24.01.2014 - 17:54 | Son Güncellenme:
Açıklamaya göre, Muğla’dan “Türünün Tek Örneği Renault” başlıklı ilanın sahibi, aracını tamamen modifiye ederek, 1987 model Renault R 12 TX için 26 bin lira istiyor. Görenleri şaşırtan aracın sürücü bölümü, kontrol düğmeleri yeniden düzenlenirken araçta hem ön hem de arka koltukta oturan yolcular için 3 adet ekran yer alıyor. İç aydınlatması led’lerle yapılan araçta çift kalorifer ve egzoz sistemi bulunuyor.
Sahibinden Kullanılmış bir araç satın alırken neleri kontrol edersiniz?
Satın almaya ya da almamaya karar vermenize neden olan faktörler nelerdir? Sürücülerin yüzde 60'ından fazlasının kararını en çok etkileyen faktörlerin aracın yaşı veya yaptığı kilometre olması şaşırtıcı değil. Ancak yapılan araştırmaya göre sürücülerin sadece yüzde 2'sinden azı arabanın motor ömrünü etkileyen en önemli faktör olan motor yağının kalitesini ve durumunu kontrol etmenin de aynı derecede önemli olduğunu düşündüğü ortaya çıktı.
Mobil 1TM tarafından, 1000 Türk sürücüsüyle yapılan bir araştırmada, katılımcıların neredeyse üçte biri (%32,2), kullanılmış bir aracı muayene ederken motor yağı markası, sınıfı ve akışkanlığını kendileri için önemli faktörler sıralamasında sondan ikinci olarak değerlendiriyorlar.
Araştırma sonuçlarına göre, motor ömrü için çok önemli bir kriter olan motor yağı düzgün çalışan bir havalandırma sisteminden (%59,7) daha önemsiz olarak sıralanmış. Katılımcıların yaklaşık dörtte biri (%22,4) motor yağı seviyesine, durumuna ve rengine bakmayı sondan ikinci sıraya koyarken, yüzde 44,2'si aracın içinin kokusunu kontrol etmeye daha fazla önem veriyor.
Mobil Oil Türk A.Ş. Otomotiv Saha Mühendisi Aydın Güney kullanılmış araç satın alırken motor yağının önemi konusunda şunları söyledi:
"Motor yağı her araç için can damarıdır ve mekanik parçaları ExxonMobil gibi şirketlerin mühendisleriyle işbirliği yapılarak tasarlanır. Doğru motor yağını kullanmak; performansı arttırır, yakıt tasarrufu sağlar ve motor ömrünü uzatır. Kullanılmış araç almayı düşünenler mutlaka ön alım değerlendirmesi esnasında motor yağı seviyesini ve durumunu kontrol etmeliler. Satıcıya hangi yağ markasını ve sınıfını kullandığını sorun ve kendisinden size yağ seviyelerini nasıl kontrol edeceğinizi göstermesini talep edin. Eğer söyleyemiyorsa endişe edin."
Kullanılmış araç satın almayı düşünen sürücülere yol göstermek amacıyla Mobil 1TM ve Porsche alıcılar için 5 adımlık bir rehber oluşturdu.
1. Ev ödevinizi yapın
Hangi araçların bütçenize uygun olduğunu tespit etmek için bir bütçe yapın. Satın almak için çok yaşlı olmayan, iyi bakılmış, kilometresi düşük bir araç seçin. Renk ve seçenekler konusunda esnek olun, ikinci el araç piyasasında bakımlı araç çok önemlidir.
2. Satıcıları telefon ile arayın
Satıcıyı aradığınızda doğru soruları sorun. Aracın tüm kayıt ve trafiğe çıkma belgelerinin olup olmadığını, üretici firmanın yağ sınıfı ve akışkanlığı tavsiyelerine uygun olarak servisinin yapılıp yapılmadığını, en son ne zaman servise gittiğini, yakın zamanda yeni lastiklere ihtiyacı olup olmayacağını öğrenin.
3. Motor yağını kontrol edin
Motor yağı bir aracın can damarıdır ve mekanik aksamlar genellikle ExxonMobil gibi firmaların mühendisleriyle işbirliği yaparak geliştirilir. Doğru motor yağını kullanmak performansı arttırır, yakıt tasarrufu sağlar ve motor ömrünü uzatır. Motor yağı seviyesini ve durumunu kontrol edin. Satıcıya sorun ve eğer bilmiyorsa kaygı duyun.
