26.06.2023 - 07:01 | Son Güncellenme:
ÇİĞDEM YILMAZ İstanbul - Kadın çalışanların oranının hızlı bir şekilde arttığının altını çizen Mutuş, “Yıldız Holding’de 2022 yılı itibariyle, şirketlerindeki 7 bin 500’i aşkın çalışanın yüzde 41’ini kadınlar oluşturuyor. 2019 yılında yüzde 37 olan kadın çalışan oranı üç yıl içerisinde yüzde 41’e yükseldi. 2022 yılında en fazla kadın çalışan oranına bakıldığında öne çıkan şirketler sırasıyla, yüzde 63 oranıyla Godiva ve yüzde 51 oranıyla Şok Marketler oldu. Çalışanlarımızın yıllara göre dağılımına bakıldığında 2022 yılında beyaz yakalı çalışanların yüzde 31’ini, mavi yaka çalışanların ise yüzde 42’sini kadınlar oluşturuyor. 2019 yılı ile kıyaslandığında beyaz yaka kadın çalışanların oranı yüzde 29’dan yüzde 31’e çıkarken, mavi yaka çalışanlar için bu oran yüzde 36’dan yüzde 42’ye çıktı” diye konuştu.
Yeni işe alımlarda kadın ve erkek çalışanların eşit fırsata sahip olduğunu söyleyen Mutuş, “Şirketlerimizde, 2022 yılında açılan tüm pozisyonların yüzde 98’i yeni işe alınan çalışanlarla doldurulurken, yüzde ikisi ise şirket içerisinde dolduruldu. Tüm seviyelerde yeni işe alınan çalışanlar arasında kadın oranları incelendiğinde 2019 yılında bu oran yüzde 46 iken 2022 yılında kadın ve erkek işe alım oranı eşit bir şekilde yüzde 50 oldu. Yeni işe alınan kadın oranıyla öne çıkan şirketler yüzde 60 oranıyla Godiva ve yüzde 52 ile Şok Marketler oldu” dedi.
‘Hedefimiz üst pozisyonlar’
Mutuş, 2021 yılında Kadın Platformu’nu hayata geçirdiklerini belirterek şunları söyledi:
“Bu platformlarla kadınların ekonomiye daha fazla dahil olması, şirketlerimizde daha üst düzey pozisyonlarda görev almasını için çalışıyoruz. Kısacası, Yıldız Holding Kadın Platformu çatısı altında fırsat buldukça, eşitlik temelli bu dönüşümü kendimizden başlatarak, tüm toplumda ve paydaşlarımızda kadın istihdamı konusunda önemli bir değişimi tetiklemek istiyoruz. Önümüzdeki yıl hedeflerimiz çalışan kadın oranını daha da yükseltmek ve üst pozisyonlarda daha fazla kadın görmek.”
Yıldız Holding’in UN Women ile iş birliği içerisinde olduğunu söyleyen Mutuş, “Fırsat eşitliği ve kapsayıcılık alanında uygulamalarımızı ve girişimlerimizi Birleşmiş Milletler Toplumsal Cinsiyet Eşitliği ve Kadının Güçlenmesi Birimi (UN Women) aracılığıyla küresel ölçeğe taşındık. Bu anlaşmayla Birleşmiş Milletler tarafından kurulan ve UN Women’ın yürütücülüğünü üstlendiği, dünya genelinde kadın girişimciler için elverişli ekosistemler yaratmayı amaçlayan çok paydaşlı Women’s Entrepreneurship Accelerator (WEA) girişimine dahil olduk.
UN Women ile iş birliği
İmzaladığımız bu işbirliği anlaşmasıyla, bölgesel ve global alanda tedarik zincirinde kadın girişimcileri desteklemeyi taahhüt ettik. Toplumsal cinsiyete duyarlı yatırım ve satın alma alanlarında başlattığımız bu ortaklık ile birlikte, kadın girişimcilere dört milyon doların üzerinde yatırım yapmayı taahhüt ettik” dedi.
