25.09.2023 - 02:46 | Son Güncellenme:
“Mimarlığın Etkisinden Mimarlığın Bilgisine / Yazgan Tasarım’ın 20. Yılı” sergisi, 19 Ekim - 2 Kasım tarihleri arasında Ankara CerModern’de izleyicilerle buluşacak. Geçen 20 yıl içinde Yazgan Tasarım toplam 31 ülkede proje hizmeti veren uluslararası bir mimarlık ofisine dönüştü. Yazgan tarafından tasarlanan toplam 9.000.000 m2 büyüklüğündeki 100 proje inşa edilerek hayata geçti. Yazgan, proje üretimleri için geliştirdiği “Esnek Sistem Tasarımı” yaklaşımıyla gerçekleştirdiği bilgi bazlı, doğayla bütünleşik tasarımları ve mimari araştırmalarını sürdürüyor. Yaratıcılığın, parçanın kendisini değil, parçaları bir arada tutan ilişkileri tasarlamak olduğuna inanan Yazgan Tasarım Mimarlık kurucuları Begüm ve Kerem Yazgan akademide uzun yıllar yaptıkları araştırmalarla elde ettikleri teorik altyapıyı mesleki pratikle birleştirerek geliştirdikleri “Esnek Sistem Tasarımı” anlayışını ve bu yaklaşımla biçimlendirdikleri projelerini “Mimarlığın Etkisinden Mimarlığın Bilgisine / Yazgan Tasarım’ın 20. Yılı” başlıklı sergide bir araya getirecek. Teori ile pratiği birleştiren bütüncül ve bilgi bazlı mimari üretim anlayışıyla projelerinde tasarım eylemlerini, tasarımı etkileyen aktörleri, parçaları ve bunların ilişki biçimini tanımlayarak bir sistem yaratmaya çalışan ve değişkenlerin oluşmasına izin veren bir anlayışla hareket eden Yazgan Tasarım üretimlerinin arka planındaki, mimarlığı günümüz bilgi çağıyla ilişkilendirmeye yönelik ileri ve bütünleştirici bir yaklaşım olan ve mimarlığı üretmeye yönelik tüm verilerin sentezlenmesine dayanan "Smart Project" yaklaşımını da sergide tartışmaya açacak. “Mimarlığın Etkisinden Mimarlığın Bilgisine / Yazgan Tasarım’ın 20. Yılı” sergisi, 19 Ekim - 2 Kasım tarihleri arasında Ankara CerModern’de izleyicilerle buluştuktan sonra İstanbul’a taşınacak. 2003 yılında doktoralı mimarlar Kerem Yazgan ve Begüm Yazgan tarafından kurulan Yazgan Tasarım, kentsel tasarım, mimari, iç mimari, peyzaj ve grafik tasarım alanlarında proje ve uygulama yapan Ankara merkezli bir ofis. Deneyimli mimar, iç mimar, peyzaj tasarımcıları, teknik ressamlar, grafik tasarımcılar ve bilişim uzmanlarından oluşan kadrosuyla uygulanmış 100 mimari, iç mimari ve peyzaj projesine imza atan Yazgan Tasarım Mimarlık son 20 yılda 31 ülkede proje hizmeti veren uluslararası bir mimarlık ofisine dönüştü. Yazgan Tasarım’ın işleri bugüne kadar 19 farklı ülkede yayımlandı ve 144 ulusal ve uluslararası tasarım ödülüne layık görüldü. Portföyü hem Türkiye'de hem de birçok ülkede inşa ettiği toplam 9.000.000 m2'nin üzerinde projeyle büyümeye ve çeşitlenmeye devam eden Yazgan Tasarım konsept, tasarım geliştirme, uygulama ve detay projelerini kapsayan farklı program ve ölçeklerde projeler oluşturma kapasitesine sahip. Karma kullanımlı yapılar, ArGe ve üretim tesisleri, hangar yapıları, ofisler, konutlar, spor ve çok amaçlı salonlar, alışveriş merkezleri, hastaneler, eğitim binaları, otel ve kültür merkezleri firmanın projelendirdiği bina tipolojilerinden bazıları. Yazgan Tasarım Mimarlık zengin mimari repertuarının yanı sıra kentsel tasarım, iç mekan ve peyzaj projelerinin tasarımlarını da gerçekleştiriyor.
