15.09.2018 - 01:30 | Son Güncellenme:
ŞEVKET YAMAN Ankara
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Cahit Turhan, Tekirdağ’ın Çorlu ilçesinde yaşanan, 25 kişinin hayatını kaybettiği tren faciasıyla ilgili “ihmal” iddialarına yanıt verdi. Turhan, CHP Tekirdağ Milletvekili Candan Yüceer’in soru önergesini, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı’nın bilgi notuyla verdiği 7 sayfalık yanıtında şu bilgileri verdi:
PROBLEM YAŞANMADI: Kazanın meydana geldiği yerde, bugüne kadar meydana gelen noktasal yağış miktarları ve şiddetiyle ilgili veriler için Cumhuriyet Savcılığı’nın görevlendirdiği bilirkişilerin dışında, Meteoroloji Genel Müdürlüğü ile görüşmeler, ayrıca İstanbul Teknik Üniversitesi(İTÜ) tarafından da söz konusu verilerin değerlendirmesine yönelik çalışmalar yapılmaktadır. Ayrıca kaza mahali ve bugüne kadar alt ve üst yapı kaynaklı herhangi bir problemle karşılaşılmadığı gibi yağışlardan da menfez taşkınlığı olmamıştır.
KISA SÜREDE, DAR ALANDA: 2004’te İTÜ öğretim üyelerinin yapmış olduğu çalışmalarda hattın taşıma kapasitesinin, köprü ve menfezlerin tren dingil basıncı açısından 22.5 tona elverişli olduğu saptanmıştır. Demiryolu işletmeciliği için yükleri taşıyan hattın altyapı dolgusu, istenen taşıma mukavemetini sağlayacak özelliktedir. Söz konusu menfez işletmeye açıldığı 1873’ten itibaren görevini eksiksiz yerine getirmiştir. 8 Temmuz 2018’deki yağış, çok kısa sürede, çok dar bir alanda ve hattın işletmeye açıldığı tarihten (145 yıl) bugüne kadar görülmeyen miktarda gerçekleşmiştir. Rayların yükseltilmesi gibi herhangi bir işlem de yapılmamıştır. Söz konusu hat kesiminde kullanılan malzemeler Uluslararası Demiryolları Birliği standartlarına uygun olup, malzemelerin uygunluğu da laboratuvar test sonuçlarıyla tespit edilmiştir.
3 DAKİKA SONRA ARANDI: Saat 17.15’te meydana gelen kaza, trende görevli Tren Şefi tarafından iki dakika sonra 17.17’de TCDD Çerkezköy Trafik Yönetim Merkezi’ne bildirilmiştir. Burada görevli Trafik Kontrolörü tarafından saat 17.18’de 156 numaralı Jandarma İmdat Telefonu’nu arayarak olaya ilişkin bilgi verilmiş, ambulans ve yardım talebinde bulunulmuştur. Aşırı yağış nedeniyle olay yerindeki tarla yollarında ulaşım olumsuz etkilendiğinden, çevredeki yerleşim yerlerinde bulunan bütün imkânlardan öncelikli ve acil olarak faydalanılmıştır.
6 KEZ KONTROL ETTİ: Demiryolu Bakım Müdürü hadisenin meydana geldiği söz konusu hat kesiminde rutin muayenesini en son 28 Haziran 2018’de yapmıştır. Yol bakım şefi temmuz başından olayın olduğu tarihe kadar olay mahalini altı kez kontrol etmiştir.
‘Beklenmeyen yağış değildi’
Tren faciasının ardından Meteoroloji Mühendisleri Odası(MMO) “Meydana gelen yağışlar 7 yılda bir görülmesi mümkün yağışlardır. Bu anlamda yağış yönünden bizleri şaşırtan ve beklenmeyen yağışlar değildir. Saat 11.00 ile 12.26 arasında bölgeye düşen 32.4 milimetrelik yağışın söz konusu menfeze yüzey akışı olarak ulaşması ve görülen tahribatı yapması en kötü hesaplama ile 60 ila 90 dakika arasında bir zaman almış olsa, kaza anına kadar geçen yaklaşık üç saatlik zaman diliminde menfezde ve menfez üstünde bu zararın neden görülememiş olması ayrıca sorgulanmalıdır” açıklaması yapmıştı.