16.07.2021 - 07:00 | Son Güncellenme:
Hanife Baş - Bayram ve tatil birleşince alışveriş rekor kırıyor. Kurban Bayramı için 15 milyar TL’lik kartlı ödeme yapılacağı öngörülüyor. Pandemi öncesindeki cirolarını yakalayan markaların sayısı artıyor.
Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel, perakendede 17 Mayıs’tan beri artan bir canlılık olduğunu belirterek, “Haziranda üyelerimizin önemli bir kısmı 2019 cirolarını yakaladı. 1 Temmuz’dan beri ise AVM ve cadde mağazalarında yoğun bir trafik yaşanıyor. Ertelenmiş alışverişlerin yanı sıra bayram, düğün ve tatil sezonu, yurt dışından gelen turist sayısındaki artış gibi etkenle satışlara çok olumlu yansıdı” dedi.
Bu hafta sonu ve arife gününün çok yoğun geçmesini beklediklerini dile getiren Öncel, şunları dile getirdi:
“Bankalararası Kart Merkezi (BKM) verilerine göre, geçen yıl arife günü ve 4 günlük bayram tatilinde 10.5 milyar TL’lik kartlı ödeme yapılmıştı. Bu yıl aynı dönem için 15 milyar TL’lik kartlı ödemenin sürpriz olmayacağını düşünüyorum. Kurbanda en çok ödeme market ve gıda grubunda görülüyor. Akaryakıt ikinci sırada. Giyim, aksesuar da bunları takip ediyor.”
‘AVM geç kapansın’
Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD) Başkanı Hüseyin Altaş, AVM’lerin pandemi öncesi girişleri ve ciroları yakalamaya başladığını aktararak, “Özellikle Akdeniz ve Ege’deki AVM’ler 2019 yılı verilerini yakaladı. Büyükşehirlerde pandemi öncesine kıyasla girişler yüzde 90, cirolar ise yüzde 85’lere geldi. Bayram ve tatil alışverişi çakıştı. Ayrıca birikmiş pek çok ihtiyaç var. Bu nedenle cirolar arttı. Hazır giyim öne çıkıyor. Biz bu hafta sonu için AVM’lerin gece saat 24:00’da kapanması için talepte bulunacağız” diye konuştu.
Pandemi öncesini geçti
İpekyol, Twist, Machka Genel Müdürü Uğur Ayaydın, ertelenmiş ihtiyaçlar sonrasında talep patlamasını bütün markalar olarak hissettiklerini dile getirerek, şunları söyledi:
“İnanılmaz alışveriş var. Adet ve ciroda pandemi öncesini bile geçmeye başladık. Ağustos sonuna kadar bu talebin böyle gideceğini tahmin ediyoruz. Şu dönemde en çok elbise, şort, tişört, penye, plaj koleksiyonu satılıyor. Diğer yandan turistlerin gelmeye başlaması da cadde ve AVM’lerde alışverişi çok etkiledi. Turist akınının alışverişe yansıması pozitif oldu.”
Çok hareketli geçiyor
Derimod Başkan Yardımcısı Murat Zaim, haziran ayının perakende açısından çok hareketli ve iyi geçtiğini ifade ederek, şöyle konuştu:
“Pazar günlerinin kapalı olduğu dönemde cirolarımız ziyaretçi sayılarımız geçen yılı geçmişti. Temmuz ayında yasakların kalkması ve bayram alışverişiyle de daha iyi durumdayız. Bunun başlıca sebepleri ise son bir senedir biriken ihtiyaçların giderilme isteği, tatil alışverişinin başlaması, ertelenen düğünlerin tekrar yapılması ve artan turist sayıları. Umuyorum ki yaz sezonunun devamında da iç talep canlı kalmaya devam eder ve artan turist rakamları ile sektör pandemi dönemi kayıplarının önemli bir kısmını telafi edebilir.”
Sektörde herkes memnun
LC Waikiki Başkanı Vahap Küçük de, perakendede sezonun çok iyi gittiğini kaydederek, “Birikmiş ihtiyaçlar, tatil sezonu olması, bayram alışverişi, saat kısıtlamasının kalkması derken birçok şey bir araya geldi. Bu da alışverişi patlattı. Sektörde şu anda herkes memnun. Hazır giyimin her alanı hareketli. Tatil alışverişi, çocuklar için bayramlık her şey alınıyor. Düğünler de başladı. Bu da sektöre hareket kattı. Ayrıca turistler de gelmeye başladı. Daha tam Ortadoğulu turist gelmedi. Onlar da gelince daha olumlu olacak” açıklamasını yaptı.