Current Issues in Interiors 2024
Yaşar Üniversitesi, Mimarlık Fakültesi, İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü ev sahipliğinde düzenlenecek olan “Current Issues in Interiors (CII) 2024 Sempozyumu”, 8-10 Mayıs 2024 tarihleri arasında, Yaşar Üniversitesi Selçuk Yaşar Kampüsü’nde hibrit olarak gerçekleşecek. Sempozyum, iç mimarlık alanının önde gelen akademisyenlerini, araştırmacılarını ve öğrencilerini bir araya getirerek “İç Mimarlıkta Yeniden İşlevlendirme / Tasarım, Kültür, Çevre ve Davranış / Çevresel Sistemler ve Teknoloji” alanlarındaki deneyimlerini ve araştırmalarını paylaşabilecekleri bir etkinlik düzenlemeyi amaçlıyor. Current Issues in Interiors (CII) 2024 Sempozyumu’nun en önemli hedeflerinden biri de sunulan bildiri özetleri ve bildirilerle, iç mimarlık ve tasarımı odak noktası alarak disiplinlerarası bir araştırma ve tartışma ortamı oluşturabilmek. Sempozyum başvurularında özet teslimlerinin İngilizce olarak etkinliğin web sitesindeki formata göre 3 Kasım 2023 Cuma gününe kadar cii@yasar.edu.tr adresine e-posta ile yapılması gerekiyor.
Mekanlar/Zamanlar/ İnsanlar: Sağlık ve Mimarlık Tarihi
Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Tarihi Anabilim Dalı tarafından her iki yılda bir, lisansüstü öğrencilerin ve doktoralarını yeni tamamlamış araştırmacıların katılımına açık olarak düzenlenen sempozyum serisinin on üçüncüsü, 21-22 Aralık 2023 tarihinde gerçekleştirilecek. “Mekanlar / Zamanlar / İnsanlar: Sağlık ve Mimarlık Tarihi” başlığını taşıyacak olan sempozyumda sağlık, mimarlık ve çevre tarihi arasındaki çok yönlü etkileşim üzerine bir düşünce ve tartışma ortamı yaratılması hedefleniyor. Sempozyum, farklı entelektüel görüşleri dikkate alarak, şifa mekanlarından spor tesislerine, şehir planlarından sıhhi altyapılara kadar sağlık ve yapılı çevre arasındaki tarihsel ilişkiyi inceleyen; bakım, hastalık, patolojiler, tedavi, akıl sağlığı ve fobiler gibi kavramlarla mekansal etkileşimlere teorik yaklaşımlar getiren makaleleri ve araştırmacıları davet ediyor. Sempozyumda özet dosyası ve bilgi dosyasının 3 Kasım 2023 tarihine kadar iletilmesi bekleniyor.
