09.12.2018 - 08:15 | Son Güncellenme:
Hanife Baş - Tech Köşe
Elektronik cihazların kullanımı kadar korunması da çok önemli. Cep telefonu, tablet, dizüstü bilgisayarın pazarı büyüdükçe aksesuarları da gelişiyor. Kılıflar, kırılmaz camlar, ekran koruyucular, koruma kapakları, bluetooth kulaklıklar, batarya, şarj cihazları, klavye ve fareler...
Özellikle kış ayıyla beraber korunmaları daha önemli hale geldi. Su geçirmeyen, düşme ve kırılmalara karşı etkili kılıflar hemen herkesin ihtiyacı. Ama aksesuar sektörü son dönemde sadece koruma amaçlı gelişmiyor, moda kavramıyla da özdeşleşiyor. Artık herkes tarzını yansıtan kıyafetiyle uyumlu aksesuar istiyor.
Renkli isteniyor
Logitech Türkiye Ülke Müdürü Mustafa Uyar ise, aksesuarda yılın ilk yarısının çok iyi geçtiğini dile getirerek, “Ama ağustos ayından sonraki üç aylık süreçte kurdaki ani değişiklikler nedeniyle talep daralması oldu. Oyun, bluetooth hoparlör, video konferans kategorilerimiz tüm ekonomik zorluklara karşın halen büyüme gösteriyor” dedi.
Uyar’a göre, artık aksesuarlar da modayı takip eder duruma geldi. Öyle ki artık kullanıcılar fonksiyonelliğin yanı sıra yaşam tarzlarına uygun tasarımları yansıtan ürünleri tercih etmeye başladı. Uyar, “Artık tek renk ve klasik geleneksel tarzda ürünlerden daha çok renkli ve farklı tasarımlara sahip ürünlere yönelik ilgi başladı. Giydiği kıyafete uygun kulaklık seçen kullanıcılardan, renkli tasarımlarda mouse seçen kullanıcılara kadar farklı seçeneklere ilgi duyan tüketici kitlesi giderek artıyor” diyor.
Pazar hacmi 2 milyar TL
Genelde Uzakdoğulu üreticilerin hakim olduğu pazarda yerli üreticiler de var. En büyüklerinden olan Ttec’in Yönetim Kurulu Üyesi İrfan Yiğit, 2018’de hafif küçülme olsa da mobil aksesuar pazarının yılı yaklaşık 2 milyar TL’lik büyüklükle kapatacağını söylüyor. En kötü ihtimalle 2017 yılı değerlerini korumayı hedefliyorlar.
Yılın ikinci yarısından itibaren kur artışları ve akıllı telefonların taksitli satışlarındaki bazı kısıtlamaların cihaz satışlarında bir daralmaya neden olduğunu anımsatan Yiğit, “Ancak bu durum da beraberinde kullanıcıların mevcut telefonlarını daha uzun kullanabilmek için ek aksesuar ihtiyacını doğuruyor. Kılıf ve ekran koruyucu gibi ürün gruplarında bir miktar düşüş görüldü. Ama telefon kullanım ömrünü uzatan taşınabilir ve standart şarj cihazı gibi ürün gruplarında satışlar arttı” diyor.
Peki, pazarda yerlilerin payı nedir? İrfan Yiğit, bu konuda şunları söylüyor: “Mobil aksesuar pazarında yerli markalar maalesef pazardaki kayıt dışı ve haksız rekabet nedeniyle çok uzun ömürlü olamıyor. Yerli markaların pazar payları yaklaşık yüzde 20 civarında. Pazarın yüzde 80’ini ise maalesef CE kalite standartlarına uygun olmayan kopya veya isimsiz diyebileceğimiz ürünler oluşturuyor. Ancak hükümet son dönemde güzel bir çalışma başlattı. Artık şarj cihazı kapsamındaki ürünler gümrüğe geldiğinde kesinlikle TSE laboratuvar CE test onayına tabi tutuluyor ve testleri geçemeyen ürünler kesinlikle kabul edilmiyor.”
Kablosuza ilgi artıyor
Peki, akseuarda trend nedir? Mustafa Uyar, kablosuz aksesuarlara olan ilginin giderek arttığını aktarıyor. İnsanlar artık bir kabloya bağlı kalmadan özgür bir teknoloji deneyimi yaşamak istiyor. Bireyselde ise oyun ana trend olarak görülüyor. Uyar, uzun pil ömrüne sahip, su geçirmeyen ve yüzebilen dayanıklı ürünlerin ilgi çektiğini söylüyor. Bluetooth kulaklıklar, kablosuz klavye ve mouse’lar, dikey mouse’lar, bluetooth klavyeler, şarj standları trendleri arasında.
İrfan Yiğit’e göre, geçmiş yılların aksine deri kılıf talebi çok ciddi oranda azalarak yerini arka kapak olarak isimlendirilen silikon ve plastik modellere bırakmış. Ayrıca akıllı telefonların fonksiyonları çoğaldıkça batarya yeterliliği azaldı ve şarj aletleri ile kablo satışları arttı.