15.12.2014 - 09:36 | Son Güncellenme:
SON 9 yıldır, 22 milyar doları aşan ihracat geliriyle otomotiv Türkiye'nin lider sektörü. Yıllık 1.2 milyon adetlik üretimi, 230 bini aşan istihdamıyla ekonominin lokomotifi olan sektör. aynı zamanda Avrupa'nın ticari araç lideri. Sürekli yeni yatırımlarla büyüyen sektör, geçtiğimiz günlerde fabrikaları kapatma aşamasına geldi. Hem de iyi niyetli bir uygulamanın kurbanı olmak üzereyken, büyük yanlış son anda engellendi.
TORBA YASA'YA EKLENDİ
2015 yılı Ağustos ayından itibaren üretimi neredeyse tamamen durduracak uygulamaya, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı'nın talebiyle bu yılın şubat avında Torba Kanun'a eklenen madde neden oldu. Bu maddeye göre Türkiye'de satılan tiinı minibüs, midibüs ve otobüslerin engelli erişimine uygun olarak üretilmesini zorunlu hale getirilmesi gerekiyordu. Konu Türkiye'nin en büyük ticari araç üreticisi Ford Otosan'da bir anda alarm zillerinin çalmasına neden oldu. Ford Otosan Genel Müdürü Haydar Yenigün bundan sonraki gelişmeleri şöyle anlattı:
"Kuşkusuz özellikle şehir içi yolcu taşımacılığındaki araçların engelliler için uygun olması gerekir ki bu zaten kanunla böyle. Sektör bu konuda hassas ve belli bir kotasını buna ayırıyor. Ama bu yeni kanun üretimin tümünü buna göre değiştirmek anlamına geliyordu. Yani üretim planlan, maliyetler ve yatırımlar baştan aşağıya değişmeliydi. Bu ağırlıklı olarak ihracat yapan sanayi için tamamen imkânsızdı. Açıkçası bu madde yürürlüğe girerse, iflas bayrağını çekmek zorunda kalacaktık"
BAKAN IŞIK DEVREYE GİRDİ
Haydar Yenigün, "Türkiye böylece otomotiv üretimindeki tüm gücünü kaybedecekti. Konuyu Bilim, Sanayi ve Ticaret Bakanı Fikri Işık'a anlattık. Kendisi olayın önemini hemen anlayıp gorekon girişimleri yaptı. Ancak, bu madde konusunda ısrar devam edince, son dakika dönemin Başbakanı olan Recep Tayyip Erdoğan'a çıkıp, durumun ciddiyetini anlattı. Erdoğan da. 'Olur mu ya böyle bir şey' diyerek o maddenin yasadan çıkartılmasını sağladı. Böylece tüm sektör adeta direkten döndü" diye konuştu.
Bakan K2 belge sorununu çözdü
TÜRKİYE hafi ticari araç satışları son yıllarda dibe vurmuştu. Önce ÖTV yüzde 10'dan 15'çıkmış, ardından da hafif ticari araç kullanıcılarının alması zorunlu olan K2 belgesinin fiyatı 700 TL'den 2 bin 281 TL'ye yükselmişti. Sektör temsilcileri bu konuyla ilgili olarak da Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanı Fikri Işık'ın yardımını istedi. Işık'ın kısa sürede 'aksiyon' almasıyla K2 belgesi temmuzda 961 TL'ye düşürüldü ve pazar canlanmaya başladı.
Sektör 6 aydan fazla uğraştı
OTOMOTİV Sanayi Derneği (OSD) Genel Sekreteri Ercan Tezer de bu maddenin torba yasadan çıkartılması için 6 aydan fazla uğraştıklarını belirterek. sektörün çok kritik bir süreçten geçtiğini dile getirdi. Tezer. Torba Kanun'a Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı tarafından eklenen madde kabul edilseydi üretim ve dolayısıyla ihracat çok etkilenirdi. Bu haliyle devreye girmesi otomotivde üretime büyük sekte vururdu" açıklaması yaptı. (Akşam)