31.10.2022 - 01:00 | Son Güncellenme:
8 Ekim’de Ankara’da düzenlenen ödül töreninde Büyük Ödül, Basın-Yayın Ödülü, Mimarlığa Katkı Ödülü, Yapı Ödülü ve Jüri Özel Ödülü kategorilerinden oluşan 5 dalda ödüller sahiplerini buldu. 2021–2022 Dönemi TürkSMD 15. Mimarlık Ödülleri’nin Enis Öncüoğlu (Jüri Başkanı), Kerem Erginoğlu, Orçun Ersan, Tülin Hadi, Metin Kılıç, Özcan Uygur, Kerem Yazgan ve Tülin Çetin’den (yedek üye) oluşan Jüri Heyeti Mimar Nevzat Sayın’a Büyük Ödül’ü verirken, Yapı dalında Bütüner Mimarlık tasarımı Bangladeş Halk Cumhuriyeti Kançılarya Yerleşkesi’ni, SKA Mimarlık tasarımı Kıbrıs Uluslararası Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Merkezi’ni ve Yalın Mimarlık tasarımı Zonguldak Mağaraları Ziyaretçi Merkezi’ni ödüle layık gördü. Bien ana sponsorluğunda, Cosentino ve Reynaers Aluminium gold sponsorluğunda, Şişecam silver sponsorluğunda ve Arkitera medya sponsorluğunda 8 Ekim'de Ankara'da düzenlenen ödül töreninde, Kemal Aran, Murat Germen ve Aura İstanbul’a Mimarlığa Katkı Ödülü’ne; Mimar ve Yayıncı Yasemin Şener, Bodrum Mimarlık Kitaplığı ve Eşik Programı’na Basın Yayın Ödülü; Onaranlar Kulübü ve Nilay Örnek’e de Jüri Özel Ödülü takdim edildi.
Mekan Anlatımı Metin Yarışması 2022
2018 yılından beri süren ve artık geleneksel hale gelen Mekan Anlatımı Metin Yarışması 2022’ye başvurular başladı. KTMMOB Mimarlar Odası tarafından düzenlenen yarışma, ilgili bölümlerden mezun ve KTMMOB veya TMMOB içindeki meslek örgütlerinden herhangi birine üye olan herkese açık. Yarışma edebiyatın “yapısal” kurgusu ve mimarlığın “anlatı” gücünü birleştirip yaratıcı yazma egzersizi üzerinden, yazmaya hevesli olanları, mimarlık/edebiyat ara kesitine katkıda bulunmaya davet ediyor. Katılımcılardan, bir mekanı ele alarak, mekanın tüm değerlerinin ve taşıdığı potansiyelin anlatıldığı bir metin yazması bekleniyor. Bu mekan farklı ölçeklerde, dünyanın herhangi bir yerinde var olabileceği gibi, bir hayal ürünü de olabilir. Metinlerde bir mekanın tasviri, kullanıcı-mekan ilişkisi, mekansal dönüşümler, toplumsal değişim-dönüşümlerin mekana ve/veya mekansal değişimlerin topluma nasıl etki ettiği gibi konulardan birine veya birkaçına değinilmesi bekleniyor. Mimari bir mekanın, metin içerisinde temsil ediliş şekli ve yorumlanışı; mimarlık disiplininin edebiyat içerisinde kendine nasıl yer edindiği ve yazılan eserin ana temsiliyet aracı olarak mimarlığın yazıya neler kattığı değerlendirme sırasında göz önünde bulundurulacak unsurlar arasında geliyor. KKTC veya TC vatandaşı olup, KTMMOB ve TMMOB’ye bağlı meslek örgütlerinden herhangi birine üye olan herkesin uygun koşullarda ele alınmış 2000 kelimelik bir metinle katılım yapabilmesi mümkün. Yarışmada dereceye giren ve yayımlanmaya hak kazanan eserler, KTMMOB Mimarlar Odası tarafından bir seçki kitabı olarak yayımlanacak. Değerlendirme dışında kalan eserlerden bazıları da uygun görüldüğü takdirde MİMARCA dergisinde yayınlanmak üzere yayın kurulu arşivinde tutulacak. Bu sene Kozan Uzunoğlu (Oda Başkanı), Özge Kırçıl (2021 Yarışma Birincisi), Abdullah Can, Devrim Yücel Besim, Müge Cengizkan, Neşe Yaşın ve Suha Özkan’ın jüri üyeliğini yaptığı Mekan Anlatımı Metin Yarışması’na son başvuru tarihi 13 Şubat 2023 olarak belirlenmiş.
