10.12.2022 - 07:00 | Son Güncellenme:
Duygu Erdoğan - Seyahat endüstrisi özelinde koronavirüs pandemisinden en büyük yarayı şehir otelleri almıştı. Toparlanmaları daha uzun zaman alan şehir otelleri, turizmin rekorlar yılı olan 2019’u eylül ayı itibarıyla geçmeyi başardı. Hatta İstanbul şehir otellerinin verileri, Avrupa şehir otellerinden daha hızlı bir büyümeye ulaştıklarını gösterdi. Pek çok farklı milletten turist ağırlayan İstanbul şehir otellerinin gelir durumu yüksek turistten aldığı talep de artıyor. 2022 kış dönemini de iyi bir taleple geçirmeyi öngören şehir otelleri, 2023 yılına daha umutlu giriyor.
STR Global tarafından Türkiye Otelciler Birliği (TÜROB) için özel olarak hazırlanan rapora göre; ilk 9 ayda İstanbul’da doluluklar yüzde 74.4 olarak gerçekleşti. 2019’un ilk 9 ayında bu oran yüzde 74.1 olmuştu. Türkiye genelinde ise aynı dönemde doluluklar yüzde 66.9 olarak gerçekleşti. 2019’un ilk 9 ayında bu oran yüze 67.7 olmuştu.
Kişisel lükse ABD’li ilgisi
2022’de beklentilerin üzerinde bir talep oluştuğunu vurgulayan W İstanbul Genel Müdürü Mustafa Bulmuş, doluluk oranlarında zirvelerin göründüğünü söyledi. Kış aylarında bir talep değişimine karşın iyi bir dönem öngörüsünde olduklarını anlatan Bulmuş, “Aralık ayında özellikle yeni yıl dönemi ve yılbaşı gecesi gibi yılın özel dönemlerinde otel doluluğumuzun yüksek olacağını öngörmekteyiz. W İstanbul lüks yaşam tarzı konsepte sahip, dizaynı, mimarisi, lokasyonu ve deneyim odaklı kişiselleştirilmiş lüks yaklaşımını benimseyen özel bir marka; dolayısıyla çoğunlukla Amerikalı ve Avrupalı misafirlere ev sahipliği yapıyoruz” dedi.
Doluluklar yüzde 70 üstünde
Şehir otellerinin 2022’yi yüzde 70 doluluklarla kapatmaya hazırlandığını anlatan Address Hotel İstanbul Genel Müdürü Ahmet Antepli, “Pandemi sürecinde süratle gerileyen grup konaklamaları yeniden markete dönerek doluluk oranlarını 2022 sezonunda yüzde 70 seviyelerine yükseltti. Hatta bu gelişme yıl boyunca devam ederek oranları yüzde 70 seviyesinin üstüne çıkardı” dedi.
Aralık ayının gündeminin yeni yıl olacağını hatırlatan Antepli, bu sayede hareketin devam edeceği bilgisini paylaşarak, şunları söyledi:
“Ana pazar olan Ortadoğu rezervasyonları Dünya Kupası’nın 18 Aralık günü son bulmasının etkisi ile yavaş yavaş geleceğinden dolulukların son dakika artacağına dair bir öngörü ile stratejimizi kurguladık.
Toplantı grupları ve Ramazan öncesinde oluşacak olan Ortadoğu talepleriyle dolulukların yine yüzde 50-60 seviyesine tırmanmasını bekliyoruz.”
‘Kış aylarında ivmelenme sürer’
Türkiye’nin genel olarak turizmde bu yıl yüksek ziyaretçi sayılarına ulaştığını belirten Elite World Hotels&Resorts COO’su Orkun Petekçi, 2022 yılı itibarıyla otellerdeki ortalama doluluk oranının yüzde 70’in üzerine çıkarak pandemi öncesinin de üzerinde bir performansa eriştiğini söyledi. Kış mevsiminde de bu ivmenin devam edeceğine dikkat çeken Petekçi, “Rusya - Ukrayna savaşı sebebiyle Ukrayna’dan turistik amaçlı ziyaretler olmuyor fakat Rusya’dan gelen ziyaretçi sayısı bir önceki yılın üzerinde gerçekleşiyor. Ülkemizin global pazardan aldığı payı artırmak için TGA (Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı) başarılı tanıtım ve pazarlama çalışmalarında bulunuyor. Elite World olarak bizler de her kesime uygun markalarımız ile zincirimizi dahada ileri götürmek için çalışmalarımıza hız kazandırıyoruz” dedi.
Petekçi, yıl genelinde konaklayanların yüzde 25’ini yerli misafirlerin oluşturduğunu ardından sırayla Körfez ülkeleri, Almanya, Amerika ve İngiltere’ye hizmet verdiklerini dile getirdi.