28.11.2014 - 14:02 | Son Güncellenme:
Yeni düzenlemelerin en dikkat çekici maddeleri arasında satın alınan ayıplı mal ve hizmetlerdeki hak arama süresinin bir aydan 6 aya çıkarılmasının yer aldığını belirten Tüketici Sorunları Derneği (TÜSODER) Genel Başkanı Aydın Ağaoğlu, “Buna göre üründe 6 ay zarfında herhangi bir ayıp ortaya çıkarması durumunda tüketici onarımı kabul etmek zorunda olmadan, parasını geri isteyebilecek ya da yeni bir mal talep edebilecek. Tercih tüketiciye bırakıldı. Ayrıca kapıdan satış, mesafeli sözleşmeler ve devren tatil gibi çok sayıda şikayet aldığımız konularda da sözleşmenin imzasından itibaren cayma süresi 14 güne çıkarıldı yani tüketici 14 gün süre zarfında herhangi bir cezai şart ödemeden cayma hakkını kullanabilecek” dedi.
Maketten konut satışında mağduriyete son
Yeni düzenlemelerin maketten konut satışındaki mağduriyetleri de ortadan kaldırdığını belirten Aydın Ağaoğlu, “Maketten konut satış sözleşmesi imzalayan tüketicilere de 14 gün zarfında cayma hakkı getirildi. 30 daireden fazla konut yapan müteahhitler, inşaat ruhsatını almış olacak, sözleşmeyi noterde yapacak ve tapuya da şerh edecek. Ayrıca tamamlama sigortası veya teminat mektubu gibi güvenceler vermezse o satıcını yaptığı iş, kanuna aykırı olacak. İnsanlar mağdur olmayacak” diye konuştu.
Yeni kanununun 31. maddesinde 57 milyon kart kullanıcısına müjde verildiğini söyleyen Aydın Ağaoğlu, bankaların, kart kullanıcılarına aidatız ve ücretsiz bir kredi kartı sunmak zorunda olduklarını da söyledi.
Yalancı indirimler ve yanıltıcı reklamların da yeni düzenlemeyle yasaklandığını ve cezai müeyyideleri olduğunu söyleyen Aydın Ağaoğlu, “Bu tarz reklamlar yüzünden aldatılan tüketiciler, tüketici hakem heyetlerine başvurarak haklarını arayabilirler. Bu başvurular sırasında herhangi bir bedel ödemelerine gerek yok. Fiyat etiketiyle ilgili getirilen düzenlemede ise artık indirimli satıştan önceki fiyatla indirimli satış fiyatı görülebilir ve aynı etiketteki kağıtlara yazılmak zorunda. Raf veya ilanlarda belirlenen fiyatla kasada tüketiciden talep edilen fiyat arasında fark varsa satıcı tüketici lehine olan fiyatı uygulayacak” ifadelerini kullandı.
Aydın Ağaoğlu, yeni düzenlemenin içeriği hakkında şunları söyledi:
“Artık tüketicilere gecikmelerinden ötürü bileşik faiz de uygulanmayacak. Sipariş edilmediği halde bir ürünün gelmesi durumunda tüketiciler o ürünü kullandığı takdirde herhangi bir bedel talep edilemeyecek. Abonelik sözleşmelerinden caymak tüketicileri için adeta çile haline gelmişti. Artık 12 aydan uzun süreli iş için tüketici taahhütten cayma bedeli ile muhatap olmadan aboneliğini sonlandırabilecek. Saadet zinciri diye bilinen piramit satış yöntemi de kesinlikle yasaklandı. Tüketiciler, hiçbir şekilde bu sistemlere üye olmasınlar. Taksitli satışlarda da cayma imkanı getirildi. Ancak kredi kartıyla yapılan taksitli satışların bu kapsamda olmadığına dikkat etmek gerekiyor. Taksitle satış sözleşmeleri yazılı yapılacak. Her bir senet ayrı düzenlenecek. Ayrıca tüketici sözleşmeden 7 gün zarfında herhangi bir cezai bedel ödemeden cayma hakkını kullanabilecek.”
Dosya masrafı isim değiştirdi
BDDK’nın (Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu) yeni düzenlemesiyle dosya masrafının ismi değiştirilerek kredi tahsil ücreti haline geldiğini söyleyen Aydın Ağaoğlu, “Yeni kanun, bankalarla tüketiciler arasındaki ihtilafların son bulması için tüketiciyi de koruyacak şekilde bankaların alabilecekleri ücretlerin belirlenmesini BDDK’ya bıraktı. BDDK dosya masrafına, Kredi Tahsis Ücreti adı verdi ve binde 5 olarak bir sınır getirdi. Ancak biz tüketici örgütü olarak Danıştay nezdinde dava ettik. Hesap işletim ücreti ve dosya masrafı gibi ücretlerin alınmasını uygun bulmuyoruz” dedi.