Commons & Communities İstanbul
Danimarka Kültür Enstitüsü Türkiye tarafından yürütülen ve küratörlüğünü In-Between Tasarım Platformu’nun üstlendiği Commons & Communities Global Mimarlık Sergisi, Salt ev sahipliğiyle İstanbul'da gerçekleşiyor. Brezilya, Çin, Danimarka, Türkiye ve Baltık ülkelerinin (Estonya, Letonya, Litvanya) farklı çözüm önerilerini ve bakış açılarını bir araya getirmeyi amaçlayan Commons & Communities Sergisi, 2023 yılında Kopenhag'da düzenlenecek olan 28. UIA Dünya Mimarlık Kongresi için bir açık hava sergisine dönüştürüyor. In-Between Tasarım Platformu’nun kürasyonu; karar verme süreçlerine farklı sesleri dahil eden global eğilimlere cevap vererek, “ortak yaşam kültürü”ne odaklanıyor. Günümüzde kullanıcı tasarım sürecinin başında yer alarak, tasarımı fiilen tamamlayan, aktif ve dahil olan bir profil haline geliyor. Böylece “son kullanıcı” kavramı değişiyor. Bu demokratik yaklaşım, “toplum için tasarlamak” algısını “birlikte tasarlamak” olarak dönüştürüyor. Günümüzde mimar, komünitelerin yaşamak istediği alanları inşa etmelerine yardımcı olan, disiplinlerarası diyaloglar yaratan bir danışman ve kolaylaştırıcı olarak öne çıkıyor. Tüm bu değişen küresel dinamikler kapsamında, Commons & Communities İstanbul Sergisi için seçilen projeler, mimarlığı gezegenimizdeki tüm canlı organizmalara saygı duyarak, toplumu kolektif bir şekilde dönüştüren güçlü bir araç olarak yansıtıyor. 6 Kasım’a kadar devam edecek olan sergide projeleriyle yer alan mimarlar ve kurumlar şu şekilde sıralanıyor: Atelier d'Architecture Autogeré, Birgitte Kirkhoff, Roskilde Çağdaş Sanat Müzesi, Boğaçhan Dündaralp ve Tülay Atabey, Crossboundaries Design Studio, Elif Çeçen & Zeynep Tümertekin, Emmanuel Pratt, Sweet Water Foundation, Erik Juul, Erginoğlu & Çalışlar, Han Tümertekin, Henrietta Palmer, Victoria Mzenge Women, Isabel Berglund, Guto Graciano, Rua Project, Guto Santos, Karen Kjaergaard, Aarhus Mimarlık Okulu, Nevzat Sayın, Sophia Jerram, Letting Space, Salon Alper Derinboğaz, ŞANALarc, SNE Architects, SLA, SO?, Superpool, Tabanlıoğlu Mimarlık, Thomas Käszner, 3XN, Victor Andrade, LABMOB, Yahşibey 49, Zuo Jing Studio
Dünya Sürdürülebilir Mimarlık Ödülü
Yalın Mimarlık kurucuları Mimar Ömer Selçuk Baz ve Şehir Plancısı Okan Bal, 2010 yılından beri UNESCO himayesinde yürütülen Dünya Sürdürülebilir Mimarlık Ödülü’ne layık görüldü. Ödülün jürisi Jana Revedin, MarieHélène Contal, Deniz İncedayı, Spela Hudnik ve Jacopo Galli’den oluşuyordu. Ödülü bu yıl Okan Bal ve Ömer Selçuk Baz’ın yanı sıra Martin Rauch, Anupama Kundoo, Dorte Mandrup ve Gilles Clément Crozant kazandı. Ödülün geçmiş yıllarda kazananları arasında Balkrishna Doshi, Alejandro Aravena, Thomas Herzog, Francis Kéré, Tatiana Bilbao, Kengo Kuma, Anne Lacaton & Jean-Philippe Vassal ve Werner Sobek gibi isimlerin yanısıra Mimar Ersen Gürsel de bulunuyordu.
