GündemLYS açık uçlu soru dönemi ne zaman başlayacak? Klasik sınav ve açık uçlu soru nedir?

LYS açık uçlu soru dönemi ne zaman başlayacak? Klasik sınav ve açık uçlu soru nedir?

25.12.2016 - 10:30 | Son Güncellenme:

LYS sınav metodunda değişiklik için YÖK Başkanı Prof. Dr. Yekta Saraç'tan açıklamalar geldi. LYS'de klasik sınav ve açık uçlu soru hakkında bilgi veren Yekta Saraç önümüzdeki LYS sınavlarında klasik sınav olabileceğini ve açık uçlu sorulabileceğini belirtti. İşte Klasik sınav ve açık uçlu soruya dair tüm ayrıntılar...

LYS açık uçlu soru dönemi ne zaman başlayacak Klasik sınav ve açık uçlu soru nedir

LYS sınavında sistem değişikliğine gidiyor. Klasik sınav ve açık uçlu soru iddialarını YÖK Başkanı Prof. Dr. Yekta Saraç yanıtladı. Geçtiğimiz günlerde bir açıklama yapan Prof. Dr. Yekta Saraç LYS'de açık uçlu soru ve klasik sınav başlıklarını değerlendirdi. İşte LYS'de uygulanması planlanan açık uçlu soru ve klasik sınava dair tüm merak edilen soruların yanıtları...

Haberin Devamı

Anadolu Ajansı (AA) Editör Masası'na konuk olan YÖK Başkanı Saraç, gündeme ilişkin değerlendirmelerde bulundu, soruları yanıtladı.

Üniversite giriş sınavları ve sınavlarda açık uçlu soru sorulmasına ilişkin yapılan çalışmaları anlatan Saraç, yükseköğretime girişle ilgili dünyada ne uygulandıysa Türkiye'de de onun uygulandığını söyledi.

Sınavlarda geçmiş dönemde yapılan uygulamaları hatırlatan Saraç, yükseköğretim giriş sistemiyle ilgili, adaletin tesis edildiğine dair herhangi bir endişe olmadığını vurguladı.

Saraç, geçen yıl "Açık uçlu sorular sorulabilir" dediklerini hatırlatarak, "Soru sorulabilir" dendiğinde zihinlere, "Bu konuda bir çalışma yürüyor" düşüncesinin gelmesi gerektiğini ifade etti. Saraç, 2017'de üniversiteye girişteki ikinci aşama olan LYS'de öğrencilerin açık uçlu sorularla tanışmasını sağlayacak az sayıda soru sorulacağını ifade edebileceğini belirterek, şöyle konuştu:

Haberin Devamı

"Söylediğim gibi öğrencilerin açık uçlu sorularla tanışmasını sağlayacak şekilde. Yani öğrencilerimizi hiçbir şekilde tedirginliğe sevk etmeyecek, belki belli bir tarihi veya rakamsal olarak belli bir sonucu, matematiksel işlemi orada kodlayacak şekilde, yoksa bir problemin çözüm aşamalarının kağıtta görülmesi değil. Yani sosyal bilimlerde, tarihte diyelim belli bir tarihin sorgulanmasında kodlanacak veya matematikte bir sorunun cevabının ortaya konulmasında kodlanacak şekilde, az sayıda soru sorulabilir. Bizim istediğimiz şey şu. Üniversitelerimizin giriş sistemi bütün Türkiye'yi ilgilendiriyor, anne babaları itibarıyla. Onları tedirginliğe sevk etmememiz lazım. Birden çok keskin virajlar alınmaması lazım. Açık uçlu soruya yavaş yavaş, tedrici olarak geçilecek. Bu bağlamda öğrencilerimizin bu hususla tanışmasını istiyoruz."

Saraç, bunun, öğrencileri endişeye veya çalışma stillerini değiştirmeye sevk edecek bir değişiklik olmayacağını vurguladı.

DANIŞMA KURULLARI OLUŞSUN İSTİYORUZ

Meslek liselerinden yükseköğretim programlarına sınavsız geçişin kaldırılması ve meslek lisesi öğrencilerine ek puan getirilmesine ilişkin de değerlendirmelerde bulunan Saraç, sınavsız geçişle ilgili uzun yıllardır eleştiriler yapıldığını hatırlattı.

Haberin Devamı

Daha sonra kanuni bir düzenlemeyle sınavsız geçişin kaldırıldığını aktaran Saraç, yönlendirmenin tamamen ortadan kalkmaması için de ortaöğretim başarı puanına eklenecek 0,06 düzeyinde bir ek puan belirlendiğini söyledi.

Saraç, şöyle devam etti:

"Sınavsız geçişin kaldırılmasını meslek yüksekokullarıyla ilgili iyileştirme çabalarının bir parçası, ilk adımı olarak görüyoruz. Bundan sonra bize başkaca vazifeler de düşüyor. O da şu; meslek yüksekokulu programları için danışma heyeti oluşsun istiyoruz. Oranın sanayisi, endüstrisi, özel sektörünün de fikrini beyan edeceği danışma kurulları oluşsun istiyoruz. Bir başka şeyi daha gerçekleştireceğiz. Yükseköğretim Kurulu bünyesinde yine meslek liselerinin eğitimi, öğretimi, bütün şekillenmesinden sorumlu Milli Eğitim Bakanlığının da yer alacağı ama özel sektörün de yer alacağı bir kurul oluşsun istiyoruz. Bu, koordinasyon kurulu olsun istiyoruz."