4. Lastikleri kontrol edin
Aracınızla zemin arasındaki tek bağ olan lastiklerin kalitesi hayatınızı kurtarabilir. Aynı motor yağında olduğu gibi, araçlar tasarlanırken optimum sürüşü, yol tutuşunu ve fren performansını garantilemek için öncü lastik firmalarıyla işbirliği yapılır. Lastiklerin kaç yıllık olduğunu sorun, taban desenini kontrol edin ve yedek lastiği inceleyin.
5. Aracı kullanın
Satın almadan önce aracı mutlaka kullanmalısınız. Bu gerekli çünkü aracın kullanım ve sürüş özelliklerini ya da çıkarttığı sesi sevmeyebilirsiniz. Aracın size uygun olup olmadığını anlamak için 10 kilometrelik bir sürüş yeterli olacaktır. Motor düzgün bir şekilde hızlanıyor mu? Araç düz bir hatta durup kalkabiliyor mu?
SAHİBİNDEN ALMAYI DÜŞÜNDÜĞÜNÜZ OTOMOBİLE BAKMAYA GİTMEDEN ÖNCE:
Eski elbiselerinizi giyin:
Yeni elbiselerinizi kirletmekten çekindiğiniz için onlardan çok daha pahalıya malolacak arızaları göremeyebilirsiniz. yanınızda ellerinizi silecek bez ya da kağıt havlu alın
Diğer gerekli malzemeler:
* Cep feneri
* Bulabilirseniz küçük bir mıknatıs
* Küçük bir not defteri
* Kalem Ekteki çeklist’in (kontrol listesi) fotokopileri
* Bulabilirseniz bir “Buji Anahtarı”
PÜF NOKTALARI
* Her zaman otomobile bakmaya gündüz gidin!
* Yağmursuz bir hava işinizi daha da kolaylaştıracaktır.
* Eğer mümkünse otomobilin geceyi geçirdiği yere gitmeyi tercicih edin, bu size ilk çalışmadaki sorunları gösterecektir.
* Satıcıya otomobil hakkında hiçbir şey sormaktan kaçınmayın.
* Kontrol için yeterli zaman ayırın, aceleci davranmayın
* Deneme sürüşünü mümkünse 20-50 kilometre hızla bir duvar boyunca yapın, Duvardan yankkılanan ses alışılmamış gürültüleri duymanıza yardımcıı olacaktır. Eğer bir aracınız varsa bu kontrolü daha önceden kendi arabanızla test edip kulağınızı eğitebilirsiniz.
* Satıcıyla randevulaşmışsanız 15 dakika önce gidin, otomobil için yapılan hazırlığı görmüş olursunuz. Mümkünse size yardımcı olacak bir arkadaşınızı yanınıza alın
DIŞ GÖRÜNÜŞ - KAPORTA
* Otomobilin etrafında gezerek pas çürük ve boya hatalarını görmeye çalışın, ağır hasar görmüş bir arabayı dahi onarmak mümkündür. Ancak mükemmel onarım her zaman mümkün değildir.
* Otomobile her iki tarafından boylu boyunca bakın otomobilin üstündeki yansımalar bozuk olmayan kesintisiz bir hat izlemelidir. Onarım görmemiş bir otomobil, çıtaları düz bir hat izliyor ve boya üzerindeki yansımalar düzgün değildir. Onarım görmüş bir otomobil; kaporta üzerindeki yansımalar düzgün değil.
* Otomobilin kapı ile çamurluk aralarında üst ve alt aralıklarına dikkat edin üst ve alt aralıklar arasında fark olmamalıdır.
* Cam kenarını ve kapı açma kollarını/kilitlerini gözden geçirin; buralardaki boya hatalarını ya da kauçuk/metal aksam üzerindeki boya kalıntılarını bulmaya çalışın, bu tür izler otomobilin tekrar boyandığını gösterir.
* Kapıları açıp kapı iç kenarlarında kilit aksamı, elektrik kablo tesisatı kapı fitili gibi yerlerde boya izleri arayın. Kaputu açıp kaput bağlantı menteşelerindeki cıvata kenarında boya sıyrılma veya yer değiştirme izlerine bakın. Çamurluk ağızlarına, marşpiye altına paslar için bakın.
* Mıknatısınızı otomobilin değişik yerlerine (özellikle köşelerine ve tavanına) yapıştırın; mıknatısın değişik çekim gücü gösteriyorsa, bu boyanın altında macun tabakası olduğunu ve aracın anarıma girdiğini gösterir.
* Otomobilin dört köşesine gidip yukarıdan aşağıya sallamaya çalışın ve bırakın sağlıklı bir süspansiyon (amortisörler) 1-2 kez yukarı aşağıya hareket ettikten sonra duracaktır.
* Aynı akstaki lastiklerin hepsi (ön arka çiftler) aynı marka ve model olmalıdır.