Kars’ın Geleneksel Mekan Pratikleri
Bu yıl 10. kez düzenlenecek olan Rotterdam Mimarlık Bienali‘nde Türkiye’den “Kars’ın Geleneksel Mekan Pratikleri” başlıklı proje sergileniyor. 22 Eylül-13 Kasım 2022 tarihleri arasında “It’s About Time” temasıyla gerçekleşen bienalde yer alacak enstalasyon Güney Kafkasya’nın tarihsel ve demografik olarak çeşitlilik gösteren ve yörenin bir parçası olan Kuzeydoğu Türkiye’den geleneksel bir mekansal pratiğini tanıtıyor. İnsan, hayvan ve bitkiler arasında devam eden bir birlikte yaşama pratiği olan tezeğe odaklanan proje, global kapitalist dünyaya eklemlenme çabası altında ve demografi, tür ve malzemelerin geçmişte geçirdiği ve günümüzde de devam eden tek düzeleşmesi ile yok olmaya yüz tutan bu pratiği belgeleme ve arşivleme çabası duyuyor. Bart Feberwee, Ecem Sarıçayır ve Hacer Bozkurt tarafından geliştirilen proje aynı zamanda tezek yapımını malzeme, tasarım ve mirasın kesiştiği sürdürülebilir bir yöntem olarak da inceliyor. Enstalasyonun prodüksiyonu Songül Sarıçayır, Zafer Altınkaya ve Natuurboederij Wittenhorst tarafından gerçekleştirilmiş.
Sürdürülebilir Yaşam Film Festivali
Sürdürülebilir Yaşam Film Festivalı (SYFF) iki yıllık pandemi arasının ardından yeniden salonlarda. SYFF2022, 22-26 Kasım tarihlerinde Pera Müzesi Oditoryumu’nda, 27-30 Kasım tarihlerinde Hope Alkazar’da ve 1-6 Aralık tarihlerinde Surdurulebiliryasam. net’de çevrimiçi olarak izleyicilerle buluşacak. SYFF gezegenimiz için kritik olan sosyokültürel değişim sürecini desteklemeyi amaçlayan etki odaklı bir film festivali. Katılımcılarını değişimin öncüleri olarak görüyor ve onları güçlendirmeyi, ilham vermeyi ve empati uyandırarak harekete geçirmeyi hedefleyerek seçkilerini hazırlıyor. Festival 2008’den bugüne her sene ışık tuttuğu hikayelerle parçası olduğumuz ekolojik, sosyal ve ekonomik sistemlerin ve karşılıklı bağımlılık içerisinde olduğumuz tüm dinamiklerin idrak edilmesini sağlamaya çalışıyor. Bunun da ötesinde ivmelenerek artan küresel problemlere karşın kendinden büyük bir amaca sahip olanların, her yerde her koşulda fark yaratabildiklerini gösteriyor. SYFF bu sene seçkisinde yer alan uzun ve kısa metrajlı belgeseller ile izleyicileri geleceği yaratan gençlere, tüm canlılar için iyi ve adil olanı gözetenlere, her konuda yeşermekte olan onarıcı ve iyileştirici bir kültürün aktörlerine, gıda sisteminin dönüşümüne dair ipuçlarına ve daha fazlasına tanıklık etmeye davet ediyor. Festivalde tüm gösterimler ücretsiz olarak izlenebilecek.
