçlardan geçilmiyor. Bu noktada yetkililer iş düşüyor. Gerekirse bu denetimler her gün yapılmalı ve çözüm bulunmalı. Burada onlarca yaşlı ve esnaf var tabi ki ihtiyacı olan insanların kullanmasına bir şey demiyoruz.”
Kullanmak için dilekçe verecek
Raif Çelik ise 60 yıldır Büyükada’da yaşadığını söylüyor. 73 yaşında olan Çelik, sokakta yürümekte zorunlandığı vurgulayarak engelli raporunu gösterdi: “Yürümekte zorlanıyorum ve bundan dolayı engelli raporum var. Bugün gidip kullanmak için dilekçe vereceğim. Kaldırılması doğru değil, doğru olan düzenleme getirilmesi. İnsanlar bunu ticarethaneye çevirmiş. Bunu engellesinler. Kaldırılmasını protesto edenlerin hepsi de bu araçları ticaret için kullanan, korsanlar. Bu araçlar nedeniyle Ada sakinleri sokaklarda yürüyemiyordu.“
‘Amacımız hayatı kolaylaştırmak’
Akülü araçların kaldırılması ilgili görüş almak için başvurduğumuz Adalar Belediye’sinden Başkan Erdem Gül’ün şehir dışında olduğu bilgisi verildi. Gül’ün yerine açıklama yapan Adalar Belediye Başkan Yardımcısı Engin Çelik de şunları söyledi: “Adalar’da geldiğimiz nokta şöyle tehlikeli bir durumda. 16 bin nüfuslu ilçede 8 ile 10 bin arasına ulaşmış akülü araçtan bahsediyoruz. Maksimum yol genişliği 4 metre olan Adalar ilçesinde bu trafik yoğunluğunun kaldırılamaz hale geldiğini herkes görebilir. Biz bir düzen ve kontrol altında akülü araç kullanımının devam etmesini hedefliyoruz. Eski dönemde bizlere ücretle plakalar verildiği iddiası doğrudur. Bunlar plaka tescil ücretidir. Bizden önceki yönetim döneminde verilmiştir. Ve bu plakalar o dönemde hastaneden alınan heyet raporu ile verilmiştir.”
‘Yaptırım uygulanacak’
Çelik sözlerine şöyle devam etti: “UKOME’nin aldığı karar çok net. Bu konu için özellikle alt komisyon kuruldu. Vatandaş aracıyla olan ilgisinin ve ihtiyaç noktasını emniyete bildirecek. Emniyet başvuruyu alacak. Başvuru alt komisyonda değerlendirilecek. Komisyonda Adalar Belediyesi, İBB, emniyet ve zabıta kurumu yer alacak. Olumlu sonuç çıkması sonrası durum UKOME’ye bildirilecek. Bu konuyla ilgili zabıta ve polis denetimleri gerçekleştirilecek. İdari yaptırımlar uygulanacak.”