26.11.2021 - 07:00 | Son Güncellenme:
HANİFE BAŞ - Alışverişte Black Friday hareketi başladı. 26 Kasım Cuma günü yani bugün tüm gün boyunca fiziksel ve online perakendede indirim yağmuru yaşanacak. Yüzde 80’lere varan indirimlerin sağlandığı bu özel günde, sanal ticaret yanında AVM’ler de hareketli. Kurlardaki artış ve hammadde sıkıntısı nedeniyle de tüketicilerin daha sonra alamam düşüncesiyle daha fazla alışveriş yapacağı öngörülüyor. Kasım ayında Bekarlar Günü, Black Friday ve Siber Pazartesi’nin 60 milyar TL’lik ekonomi yaratacağı öngörülüyor. Black Friday tek başına 50 milyar TL’ye yakın ciro yaratması bekleniyor.
AVM’ler hareketli
Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD) Başkanı Hüseyin Altaş, AVM’lerde Efsane Cuma hareketi beklediklerini belirterek, “Yüzde 10’lara varan bir satış ve ziyaretçi artışı olacağını öngörüyoruz. Bu hafta başı itibariyle genel bir hareketlenme gördük zaten. Ancak perakendecilerin hammadde sorunu yaşaması tabii ki bizi de düşündürüyor. Efsane Cuma nedeniyle en çok talebin teknoloji, hazır giyim, kozmetik gibi alanlarda olmasını bekliyoruz” dedi.
Carousel İcra Kurulu Üyesi Orhan Demir, tüketicilerin kampanya fırsatlarını iyi değerlendirdiği dile getirerek, “Her yıl kutlanır hale gelen bu özel alışveriş günü dünyada olduğu gibi Türkiye’de de büyük bir ilgi görüyor. Carousel olarak zengin marka karmamızla bu özel güne hazırız. Mağazalarımız bu özel alışveriş günü için birçok kategoride ciddi oranlarda indirim yaptı. Bu doğrultuda önemli bir talep artışı olacağını ve bu talebin günlük ziyaretçi sayımızda da yaklaşık yüzde 25 gibi bir artış sağlayacağını düşünüyoruz” diye konuştu.
Üç aylığa denk
Silk&Cashmere CEO’su Ferhat Zamanpur, Türkiye’ye Black Friday uygulamasını ilk getiren marka olduklarını hatırlatarak, şunları söyledi: “2012’den beri uyguluyoruz. 2015’ten itibaren ise Türkiye’de diğer perakendeciler bu özel günü kutlamaya başladı. Biz her yıl Black Friday’de üç aylık satışımızı gerçekleştiriyoruz. Kasım ayı boyunca talep alıyoruz. Bizim müşterilerimiz bu dönemi her yıl bekliyor. Biz gerçekten indirim yapıyoruz. Bu yıl da benzer bir ciro bekliyoruz. Kurların yükselmesi insanları biraz kaygılandırdı ama talepte düşüş beklemiyoruz. Ayrıca bu dönemde satışlarımızın yarıya yakınını onlinedan yapıyoruz.”
Miroglio Grup Genel Müdürü Uğur Ayaydın, Black Friday’ın perakendenin çok önemli günlerinden biri haline geldiğini kaydederek, şunları söyledi: “Kasım ayı bizim için çok hareketli. Bu özel gün bu yıl maalesef kurların sıçradığı döneme denk geldi ve satın almada negatif etkisi olacak ama biz 2019 yılına göre satışımızın iki kat artacağını öngörüyoruz. Black Friday sanal satışta daha etkili oluyor. Bu tarafın da gelişmesini sağlıyor.”
Farklı isimleri var
Black Friday’de satış hacmi her yıl katlanarak artıyor. Tüm sektör oyuncuları hazırlıklarını geçen yılın rekorunu kırmak üzere yapıyor. Black Friday’e, Türkçe’de ‘Kara Cuma’ demek yerine çok farklı isimler kullanılıyor. ‘Süper Cuma’, ‘Şahane Cuma’, ‘Çılgın Cuma’, ‘Beklenen Cuma’, ‘Muhteşem Cuma’ ve ‘Efsane Cuma’ bunlar arasında. Strateji ve pazarlama danışmanlığı şirketi Simon-Kucher & Partners’ın yaptığı Black Friday Tüketici Alışveriş Davranışları araştırmasına göre, Türkiye’de 10 tüketiciden 9’u Black Friday’de alışveriş yapacağını söyledi. Tüketiciler yılın en büyük indirim günü için geçen yıla göre bütçelerini de yüzde 35-75 oranında artırmayı planlıyor. Araştırmaya göre, Türkiye’de Black Friday’in bilinirliği yüzde yüze ulaştı.
Bunlara dikkat
İhtiyaç listesi belirleyin.
Alacağınız ürünün farklı satıcılardaki fiyat ve indirim oranlarını kontrol edin.
Geçmişe dönük fiyat analizlerini inceleyin.
Bazı satıcılar önce fiyat artırıp sonra düşürme yöntemini seçiyor. Buna aldanmayın.
Ucuz alırken neyi eksik aldığınızı göz önünde bulundurun.
İndirim döneminde yoğunluktan kargoda aksama yaşanabileceğini de unutmayın.
Paravan sitelere dikkat edin.
Bilmediğiniz sitelerin adres ve iletişimlerini araştırın.