Artakalan | 55 Saat
TMMOB Mimarlar Odası Bakırköy Temsilciliği, mimarlık öğrencilerine, yenilikçi, kamusal yarar öncelikli, geleceğe ya da güncel konulara ilişkin yaklaşım ve tasarımlarıyla katılabilecekleri, 55 saat süre ile sınırlı, dijital ortamda gerçekleşecek Artakalan | 55 Saat isimli bir yarışma düzenliyor. Deneysel ve özgür düşünme-üretme ortamı olarak yarışmaların enformel bir eğitim alanı olduğu gerçeği gözetilerek kurgulanan yarışmada belirli bir konuda, kısa sürede, yoğun motivasyon ile fikirlerin ve alternatiflerin oluşabilmesinin, olgunlaşabilmesinin ve ifade edilebilmesinin önemi vurgulanıyor. Yarışma konusu, dijital ortamda mimarbkoy. org web sitesi ve @55saatyarisma instagram hesabı üzerinden 4 Kasım 2022 tarihinde saat 17.00’de ilan edilecek ve katılımcılardan önerilerini 6 Kasım 2022 saat: 23.59’a kadar yarışmanın bakirkoyyarisma@mimarist. org adresine email atarak teslim etmeleri beklenecek. Yarışma jürisi Prof. Dr. Hüseyin Kahvecioğlu, Mimar Abdurrahman Çekim, Y.Mimar Serpil Muallaoğlu, Arş.Gör.Dr. Neslinur Hızlı Erkılıç ve Y.Mimar Ayça Yazıcı’dan oluşuyor. Yarışma sonucunda toplam üç adet eşdeğer birincilik ödülü, beş adet mansiyon ve jürinin gerekli gördüğü sayıda satın alma ödülü verilmesi planlanıyor.
“Haliç Haliç’te İstanbul Kültür Sanat Vakfı (İKSV) tarafından düzenlenen İstanbul Bienali, 2007-2036 sponsoru Koç Holding desteğiyle, 2017 yılından bu yana her bienalle birlikte kalıcı bir eseri kamusal alana kazandırma geleneğini sürdürüyor. İstanbul Bienali ile Koç Holding, dünyada güncel sanatın önde gelen isimleri arasında yer alan sanatçı Ayşe Erkmen’in Haliç kıyısında sergilenen “Haliç Haliç’te” isimli eserini 17. İstanbul Bienali kapsamında şehre armağan ettiklerini duyurdu. Günün farklı anlarında farklı ışıkları yansıtan ve Haliç’in karakteristik formuna odaklanan eser, Haliç’in üzerine akşamüstleri yansıyan ve altın renkli güneşle birleşince “altın boynuz” olarak anılan simgesine atıfta bulunuyor. İstanbul Bienali’nin otuzuncu yaşını kutladığı 2017 yılında, Koç Holding’in desteğiyle dünyaca ünlü sanatçı Ugo Rondinone’nin “Buradan Nereye Gidiyoruz?” başlıklı neon heykeli, Fatih Sultan Mehmet Köprüsü yolu üzerindeki Mustafa Kemal Kültür Merkezi’ne yerleştirilmişti. 2019’da ise Monster Chetwynd’in, “Gorgon’un Oyun Alanı” adlı işi, Maçka Sanat Parkı’nda çocukların içinde oyun oynayabildiği bir açık hava yerleştirmesi olarak kente kazandırılmıştı. Sanatçı Ayşe Erkmen, “Haliç Haliç’te” isimli eserini, “Yabancı dillerde ‘Golden Horn/ Altın Boynuz’ olarak bilinen Haliç’in ilginç biçimi benim için bir gemiyi andırıyor, bir gondolu veya tuhaf biçimli bir kayığı, hatta bir dumanı… Baktıkça akla tuhaf düşünceler getiren bu hareketli ve esrarengiz form, Haliç’in üzerine akşamüstleri yansıyan altın renkli güneşle birleşince altın boynuz adını almış deniyor. Bu şekil aslında bir kontur, bir dış çizgi. Ben bu çizginin içini doldurup bir yer, bir alan oluşturup, bunu Haliç’te konumlandırmak istedim” sözleriyle anlatıyor. Koç Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ömer M. Koç ise “‘Haliç Haliç’te’ isimli bu eserle birlikte Bienal’in sanat dünyasına ve İstanbul’a getirdiği canlılığın, şehirde bıraktığı ilham veren izlerin kalıcı hale gelmesini temenni ediyoruz” diyor.