16.04.2021 - 07:01 | Son Güncellenme:
Hanife Baş
Hanife Baş
Gıda Perakendecileri Derneği (GPD) Başkanı Galip Aykaç, sanal alışverişin pandemide büyük ivme kazandığını anımsattı. Mevcut sistemlerin hızla gelişmesinin yanı sıra pazara giren yeni oyuncuların da olduğunu belirten Aykaç, “Teknoloji ve dijitalleşmeyle bu gelişimi öngörüyorduk. Pandemi bunu hızlandırdı. Sanal ticaret yaygınlaşsa da arka planda fiziki perakendeciliğin önemi değişmiyor. Sanal ticaret kanalları da nihayetinde fiziksel mağazacılıkla besleniyor. Zaten önemli olan tüketiciye her kanaldan ulaşabilmek. Birbirini destekleyen kanallarla tüketicinin ihtiyacının en hızlı ve kaliteli şekilde karşılanması için çalışıyoruz. Bunun için son teknolojileri ve verimlilik çözümlerini kullanmayı iş yapmanın doğası olarak görmeliyiz” dedi.
Yatırım sürüyor
Türkiye’de 32 bin 500 organize market sayısı bulunduğu bilgisini de veren Aykaç, geleneksel kesimdeki mağaza sayısının ise 190 bin seviyelerinde olduğunu aktardı.
Galip Aykaç, organize perakendenin zorlu pandemi döneminde dahi yatırımlarına devam ettiğini vurgulayarak, “Gerek yeni mağazalar ve kanallar gerekse mevcut yatırımları güçlendirmekte en önemli yatırımımız insan kaynağımız. Perakendede insana yatırım yapmak temel bir konu. Derneğimiz üyelerinin istihdamı 425 binin üstünde. Yeni yatırımlarımızla kayıtlı istihdamın artacağını söyleyebiliriz” diye konuştu.
Aykaç, gıda perakendesinin 2020 yılını yüzde 20’nin üzerinde büyümeyle kapattığını da dile getirerek, şunları söyledi:
“Benzer bir seyir 2021 yılı ilk çeyreğinde de görülüyor. İstatistiklere göre, hane halkı harcamalarının yüzde 55’ini gıda ve hızlı tüketim ürünleri harcamaları oluşturuyor. Bu da doğal olarak sektörün gelişmesine katkı sağlıyor. 2020’de pandeminin ilk başlarında gördüğümüz panik alışverişlerinin ve toplu alışverişlerin oldukça azaldığını söylemek mümkün. Kısıtlamalar sonucunda hafta sonu yoğunluğunun da diğer günlere kaydığını gözlemliyoruz. Son düzenlemelerle marketlerin açılış saatinin daha erkene çekilmesi, gün içindeki yoğunlukları da bir nebze azalttı. Halk sağlığı için tüm önlemleri en üst noktada alan ve uygulayan mekanlarız.”
Ramazan hazırlığı tam
Galip Aykaç, bu yıl Ramazan ayında alınan pandemi önlemlerine bağlı olarak herkesin daha çok evde vakit geçireceğini de belirterek, “Bu da market harcamalarının artacağına işaret ediyor. Kaliteli ürünleri en uygun şartlarla halkımızla buluşturmak için çalışmalarımız sürüyor. Yeterli tedariki sağladık. Halkımızın ulaşmasında sorun olmayacak. Ramazan her zaman bereketiyle gelmiştir. Bu yıl da öyle olacak” dedi.
Üretim maliyeti fiyatı etkiliyor
Gıda perakendesinde 2021 yılındaki değişim oranlarını izlerken, sektörün büyümesiyle beraber önemli bir fiyat artışı ve enflasyonu da hesaba katmak gerektiğini kaydeden Aykaç, organize perakendeciler olarak enflasyonu frenlemek için tüm kaynaklarını kullansalar da üretim maliyetlerinden ve hatta döviz bazlı hammaddeden kaynaklı fiyat artışlarından kendilerinin de etkilendiğine dikkat çekti.