GündemDoğu ve Batı’nın ortasında

Doğu ve Batı’nın ortasında

02.03.2018 - 01:30 | Son Güncellenme:

İranlı ressam ve çizer Hemad Javadzade, Eksik Parça Yayınları tarafından basılan Kafka ve Zweig kitaplarının yer aldığı ‘Karakalem Serisi’ için hazırladığı illüstrasyonları  ve çizim pratiğini anlattı.

Doğu ve Batı’nın ortasında

İran doğumlu sanatçı Hemad Javadzade, birkaç yıl önce İstanbul’a taşınmış. Üretirken gerçekten veya gerçeklikten kaçtığını belirten sanatçının yapıtları arasında ise gerçeküstü konular etrafında şekillendirdiği mistik resim ve illüstrasyonlar yer alıyor.

Haberin Devamı

Aralarında Mamut Art Project’in de bulunduğu karma sergilerde yer alan Javadzade’nin Türkiye’deki ilk kişisel sergisi ‘Yersiz Zaman’ ise 10 Şubat’ta Galeri Diani’de izleyiciyle buluştu. Sanatçı ile edebiyata yaklaşımını, klasik ve çağdaş edebi eserleri yorumlama süreçlerini ve üretim pratiklerini konuştuk..

‘Kör Baykuş’un çizeri

- Kitap çizimleri yapmaya nasıl başladınız?

İran’da iken başlamıştım. Bir kaç şiir kitabı için çizimler yaptım. İstanbul’a geldiğimde ise çocuk kitapları için çizimler çalıştım. Sipariş üzerine ders kitabı çizimleri de yaptım. 2016’da Yapı Kredi Yayınları’ndan basılan Sadık Hidayet’in ‘Kör Baykuş’ romanının çizimlerini ben üstlendim.

- Kitaplar üzerine çalışırken nasıl bir hazırlık süreci izliyorsunuz? Ürettiğiniz çizgiler roman, şiir veya hikâye metinleri ile nasıl temas ediyor?

Haberin Devamı

Metin ile yakın bir ilişki içinde olunması gerektiğini düşünüyorum. Okuduğunuz hikâyede yer alan karakterin deneyimlediği his ve duyguları yaşamak gerekiyor. O karakterin hikâyesine kapılıp gitmelisin okurken. Çünkü resim ile yorumlarken hikâyeyi, bir çizer olarak karakteri tekrar okura anlatmanız lazım. Bunu yapabilmek için ise önce ben o hikâyeyi içselleştirmeye çabalarım ki tüm o kurgu, çizgilerim üzerinden okura aktarılabilsin. Mesela ‘Dava’ kitabına çizim yapmadan önce romandan uyarlanan filmleri inceledim. Zweig’ın Satranç’ına çalışırken de benzer bir süreç izledim ve karşıma çıkan
bu filmler hakikaten çok faydalı oldu.

‘Hikâyeler Doğu’nun ürünü’

- Türkiye’deki ilk kişisel serginiz ‘Yersiz Zaman’ Galeri Diani’de izleyiciyle buluştu. Kitaplar için hazırladığınız çizimlerde resimlerinizden ve diğer yapıtlarınızdan izler bulmak mümkün mü?

Üzerine çalıştığım hikayenin kurgusuna yakın hissedersem kendimi, ürettiğim çizgiler de resimlerimdeki tarzı yani kendi tarzımı andırmaya başlıyor Bağımsız çalıştığım illüstrasyonlarda bazı karakterler yarattım mesela. Geleneksel Orta Doğu kıyafetleri kuşanan bir astronot gibi… Batı tekniğine ilgim var elbette ama hikâyeler kendi kültürümün, Doğu’nun ürünü… Doğu ve Batı’nın ortasında bir yerlerde üretiyorum ben. Sergide ise daha önce izleyiciyle hiç paylaşmadığım bir illüstrasyon serisi yer alıyor.