Tek kadın girişimci
Etkinliğe katılan Fildişi Sahili Kante Djeneba de, Yıldız Holding’in tedarikçilerinden biri. Dünyadaki kakao üretiminin yüzde 70’ini gerçekleştiren Fildişi Sahili’nde, kakao tedariki yapan tek kadın girişimcinin kendisi olduğunu söyleyen Kante Djeneba, pladis ile dokuz yıldır sürdürdükleri iş ortaklığını şu sözlerle anlattı: “Kakao, Fildişi Sahili’ndeki insanların temel geçim kaynağı olarak ön plana çıkıyor. Ben, Fildişi Sahili’nde tamamen erkeklerin egemen olduğu bu sektördeki tek kadın girişimci olma özelliğine sahibim. Şirketimde beş kişiyi istihdam ediyorum ve pladis’e yılda 14 bin ton kakao tedariki sağlıyorum. Benim de büyüdüğüm yer olan Fildişi’nin kuzeyinde, eğitime erişim imkânları oldukça sınırlı. Her on kadından yedisinin doğum yaparken hayatını kaybettiği Fildişi’nde kadınların sadece yüzde 10’u eğitim görme şansına sahip oluyor. Hem bir anne hem de bir girişimci olarak, fırsat eşitliği konusunda tüm paydaşlarına cesaret veren pladis’in sorumlu tedarik zinciri yönetimi sayesinde, işlerimi başarıyla sürdürebiliyorum. Bu coğrafyada kadınların içinde bulunduğu şartların ne denli zor olduğu göz önüne alındığında, kadınların ekonomik yaşama katılımı konusunda pladis’in üstlendiği sorumluluğun değeri çok daha iyi anlaşılacaktır.”
‘Eşitliğe Adanmış 10 Yıl’
Sürdürülebilirlik odak alanları olan iklim, insan ve inovasyon başlıklarında kapsayıcı çalışmalar yapan Borusan Holding, insan odağında toplumsal cinsiyet eşitliği alanındaki projelerine devam ediyor.
Eşitlik odaklı ilk projesini bundan on yıl önce hayata geçiren Borusan, eşitliğe adanmış on yılda edindiği tecrübeleri ve uygulamaları “Eşitliğe Adanmış 10 Yıl” isimli kitapta topladı. Kitapta Borusan’ın toplumsal cinsiyet eşitliği konusundaki çalışmalarına, hayatına dokunulan insanların ilham verici hikayelerine değinilirken hayata geçirilen eşitlik odaklı çalışmalara kronolojik olarak yer veriliyor. Öğretim görevlisi Esen Özdemir tarafından kaleme alınan kitapta Borusan Holding ve grup şirketleri çalışanlarının yanında eşitlik odaklı projelerde yer almış 18 kişiyle görüşmeler yapıldı. Bu görüşmeler sonucunda birbirinden ufuk açıcı hikayeler ortaya çıkarken Borusan’ın on yıllık yolculuğu da ölümsüzleştirildi. Borusan’da toplumsal cinsiyet eşitliğinin kurumsal ve bireysel düzeyde benimsenmesi ve içselleştirilmesi gerektiği inancıyla kurulan Borusan Eşittir Platformu’nun değerlerine de hitap eden kitapta işe alım, eğitim ve gelişim süreçlerinde fırsat eşitliği, kariyer, ücret ve performans yönetiminde eşit yaklaşım anlayışını vurgulayan hikayeler yer alıyor.
Borusan Grup CEO’su Erkan Kafadar, “Toplumsal cinsiyet eşitliği her geçen gün ulaşmakta daha da güçlük çektiğimiz ama yaşanabilir bir gelecek için olmazsa olmaz bir hedef. Bu alandaki uçurumu kapatmak için büyük çaba sarf etmemiz, yılmadan çalışmamız ve fayda odaklı projelerle ilham olmamız gerekiyor. Borusan olarak eşitliğe adanmış om yılımızı, başarılarımızı, kat ettiğimiz yolu bir kitapla taçlandırarak bu alanda adım atmak isteyen herkese yol göstermeyi amaçladık” dedi.
HAZIRLAYAN: PINAR AKTAŞ pinar.aktas@milliyet.com.tr