* Otomobile dışardan bakın düz bir zeminde öne-arkaya veya sağa sola yatık duruyorsa yine süspansiyon sisteminde sorun vardır.
MOTOR (ÇALIŞMAZKEN)
* Kaputu, motor çalıştırmadan açıp motora ve kablo demetlerine dikkatlice bakın yağ sızıntılarını ve sonradan bantlanmış kabloları tespit etmeye çalışın, sonradan bantlanmış kablolar gelişi güzel yapılmış onarımları işaret eder.
* Yağ kapağını açın ve fenerinizle içeriyi görmeye çalışın içerideki parçalar yağlı fakat kurumsuz, temiz olmalıdır.
* Yağ çubuğunu çekip ucundaki yağın rengini kontrol edin yağ eğer yeni ise koyu sarı olması çok önemli değildir. Çubuğun ucundaki yağı parmaklarınızın arasında ezip içinde çok küçük metal parçalar olup olmadığını hissetmeye çalışın; eğer metal parçalar hissederseniz motorun durumu sağlıklı değildir.
* Motor kayışlarını ve su seviyesini kontrol edin. Bunu yapmak için radyatör kapağını açmanız gerekecektir. Bu koşullarda motorun soğuk olduğundan emin olun; sıcak su yanıklara yol açabilir.
MOTOR (ÇALIŞIRKEN)
* Motoru çalıştırın; kolay çalışıp çalışmadığını kontrol edin, 3-5 dakika gaza basmadan çalıştırın bu sırada olağandışı sesleri dinleyin. Daha sonra 1 dakika yarım gaz verip egzozdan çıkan gazın rengine bakın;
* Mavi renkli gaz motorun yağ yaktığını ve onarıma girmesi gerektiğini gösterir (bu durum satıcı tarafından daha yoğun bir motor yağı 30 numara-konarak veya bir motor katkısı konarak berteraf edilebilir ancak bu durumda da buji kontrolü size gerçeği söyleyecektir.)
* Siyah renkli duman motorun gereğinden fazla yakıt tükettiğini gösterir; motor ve yakıt sistemi bakımsızdır.
* Yoğun beyaz duman silindirlere su karıştığını gösterir, motorun açılması gerekmektedir.
* Motor eğer soğuksa az miktarda beyaz duman ve bir miktar su damlaması normaldir. Çünkü zaten benzinin yanmasıyla bir miktar su oluşur.
* Motor ısındığında rolantide motorun normalin üstünde sarsılıp sarsılmadığını kontrol edin Eğer sarsılıyorsa düzensiz ateşleme veya yakıt kesintisi olmaktadır. Ateşleme sistemi veya yakıt sistemi bakımı gerektirir.
* Motora gaz verdiğinizde egzozdan gelen sesi dinletin patlat susturucu veya egzoz sızıntılarını belirlemeye çalışın.
SÜRÜŞ TESTİ
* 1.vitesi takın ve el frenini bırakmadan otomobili yavaşça hareket ettirmeye çalışın otomobil hareket ederse el freni çalışmıyordur buna dikkat edin. Hareket etmezse el frenini indirip hareket edin. Olağan dışı bir sarsılma olursa debriyajınızda bir sorun var demektir.
* Otomobili hareket ettirdikten sonra hızlanmadan önce henüz 1. vitesteyken yavaşça frene basıp frenlerin çalışıp çalışmadığına bakın. Çalışmıyorsa el freni ile durmaya çalışın.
* Otomobili sürün ve sesini başta belirtildiği gibi dinlemeye çalışın, olağan dışı vuruntu, gıcırtı, tıkırtı gibi sesleri tespit etmeye çalışın.
* Tek seferde 180 derecede dönüş yapabileceğiniz bir yer bulun ve dönerken akslardan gelen sesi dinleyin aks uçları aşınmışsa dönerken tıkırtılar gelecek, otomobil düzeldiğinde bu tıkırtılar kesilecektir.
* Düz bir hatta giderken kontrollü bir şekilde direksiyonu bırakın otomobil sağa sola çekerse rot ayarında bir sorun vardır. Düz bir hatta seyrederken direksiyon düz değilse rot ayarı gerekmektedir. Düzgün bir yolda hızlandığınızda otomobil ve direksiyon titriyorsa lastiklerin balansı bozulmuştur, balans ayarı gerekmektedir. Aynı şekilde hızlandığınızda otomobil sağa sola sapıyor ve direksiyonu kontrol etmekte güçlük çekiyorsanız arka lastiklerden biri inik olabilir ya da ön takımda (rot ve rotiller, akslar, salıncak burçları) sorun vardır. Rot ve balans ayarları bozuk bir otomobili bu ayarları yaptırmadan almayın birçok durumda ayar bozukluklarına bozuk bir parça neden olmaktadır.
