Ekonomi'Fiber kardeş olalım'

'Fiber kardeş olalım'

06.12.2018 - 08:15 | Son Güncellenme:

Turkcell’den ‘fiber internet şirketleri tek çatı altında birleşsin’ önerisi geldi. CEO Terzioğlu, “Tüm şirketlerin bundan sonraki fiber altyapıyı beraber yapmaları gerek. Şirketin yüzde 51 hissesi devlete ait olabilir” dedi

Fiber kardeş olalım

Turkcell CEO’su Kaan Terzioğlu, Türkiye’deki tüm telekom şirketlerinin fiber internet altyapısını beraber oluşturması gerektiğini belirterek, “Önerimiz, Türkiye’deki tüm fiber şirketler bir başka şirket altında birleşsin” dedi.

Haberin Devamı

Terzioğlu, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde (KKTC) düzenlediği toplantıda Turkcell’in 2018 gerçekleşmelerini ve 2019 beklentilerini paylaştı.

15 milyon eve fiber

Türkiye’nin dijitalleşmesi önündeki en büyük engellerden birinin altyapı eksikliği olduğuna işaret eden Terzioğlu, şunları söyledi:
“Ülkemizde yaklaşık 20 milyon hane var. Şu anda fiberin ulaştığı hane sayısı yaklaşık 5 milyon. Acilen 15 milyon haneye daha fiber ulaştırmamız gerekli.”

Terzioğlu, Türkiye’nin dijital ekosistemde dünya liderliğine çıkması için ortak altyapı konusunda bir an önce harekete geçilmesi gerektiğini vurgulayarak, “altyapıyı paylaşalım” söylemini “altyapıyı bütünleştirelim” haline getirdiklerini ifade etti.

‘2 milyar dolar yeter’

Haberin Devamı

Tüm şirketlerin bundan sonraki fiber altyapıyı beraber yapmaları gerektiğini belirten Terzioğlu, şunları kaydetti:

Fiber kardeş olalım
“Bu altyapıları bizlerin teker teker, aynı anda, paralel olarak yatırım yaparak tamamlamasına imkân yok. Bunun için yaklaşık 15 milyar dolar lazım. Halbuki mevcudu paylaşsak ve bundan sonrakileri beraber yapsak bu hikâye 2 milyar dolara bitecek gibi. Altyapı erişimi, rekabet unsuru olmaktan çıkmalı.

Önerimiz, Türkiye’deki tüm fiber şirketler, bir başka şirket altında birleşsin. TÜRKSAT da özelleştirilmesin ve devlet oradaki varlıklarını buraya koysun. Şirketin yüzde 51 hissesi devlete ait olabilir. Bu şirkete Türkiye’nin fiber altyapısını kurma vazifesini verelim. Bu şirket bono da çıkarabilir, halka da açılabilir. Çok kârlı olabilir, hatta Türkiye’nin başlı başına bir değeri haline gelebilir.”

Kitapları cep’e atalım

Kaan Terzioğlu, Turkcell’in, 3. çeyrek rakamlarına göre, dünyanın en hızlı büyüyen telekom şirketi olmaya devam ettiğini, bu büyümenin yeni ürünleri kullanıma sunarak gerçekleştiğini kaydetti.

Yazılım fırsatı

Çıkardıkları her ürünün Türk mühendislerin geliştirdiği yeni teknolojiler olduğuna dikkati çeken Terzioğlu, “WhatsApp’ın binlerce kişiyle yaptığı şeyi BiP’te 200 mühendisle yapıyoruz. Türkiye yazılım geliştirme anlamında büyük bir kapasiteye sahip, çok fırsat var” dedi.

Terzioğlu, Turkcell’in yerli ve milli uygulamalarından da bahsederek, yurt içi pazar payı olarak fizy’nin yüzde 60, BiP’in yüzde 30, Yaani’nin de yüzde 8’e ulaştığını bildirdi.

Dijital yayın platformu Dergilik’in pazar payının yüzde 100’e yaklaştığına işaret eden Terzioğlu, “Geçen ay 14 milyon dergi, 1 milyon gazete okundu. İnanıyorum ki kitapları aynı şekilde platforma alsak kitap okunma sayılarındaki artış da benzer olacak” dedi.

Haberin Devamı

5G ihalesi için öneri

Kaan Terzioğlu, 5G’de de doğru bir stratejiyle ilerlenmesi ve ortak altyapıyı kullanmanın bir yolunun bulunması gerektiğine dikkati çekerek, şunları söyledi:

“Kuracağımız 5G, Endüstri 4.0’ın altyapısı olacak. Elektrik ne ise bu da aynı önemde olacak. Dolayısıyla burada devletin amacının, en hızlı şekilde bu altyapının kurulması olması lazım. Devletin ‘5G ihalesi yapayım, spektrum parası alayım’ anlayışından uzaklaşıp sektöre ‘Bana en iyi altyapıyı kur’ demesi gerek. Baştan ‘Hazine’ye gelir yaratayım’ kafasıyla gidersek bunu yapamayız. İhale için 2019 ve 2020 tarihleri konuşuluyor ama eski modelle yaparsak bunun hiçbir manası yok. Bizim artık 5G gibi bir teknolojiyi üç ayrı operatör olarak farklı networkler kurarak yapma imkânımız yok.

Tek network yapmamız lazım. Burada da tek bir altyapı şirketine geçmeli ve ardından BiP gibi, fizy gibi servisler geliştirerek gerçek dijital ekonomiyi hayata geçirmeliyiz. Bu, Türkiye’deki telekom sektörünün başarısını temelden belirleyecek bir konu.”