Haberin Devamı

Türkiye'de şu an nitelikli ara eleman sıkıntısı yaşandığını vurgulayan Saraç, mühendis fazlasının olduğunu ancak sanayinin, endüstrinin istediği yetkinliğe sahip tekniker bulunamadığını aktardı.

Bu yüzden meslek yüksekokullarının üzerinde durulması gerektiğini dile getiren Saraç, şunları kaydetti:

"Sadece YÖK değil, alakadarlar, diğer paydaşlarla bu hususun halledilmesi lazım. Çünkü ülkenin kalkınması, yükseköğretim kurumlarının iyiliğiyle, kalitesiyle, niteliğiyle doğrudan orantılı ama bu da sadece üniversitelerin 4 yıllık lisans programlarıyla sınırlı değil. Burada dikkatimizi iki yıllık meslek yüksekokullarına da çevirmemiz lazım. Bu bağlamda sınavsız geçişin kaldırılmasını çok önemsiyoruz. Yüksek öğretimde 7 milyon 300 bine dayandı öğrenci sayısı. Bunun yüzde 35'e yakını meslek yüksekokulları öğrencileri ve 900'ün üzerinde de meslek yüksekokulu var."

AÇIK UÇLU SORU NEDİR?

Açık uçlu soru türü basitçe evet ya da hayır olarak cevaplanamayan, şıkları bulunmayan klasik, yazılı soru tipidir. Açık uçlu soruda soruyu cevaplayanın duygu ve düşüncelerine (analiz, sentez, değerlendirme yetenekleri) ulaşılmak istenir. Açık uçlu sorular genellikle öğretmenler tarafından klasik sınavların son sorusu olarak sorulur. Çeşitli çoktan seçmeli testlerde de son sorular açık uçlu olarak yapılabilir. Açık Uçlu Soru sisteminin temel eksileri: cevaplamanın çok zaman alması ve öğrencinin aşırı detaya girmesidir. Açık uçlu sorular kaynak kişilere bir sınır getirmeden cevap verme imkanı sağlar. Genellikle bilgi ve sondaj soruları açık uçlu olarak ifade edilirler. Açık uçlu-serbest cevaplar yazılı olarak ya da görüşmeye tepki olarak verilebilir. Açık uçlu sorular kaynak kişilere kendi cevaplarını yazma imkanı verir. Kaynak kişileri kapalı uçlu sorulara göre daha çok güdüler. Açık uçlu soruların cevaplarının kodlamaları zordur, bazen de imkansız olabilir, bu nedenle bağlantılı olarak maliyeti artabilir.

Haberin Devamı

AÇIK UÇLU SORU ÖRNEKLERİ

“Bu ürünün beğendiğiniz özellikleri nelerdir ?”

1 Kullanışlılık

2 Etkili olması

3 Diğer (Belirtiniz) …………………….

98 Fikri yok

99 Hiçbir özelliğini beğenmiyorum

İnsanoğlu elektrik üretiminde hangi yöntemi tercih etmelidir ? Neden ?

Yukarıdaki soru açık uçlu bir sorudur. Elektrik üretiminin bir çok yolu ve yöntemi vardır, (Termik santraller, Hidroelektrik santralleri, Nükleer santraller, Rüzgar santralleri, Voltaik paneller, Doğalgaz santralleri, Jeotermik santraller, Güneş Enerjisi) Öğrenci bunlardan bir kısmını nedensellik bağı içinde açıklayarak cevaplarsa yüksek puan alabilir.

Örnek Açık Uçlu Matematik Sorusu: Merve pazardan 6 limon alacaktır. 1 Satıcı 2 limonu 75 kuruşa, diğer satıcı ise 4 limonu 1 tl’ye satmaktadır. Merve hangi satıcıdan 6 limon alırsa daha mantıklı davranmış olur ? Neden ?

Örnek Açık Uçlu Sosyal Bilgiler Sorusu: Akut, Türk Kızılayı ve Sivil Savunma Örgütünün ortak amaçları nelerdir ?

'İLAHİYAT FAKÜLTELERİNE İKİNCİ AŞAMADAN ÖĞRENCİ ALINACAK'

YÖK Başkanı Saraç, şöyle konuştu:

"Yıllardan beri ilahiyat fakülteleri ile alakalı 'Niye ikinci aşamadan girilmiyor. Bu, niteliği yükseltici bir husustur halbuki' diyerek bize başvurular, raporlar sunuluyordu. Yükseköğretim Kurulu olarak ilahiyat fakültelerinde artık bu yıldan itibaren ikinci aşamadan öğrenci alınacağını burada açıklamak isterim."