Geberit’in Arkitera Mimarlık Merkezi iş birliğiyle gerçekleştirdiği Zamanın Ötesinde Tasarım Kaşifleri etkinliğinin sekizincisi bu yıl 9 Ekim Pazartesi günü İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) Maçka Kampüsü Mustafa Kemal Amfisi’nde düzenlenecek. Bu yılki etkinliğin konukları, profesyonel ve akademik kariyerlerini hesaplama ve biyolojinin kesiştiği noktada inşa eden ecoLogicStudio’nun kurucu ortakları Claudia Pasquero ve Marco Poletto olacak. Geberit’in 2023 global teması “Güvenin Rahatlığını Yaşa. Yanındayız” çerçevesinde biyofilik tasarım, karbon nötr, biyoteknoloji, ekoloji ve teknolojinin mimarideki yansımalarını anlatacak olan ikili, iklim değişikliğinin yakın etkilerine ve çağdaş karbon nötrlüğü arayışlarına ölçeklenebilir, doğaya dayalı tasarım çözümlerine dair de bilgiler paylaşacak. PhotoSynthetica girişimini oluşturmak için 2018 yılında Sentetik Peyzaj Laboratuvarı ve Kentsel Morfogenez Laboratuvarı'na katılan Pasquero ve Poletto’nun tasarımları arasında, İskoçya’nın Glasgow kentinde düzenlenen COP26 (2021 Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Konferansı) için havayı temizleyen bir cihaz olan Air Bubble projesi bulunuyor. Havayı filtrelemek için yosun kullanan entegre yeşil biyoreaktörlere sahip termoplastik poliüretan (TPU) ceplerden oluşan şişirilebilir bir yapı olarak şekillendirilen proje, biyoteknolojinin yapılı çevreye gelişmiş entegrasyonunun yeni nesil yaşayan, büyüyen mimarilere nasıl evrilebileceğini gösteriyor. İkilinin öne çıkan işlerinden birini de Venedik Mimarlık Bienali'nde ziyaretçileri taze hasat edilmiş algleri tatmaya ve kendi evlerinde yetiştirmeyi düşünmeye davet eden Bit.Bio.Bot sergisi oluşturuyor. Pasquero ve Poletto’nun 10 metrelik canlı bir heykel olarak tasarladığı Tree One ise olgun bir ağaç ile aynı karbon yakalama potansiyeline sahip olup oksijeni atmosfere bırakırken karbon moleküllerini yeniden metabolize ederek gövde ve gölgeliğine depoluyor. Claudia Pasquero ve Marco Poletto, “Biodesign in the Age of Artificial Intelligence: Deep Green” başlıklı konuşmaları kapsamında son teknoloji mavi yeşil master planlama, mimariye uygulanan biyotasarım ve gelecekteki şehirlerin tasarımı için bir araç olarak yapay zeka kullanımı gibi konuları ele alacaklar. Konuşmalarının ardından ikili, katılımcıların merak ettikleri sorulara da yanıt verecek.
Arter'de Seminer Programı
Arter Öğrenme Programı kapsamında gerçekleştirilen uzun soluklu seminer dizileri, sanatçı Merve Ünsal yürütücülüğündeki “Çağdaş Sanatta Üretim, Teşhir ve Belgeleme Pratikleri” başlıklı etkinlikle devam ediyor. Seminer dizisi, 10 Ekim Salı akşamı başlayarak beş hafta boyunca her salı akşamı 19:00–20:30 saatleri arasında Arter’in Atölye mekanında gerçekleşecek. Merve Ünsal’ın yürütücülüğünü üstleneceği “Çağdaş Sanatta Üretim, Teşhir ve Belgeleme Pratikleri” semineri, her hafta farklı bir konu başlığı altında gerçekleştirilecek. Seminerde, yapıt üretiminin yanı sıra metin yazımı ve sergileme üzerine de düşünen sanatçıların çağdaş sanat bağlamında üstlendikleri ve üstlenebilecekleri farklı rollerin altı çizilecek. Çeşitli üretim yöntemlerine ve karşılaşma alanlarına işaret edecek seminer, “İlişkiDiyalog-Deneyim”, “Kavram-Dil-Metin”, “Bellek-Belge-Bağlam” ve “Yer-Yurt-Diyar” gibi kavram kümelerini temel alacak. Bu kavramlardan hareketle önce katılımcı sanat pratiklerinin mümkün kıldığı sosyal alanlara odaklanılacak. Ardından kurum, sanatçı ve sanat yapıtı arasındaki ilişkiler irdelenerek sanat deneyimini farklı zaman ve durumlarla bağlantılı olarak kateden örnekler üzerinde durulacak. Beş haftalık seminer dizisi 10, 17, 24, 31 Ekim ve 7 Kasım 2023 Salı günleri 19:00’da Arter’in Atölye mekanında gerçekleşecek.
