11.05.2022 - 07:00 | Son Güncellenme:
Gürkan Akgüneş - Türkiye’de sığınmacı göçünün yol açtığı sorunlar, uluslararası raporlara da yansıdı. Save The Children organizasyonu tarafından AB finansmanıyla hazırlanan, ‘Mülteci Çocuklar Arasında Okul Terkini Anlamak’ başlıklı araştırma, göçmen nüfusun en yoğun olduğu Esenyurt’ta yürütüldü. Araştırmaya göre, göçmen nüfusun artması hem Suriyeli çocukları hem de öğretmenleri zorlamış.
Okulu bırakma riski altında olan 404 çocuk (196 kız çocuğu, 208 oğlan çocuğu), 992 öğretmen, 424 aile üyesiyle anket yapılıp, okulu bırakan 16 çocukla yüzyüze görüşülerek hazırlanan araştırmada, öğretmenlerin yüzde 86’sı mülteci çocukların Türkçe dil zorlukları yaşadıklarını bildirirken, yüzde 75’i ailelerin çocuklarının eğitimini önemli ve anlamlı bulmadığını, yüzde 70’i mülteci çocuklar arasında kayda değer bir devamsızlık olduğunu, yüzde 63’ü de mülteci öğrencilerin okula aidiyet duygusunun güçlü olmadığını bildirmiş.
YALNIZ HİSSEDİYORUM
Ankete katılan göçmen çocukların ise yüzde 34’ü yaşıtlarından kötü muamele gördüğünü, yüzde 33’ü okulda kendini yalnız hissettiğini, yüzde 61’i endişeleri hakkında öğretmenlerle konuşmaktan çekindiğini ve yüzde 48’i ailelerinin okul masraflarını karşılamakta zorluk çektiğini bildirmiş. Okulu bırakan bazı çocukların rapora yansıyan ifadeleri ise şöyle:
“Okulda ‘Suri’ diye bağırıyorlar. Suriyeli olmanın nesi kötü? Beni yalnız görürlerse dövüyorlar. Öğretmene söylersem suçlanırım.”
“Okula ilk başladığımda arkadaşlarım beni dışladı. Müdür beni 7. sınıfa yazdırdı; ama Türkçe bilmediğim için hiçbir şey anlamadım. Bana aptalmışım gibi davrandılar. Hiç arkadaşım yok. Bana ‘Suriyeli’ diyorlar.”
Araştırmada okul çağındaki Suriyeli çocukların (5-17 yaş) güncel sayısının 1.197.124 olduğu belirtilerek, “Son rakamlar, Suriyeli çocuklar arasında okula kayıt oranının 2021 yılında, 2019-2020 eğitim öğretim yılına göre yüzde 12 civarında arttığını ortaya koymaktadır. Bu artış, bu konuda tüm aktörlerin önemli çabalarına rağmen, mülteci çocuklar arasında eğitime erişimin hâlâ önemli bir sorun olduğunu göstermektedir. Okula gitmeyen yaklaşık 428 bin 285 Suriyeli çocuk bulunmaktadır” bilgisi veriliyor. Araştırmaya göre, Türkiye’ye sığınan Suriyeli ailelerin çocukları, yoksulluk, akran zorbalığı, Türkçe dil zorlukları ve cinsiyete dayalı ayrımcılık gibi nedenlerle okuldan uzaklaşıyor.
KIZ ÇOCUKLARI EVLENDİRİLİYOR
Raporda bazı ailelerin kız çocuklarını okula göndermedikleri de vurgulanarak, “Özellikle kız çocukları için güvenlik endişelerini, karma eğitime yönelik olumsuz ebeveyn tutumlarını ve erken ve zorla evlilikleri okul terklerinin temel nedenleri olarak belirtmiştir” deniliyor. Araştırmaya katılan bir STK uzmanı da, “Kız çocukları üzerindeki aile baskısını azaltacak yöntemler geliştirilmelidir. Bazı kız çocukları, aileleri onları zorladığı için, bazıları ise istedikleri için evleniyor. İsteyenler, ne istediklerini veya neyin içine girdiklerini bilmiyorlar. Hem aileleri, hem de bu kız çocuklarını bilinçlendirilmeli” değerlendirmesini yapmış.
OKULUN YÜZDE 60’I YABANCI
Araştırmaya katılan bir MEB temsilcisi Esenyurt’taki göçmen nüfusun çok fazla arttığını belirterek, “Resmi rakamın 110 bin olduğunu, gayri resmi rakamların ise çok daha yüksek olduğunu görüyoruz. Bu hızlı artış, yapmak istediğimiz işlerin önünde büyük bir engel oluşturdu. Bu nedenle okullarımızdan uzağa atama isteyen öğretmenlerimiz oldu. Bir İmam Hatip Lisesi’nde yabancı öğrencilerin Türk öğrencilere oranı yüzde 60 idi” bilgisini vermiş.