14.02.2022 - 07:01 | Son Güncellenme:
EKONOMİ SERVİSİ
Yaklaşık 5 bin ton olduğu tahmin edilen evdeki altın tasarruflarının ekonomiye kazandırılması çalışmasında anahtar rolün kadınlarda olduğunu ortaya koyan bir araştırma yayınlandı.
Türkiye İş Kadınları Derneği (TİKAD) tarafından yaptırılan ve 17 - 28 Ocak arası 8 ilde 659 kadınla yüz yüze gerçekleştirilen kamuoyu araştırması, tasarruf sahipliği ve Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan tarafından ana hatları açıklanan 'Evdeki Altın Tasarruflarının Ekonomiye Kazandırılması' projesine yaklaşımına dair sonuçlar ortaya koydu.
Bankada saklanmıyor
Katılımcıların yüzde 72.7’sinin ev kadınlarından oluştuğu araştırmaya göre tasarruf sahibi kadınların en güvenilir bulduğu yatırım aracı yüzde 99.7 ile altın. Kadınlar altından sonra en çok döviz (yüzde 23.2), gayrimenkul (yüzde 22.2) ve Türk Lirası (yüzde 19.9) birikimi gerçekleştiriyor. Araştırmaya katılan kadınların yüzde 48.9’u tasarrufları hakkında kendi başına karar verebildiğini, yüzde 45.5’i ise bu kararı eşiyle birlikte aldığını ifade ediyor.
Kendi başına karar alanların oranı, çalışan kadınlarda yüzde 56.7’ye yükselirken, ev kadınlarından ise yüzde 45.9. Her 10 kadından 7’si kendini ekonomik açıdan özgür/bağımsız olarak nitelerken, 10 kadından 2’si ise bu konuda 'hayır' seçeneğine yöneliyor. Çalışan kadınlarda yüzde 86.7 ile ekonomik özgürlük algısı çok daha yüksek.
Araştırmaya katılan kadınların yüzde 96.2’sine göre altına atfedilen öncelikli işlev birikim. Onu ziynet-süs amacıyla kulanlar yüzde 45.4 ile izliyor. Kadınlar altınlarını ortalama 6.2 yıldır muhafaza ettiğini ifade ederken, kadınların yüzde 72.8’i altınlarını bankada muhafaza etmediğini belirtti.
‘Her kadın, çalışan kadındır’
TİKAD Başkanı Nilüfer Bulut, araştırma sonuçlarına ilişkin açıklamasında ev kadınlarının kendi tasarruflarına önemli oranda kendilerinin yön verdiğini ifade etti. Altın tasarruflarının ekonomiye kazandırılması projesiyle Türkiye ekonomisine kadın elinin daha güçlü değeceğini belirten ve bunun için kadınların gerekli mekanizmaları kullanarak doğru mesajlarla ikna edilmesinin önemine dikkat çeken Bulut, “Bu araştırma sonuçları TİKAD’ın kurulduğu günden bu yana dile getirdiği ‘her kadın çalışan kadındır’ yaklaşımını da destekliyor. Ekonomide karar alıcı mercilerde daha fazla kadın olması kadınlara erişmeyi kolaylaştıracak bir faktör” dedi.