Geleceğe Yadigar
Amerikan Sertağaç İhracat Konseyi (AHEC), The Circle ve Yonga Mobilya'nın partnerliğinde hayata geçen, bir aile yadigarı olarak gelecek nesillere aktarılabilecek mobilyalar için malzeme ve işçiliğin değerine dikkat çeken “Future Heirlooms | Geleceğe Yadigar” sergisi 30 Eylül’e kadar The Circle’da izleyiciyle buluşuyor. 2022’de ilan edilen açık çağrı sonucunda Tom Dixon, Melkan Gürsel, Defne Koz, Seyhan Özdemir, Mehmet Ali Uysal’ın yer aldığı jürinin çok sayıda nitelikli başvuru arasından yaptığı zorlu bir değerlendirme süreci sonucunda oluşturduğu seçkide İstanbul, İzmir, Milano ve Hong Kong gibi farklı şehirlerden mimarlık, iç mimarlık ve tasarım alanlarında üretimler yapan 5’i bireysel, 1’i ekip, 1’i stüdyo olmak üzere 7 tasarım pratiği ve 9 tasarımcı yer alıyor. Açık çağrı ile başlayan “Geleceğe Yadigar”’ programı, seçilen dokuz tasarımcının gelecek nesillere “yadigar” olarak aktarılabilecek, sürdürülebilirlik, uzun ömürlülük ve kalite ölçütleri ekseninde Amerikan sertağaçları ile oluşturdukları tasarım önerileri üzerinde jüri üyeleri ve projenin üretim partneri Yonga Mobilya ile birlikte çalıştıkları tasarım geliştirme süreci ile devam etti. Akabinde titiz bir şekilde yürütülen üretim süreci sonrasında Amerikan kırmızı meşesi, Amerikan akçaağacı ve Amerikan kirazı olmak üzere üç farklı ağaç türü kullanılarak hayata geçen farklı işlev ve ölçeklerde mobilya, obje ve heykel çalışmalarından oluşan eşsiz bir seçki ortaya çıktı. 7 Eylül’de çok sayıda davetlinin katılımı ile gerçekleşen özel bir açılış gecesi ile başlayan sergiye, seçilen tasarımcılarla yapılacak söyleşiler eşlik edecek. Eylül ayı boyunca sergiye devam edecek söyleşi programı için The Circle web sitesi ziyaret edilebilir.
Alper Derinboğaz Pratt GAUD’da…
Salon kurucusu Mimar Alper Derinboğaz, Pratt GAUD'da ileri düzey tasarım araştırma stüdyosu yürütüyor. New York Pratt Enstitüsü Lisansüstü Mimarlık ve Kentsel Tasarım Bölümü bünyesinde Derinboğaz tarafından yürütülecek olan "Leisure Institute” stüdyosu, "yapay zeka teknolojilerinin bizi bürokratik ve tekrarlayan görevlerden kurtardığı, bize anlamlı aktiviteler için daha fazla zaman tanıdığı alternatif bir gelecek" öneriyor. Öğrencilerin disiplinlerarası bir müfredat aracılığıyla 2023 sonbahar dönemi boyunca, etki odaklı tasarımı keşfettiği, toplum odaklı mimari düşünceyi incelediği, iklim adaptasyon teknolojilerini, yapay zeka araçlarını ve generatif teknikleri kullanmayı öğrendiği bir dönem geçirmesi hedefleniyor. Bilimsel stratejiler aracılığıyla çevre ve mekansal öğeler arasında ortak ilişkiler arayan bir mimar ve akademisyen olan Alper Derinboğaz’ın Salon çatısı altında yürüttüğü projeleri, yakında açılacak olan İstanbul Kent Müzesi de dahil olmak üzere kültürel kurumlardan mimari enstalasyonlara veya master planlara kadar çeşitlilik gösteriyor. Fulbright bursu ve UCLA Mezuniyet Ödülü’nün yanı sıra Avrupa’nın 40 yaş altındaki en iyi 40 mimarına verilen "40 Under 40" ödülünün de sahibi olan Alper Derinboğaz’ın araştırmaları, 2014 yılında Koolhaas küratörlüğünde düzenlenen Venedik Mimarlık Bienali de dahil olmak üzere çok çeşitli bienal ve müzelerde sergilendi. "Modalities of the Spontaneous" adlı çalışmasında, kentsel gelişmelerin coğrafya ile ilişkisini derinlemesine inceleyen Derinboğaz üretimiyle Time, CNN, Dezeen ve Frame gibi tüm dünyada tanınan yayınlarda yer aldı.