Sahibinden Dizel araç alacaklara uyarı
Yeni yıla sayılı günler kala kimi aracının modelini yükseltmek, kimi ise yılsonu avantajlarından faydalanmak için kampanya takibinde.
Birçok firma yıl sonu indirimine giderken, vatandaş araç alırken nelere dikkat edecek? En iyi tarih ne zaman? Dizel mi Benzinli mi? İşte tüm bu soruların yanıtına akademik bir bakış geldi.
Çukurova Üniversitesi (ÇÜ) Mimarlık Mühendislik Fakültesi Otomotiv Bölümü Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Kadir Aydın, araç alımında en iyi zamanlamanın 20 Aralık sonrası olduğuna dikkat çekti. Otomotiv sektörünü değerlendiren Prof. Dr. Kadir Aydın, sıfır araç almak isteyenlere önerilerde bulundu.
Genellikle yılsonlarında araç fiyatlarının düştüğünü belirten Prof. Dr. Aydın, her firmanın bayilere verdiği kotaları doldurmak adına yıl bitimlerinde cazip indirimlere gittiğini hatırlatarak; "Genellikle yılsonlarında fiyatlar düşer. Her firmanın bayilere verdiği kota vardır. O kotayı dolduramayan bazı firmalar, kota primlerini alabilmek için kendilerine geliş fiyatının da altında araç satıyor ki bu kotayı doldurup pirimden yararlanabilsinler. En önemlisi de sıfır araç alacaklar 20 Aralık'tan sonraki 10 günlük avantajlı dönemi iyi değerlendirsin. Aralık'ta alınacak aracın tek dezavantajı 2013 model olarak görünecek. 1 Ocak'ta alırsanız da 2014 model olmuş olacak. Bence bunun bir önemi yok. Araç alınırken bakılması gereken şey kilometresi, yıpranıp yıpranmadığı. Herkes tabii ki kendi hesabını yapacak ama en iyi sure Aralık sonu.'' şeklinde konuştu.
ARAÇ ALACAKLAR DİKKAT! DİZEL Mİ BENZİN Mİ?
Türkiye'de dizel araçlara karşı bir yönelim olduğunun altını çizen Prof. Dr. Kadir Aydın, benzinli mi yoksa dizel mi alınmalı sorusunu şöyle yanıtladı; "Dizel araçlar yüzde 5 daha az yakıt harcadığı için şuanda çok rağbet görüyor. Fakat Türkiye'de dizel araçların egzoz emisyonu daha fazla diye vergilerinin arttırılması söz konusu. Bundan 3-5 yıl önce benzinle motorinli araçlar arasındaki fiyat farkı 2-3 bin TL civarındayken, 6-8 bin TL ve daha üzerine çıktı. Bunun için vatandaşlar araç alırken çok daha dikkatli olsun! Bugün benzinli araçlarda da çok az tüketen dizel ve benzinli araçların bir karmaşığı olan TSI - GDI dediğimiz direk benzin püskürtmeli motorlar var. Bu araçların da yakıt tüketimleri dizel araçlara çok yakın. Artık insanlarımız seçim yaparken maliyet, kullanım sürelerini dikkate alınmalı. "
DİZEL ARAÇ ALIRKEN İKİ KERE DÜŞÜNÜN
Türkiye'de de ticari firmalar haricinde kimsenin yılda 25-30 bin kilometre yol yapmasının olağan olmadığını aktaran Aydın, "Onun için eskiden 'yılda 15 bin kilometrenin üzerinde yol yapıyorsanız dizel alın' derdik. Şimdi tam aksini diyoruz. Dizel alırken çok dikkatli olun! Bunun nedenini şöyle açıklayabiliriz; Türkiye de yıllık 16-17 milyon ton motorin, 3.5 milyon ton da benzin kullanılıyor. Şimdi 17 milyon ton motorine göre ham petrol rafine edildiğinde 17 milyon ton benzin üretmiş oluyorsunuz. Çünkü ham petrol rafine edildiği zaman, eşit miktarda benzin ve motorin üretilir. Bu veriler dikkate alındığında 13,5 milyon ton benzin fazlalık olduğu gibi bunu da maliyetinin altında yurt dışına ihraç ediyoruz. Sonuç olarak, Türkiye'de enerji güvenirliliği için motorin ile benzin kullanımına denge getirilmeli. Hükümette bu konuda bazı adımlar atıyor. Ben eminim ki önümüzdeki yıllarda açığı kapatmak amacıyla benzin lehine bazı düzenlemeler yapılacak. Bunun için araç alırken iki kez düşünülmesi gerekiyor."