EkonomiPerakendede turizm bereketi

Perakendede turizm bereketi

20.07.2019 - 07:50 | Son Güncellenme:

Türkiye turizmde rekora, turistler ise alışverişe koşuyor! İlk 6 ayda yabancı kredi kartlarıyla harcama yüzde 100 arttı. Turizmciler, markaların ürünlerini satmak için başvurmaya başladı

Perakendede turizm bereketi

Turizm sektöründe yaşanan hareketlilik perakende sektörüne olumlu yansıyor. Yılın ilk yarısında yabancı kredi kartlarıyla yapılan alışveriş, geçen yılın aynı dönemine göre ikiye katlanarak 31.6 milyar liraya ulaştı. Turistlerin hem sayılarının hem de yaptıkları alışverişlerin artması, turizm tesislerinin markalara “Gelin bizde mağaza açın” çağrısı yapmasına ve hazır giyim sektörünün de koleksiyonlarında turistlerin beğenilerine göre ‘dokunuşlar’ yapmalarına yol açtı.

Haberin Devamı

Farklı koleksiyon

Yabancı turistler, turistik bölgelerdeki hazır giyim ve aksesuar mağazalarından yoğun alışveriş yapıyor. Turistik bölgelere hangi yabancı turistler geliyorsa giyim koleksiyonlarının da ona göre belirlendiğini söyleyen sektör temsilcileri, Rus turistin farklı, Arap turistin farklı ürün tercih ettiğini dile getirdi.

Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel, kur avantajıyla birlikte yabancı turistlerin bu yıl geçen yıla oranla perakendeye yüzde 50’nin üzerinde katkı sağlayacaklarını öngördüklerini söyledi. Yabancı turistlerin harcamalarının perakende sektörü için büyük önem arz ettiğini kaydeden Öncel, yoğun turist alan bölgelerdeki mağazalarda ciroların önemli bir kısmının yabancılardan geldiğini ifade etti.

Haberin Devamı

Corner talebi

Turistlerin beğenilerine göre otellerin bazı markaların corner’larını talep ettiğini söyleyen Öncel, bunun iyi değerlendirilmesi gerektiğini belirtti.

Öncel, “Turistik bölgelere ağırlıklı olarak hangi ülkelerden turist geliyorsa koleksiyonlar ona göre belirleniyor. Rus turist farklı, Arap turist farklı ürün istiyor. Alım gücü yüksek olan turistlere satışlar daha çok oluyor” dedi.

Arap ve Rus turistlerin daha çok hazır giyim ve aksesuar satın aldığını söyleyen Öncel şöyle devam etti: “Bu yıl turistlerin alımlarının perakende sektörüne iyi yansıyacağını öngörüyoruz. Fakat biz yerli harcamasının artmasını istiyoruz. Çünkü, perakende sektöründe sürekli bir daralma söz konusu, bunun dışına çıkmak istiyoruz. Turist gittiği anda perakende sektörü için sıkıntı baş gösteriyor.”

Artış hızlanıyor

Turistler, alışverişlerinde ödemeyi çoğunlukla kredi kartıyla yapıyorlar. Bu nedenle yaptıkları harcamalar, Bankalararası Kart Merkezi’nin (BKM) verilerinden sağlıklı bir şekilde takip edilebiliyor. Bu veriler turistlerin Türkiye’deki alışverişlerinin yıldan yıla arttığını, bu artışın özellikle son dönemde hız kazandığını gösteriyor.

Örneğin yabancı kredi kartlarıyla 2018’de yapılan alışveriş, 2017’ye göre yüzde 76 artış kaydetti ve 26.3 milyar lira oldu. Bu yılın ilk çeyreği ise geçen yılın aynı dönemini neredeyse ikiye katladı. 2018’in ilk üç ayında 3 milyar 555 milyon TL olan yabancıların kredi kartı harcamaları 2019’un aynı döneminde 6 milyar 580 milyon TL’ye çıktı.

Haberin Devamı

İlk yarıda 31.6 milyar TL harcadılar

Bankalararası Kart Merkezi (BKM) Genel Müdürü Soner Canko bu yılın ilk yarısında yabancı kartlarla yurt içinde toplam 31.6 milyar TL tutarında ödeme yapıldığını söyledi. Buna göre önceki yılın aynı döneminde 15.8 milyar TL olan kartlı ödeme tutarıyla kıyaslandığında yüzde 100 büyümeyle son yıllarda gözlenen en büyük artışın gerçekleştiğini ifade etti. Canko, işlem başına yapılan kartlı ödeme tutarının ise 573 TL’den 741 TL’ye çıktığını kaydetti.