Ekonomi Türk TIR’ları İran’ı Hazar’dan sollayacak

Türk TIR’ları İran’ı Hazar’dan sollayacak

18.10.2014 - 02:30 | Son Güncellenme:

Türk nakliyeciler İran’la yaşanan ‘akaryakıt farkı’ ve ‘geçiş ücreti’ gerginliğini Hazar operasyonuyla aşacak. İran yerine Gürcistan ve Azerbaycan’ı kullanarak Ro - Ro’larla Hazar’ı geçecek olan TIR’lar Türkmenistan pazarına ulaşacak

Türk TIR’ları İran’ı Hazar’dan sollayacak

Orta Asya’ya mal taşıyan Türk nakliyeciler kendilerine maddi ve manevi büyük zorluklar çıkardığını belirttikleri İran’ı by-pass etmek için Hazar üzerinde bir ‘deniz otoyolu’ kurmayı planlıyor. Buna göre Türk TIR’ları İran yerine Gürcistan ve Azerbaycan’ın geçerek Ro - Ro gemileriyle Hazar’ı aşacak ve Türkmenistan’a ulaşacak.
Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND), Türkiye - İran arasında ‘akaryakıt farkı’ ve ‘geçiş ücretinden’ tırmanan gerginliğe çözüm için alternatif çözüm yolları arıyor. İran, 20 yıldan bu yana İran’da akaryakıt ucuz, Türkiye’de pahalı diye Türk araçlarından transit geçişte tek yönde 750 dolar ekstra ücret ile beraber Türkiye’ye dönüşte depoda bulundurulan yakıt için 550 dolar ek vergi alıyordu. Türkiye, bu ay mütekabiliyet gereği aynı ücreti İran araçlarından almaya başlayınca İran ücrete yüzde 100 zam yaptı. Türkiye de buna karşılık verdi. Şu anda her iki ülkede kilometre başına alınan ücret eşit seviyede.

Azeri yatırımcı devrede
UND tarafından düzenlenen basın toplantısında konuşan İcra Kurulu Başkanı Fatih Şener, şunları söyledi:
“Yaşanan bu süreçte 2 önemli görüşme gerçekleştirdik. Bunlardan ilki Azeri bir yatırımcı ile... Azeri yatırımcının netleşmesiyle birlikte Hazar Denizi’nde yapılacak yatırım şu an sadece tren vagonu taşımaya yönelik olan Ro-Ro’ların yenilenmesini kapsıyor. Yatırım kapsamında 200 TIR kapasiteli Ro-Ro’ların alınması planlanıyor. Şimdiden Gürcistan, Azerbaycan ve Türkmenistan’a İran’dan kayabilecek TIR trafiği konusunda bilgilendirme yapmış durumda.”

Haberin Devamı

‘Eli bağlanmış boksörüz’
İran’ın Türkiye’yi dünyada başka hiçbir ülkede olmayan haksızlıklara maruz bıraktığını savunarak bunların en önemlisinin de yakıt fiyat farkı olduğunu söyleyen Şener, “Son 10 yılda İran’a ödenen yakıt fiyat farkı
1 milyar 56 milyon dolar düzeyinde” dedi.
Şener, 2 ülke arasında son bir haftada geçişlerin büyük oranda durduğunu belirterek, “Türkiye, İran’ın 20 yıldır uyguladığı ücret zulmünü değiştirmek için çeşitli çabalarda bulundu. Bu konuda gelinen noktada bir sonuç alınamadı. Türkiye bir mütekabiliyet yaptığı anda da İran zorbaca bir yaklaşımla bu konuda ısrar edeceğini herkese gösterdi” diye konuştu.
İran’ın kendi araçlarını gümrükten daha hızlı geçirirken, Türk araçlarını parklarda 3-4 gün beklettiğini belirten Şener, bu nedenle sefer sürelerinin İran’a göre daha fazla olduğunu, bu durumun ise ihracatta dezavantaj yarattığını söyledi.
Şener, “İran pazarında elleri bağlanmış bir boksörüz. Bizim elimiz bağlandığı gibi İranlıya da doping yapmışlar. İran pazarı zaten gitti ama Türk Cumhuriyetleri’ne ulaşmamızın da engellenmesi doğru
değil” dedi.