25.09.2014 - 02:30 | Son Güncellenme:
KOBİ - Hanife Baş
Siirtli altı erkek kardeş tarafından kurulan bir hazır giyim markası, Ette... Bir yandan erkek giyiminde uzmanlaşırken diğer yandan potansiyel gördüğü çocuk giyiminde yatırımlarını artırıyor. Erkek çocuk yanında kız çocuk kreasyonlarını da çeşitlendiriyor.
Zamur Tekstil’in hikayesi 1982 yılına gidiyor. Siirt’te babaları toptan tekstil işi yapan altı erkek kardeş, şirketi ileri götürüp üretime girerler. Ancak o dönemde güneydoğudaki karışıklıklar onların işlerini İstanbul’a taşımalarına neden olur. Tekstilin üniversitesi olarak bilinen Sultanhamam’a gelirler. Burada uzun yıllar faaliyet gösterip ünlü markalara fason üretip yaparlar. Bir süre sonra ise üretimlerini İkitelli’ye taşırlar. Şu anda Laleli ve Merter piyasasında toptan satışta etkin markalardan biri durumundalar. Hedef kitleleri, 18-30 yaş arasındaki orta gelirli genç erkekler.
Kız çocuğa yöneldi
Ailenin en küçük erkek çocuğu Osman Zamur, sekiz kardeş olduklarını altı erkek olarak bu işi sürdürdüklerini belirtiyor. En büyük ağabeyi 58 yaşında. Şu anda şirkette her kardeş ayrı bir bölümden sorumlu. Zamur, fason üretim yapmayı bırakıp markalaşmaya karar verdiklerini anlatarak, “Ette adını seçtik. Biz Arap kökenliyiz. Bizim orada ailenin en büyüğüne ‘Ette’ derler. Biz de bu isimde karar kıldık. 1997’de bu markayla üretim yapmaya başladık. Ürünlerimiz belli ülkelerde çok beğeniliyor. Irak, Cezayir, Filistin’de çok satıyoruz. Irak’ta markamızın taklidi bile yapılıyor” diyor.
Ama onlar daha ağırlıklı iç pazarı hedefliyor. Erkek giyiminde 81 ile ürün gönderiyorlar. Laleli ve Merter’de daha çok bavul ticaretine yönelik ihracatları var. Onların asıl hedefi ise çocuk giyiminde de büyümek. Zamur, “Bu alanda boşluk görüyoruz. Pek çok eski marka sektörden çıktı. Erkek çocukta vardık, kız çocuk giyimine de giriyoruz. Çocuk giyiminde iddialı olacağız” diyor.
Bir yılda 2 milyon adet satış yapıyor
Erkek giyiminde öne çıkan beş altı marka bulunduğunu ancak bu alanın da doyum noktasına ulaştığını belirten Osman Zamur, Türk insanının genelde elinden geldiği ölçülerde güzel giyinmeye çalıştığını aktarıyor.
Bu sonbahar kış sezonunda erkekte daha sade ve kolej tarzında giyim trend olacak. Montlar, ceketler, trikolar ve sweatler mağazalarda yerini alıyor. Zamur, yılda 2 milyon adetlik satış yaptıklarını dile getirerek, erkekte üst giyime odaklı üretim yaptıklarını, yeni dönemde pantolon ve jean’e de ağırlık vereceklerini söylüyor.
‘Teknolojiyi ve modayı takip etmek önemli’
Osman Zamur, iş hayatında başarı için de, “Klasik olacak ama çok çalışmak ve işini sevmek çok önemli. Biz kardeşler olarak yedi gün 24 saat işimizle ilgileniyoruz. Trafikte kalsak bile arabada iş toplantısı yapıyoruz. Gelişmeleri ve teknolojiyi takip etmek de çok önemli. Devamlı seyahat ederek dünyadaki gelişmelere göre ürünler çıkarıyoruz. Gözlemek çok önemli. Ürünlerimize bu birikimimizi yansıtıyoruz” diyor. Kurumsallaşmak için çalıştıklarını da dile getiren Zamur, aile şirketi olsalar da aile anayasaları bulunduğunu vurguluyor. Belli kurallar içinde çalıştıklarını, yeni neslin firmada çalışmaya başlasa da sıfırdan eleman olarak işe girdiklerini dile getiriyor.
100 çalışanı var
Ette’nin 100 çalışanı var. Zamur’un gelecek yıllarda 10 milyon dolarlık ciro hedefi bulunuyor. Pek çok tekstil üreticisi gibi eleman bulamamaktan şikayetçiler. Osman Zamur, bu konuda şunları söylüyor:
“Gençler daha çok hizmet sektörüne kayıyor. Kalifiye eleman bulamıyoruz. Şu anda mevcut kadrolarla çalışıyoruz.
Alttan yetişen gençler gelmiyor. Üretimimizi Anadolu’ya kaydıracaktık ancak yetişmiş eleman olmaması, lojistik sıkıntısı, yan sanayi nedeniyle burada devam ediyoruz. Ayrıca moda işi yapanların İstanbul’da kalması gerekiyor. Aksesuar ve malzemeye ulaşmak burada kolay. Anadolu’da tekstilde genelde klasik üretimler yapılıyor” diye anlatıyor.
TÜSİAD’dan gençler için kısa film yarışması
Türk Sanayici ve İşadamları Derneği (TÜSİAD) ‘kadın-erkek eşitliği nasıl olmalı’ temalı kısa film yarışması başlattı. Yarışma, genç nesillerin toplumsal zihniyet dönüşümünü hızlandırıcı gücünden hareketle, toplumsal cinsiyet eşitliği konusunda kamuoyunda farkındalık yaratmayı amaçlıyor.
Yarışma kapsamında ‘Kadın-erkek eşitliğinden ne anlıyorsunuz’, ‘Kadın-erkek eşitliği nasıl olmalı’, ‘Mevcut eşitsizlikler sizi ve çevrenizi nasıl etkiliyor’ gibi sorulara cevap aranıyor. Yarışmada ‘en çok 1 dakika süreli’ ve ‘en çok 5 dakika süreli’ olmak üzere iki kategoride kısa film başvuruları alınacak. Başvuru süreci 14 Kasım 2014 tarihinde sona erecek.
Ev yemeklerini internete taşıdı
Meal Box, Türkiye’de internetten yemek konusunda faaliyet gösteren girişimler arasında yerini aldı. İnternet girişiminin genel müdürü Murat Demirhan, sağlıklı ve gurme yemeklerle fark yaratmayı hedeflediklerini belirterek, altı ay gibi kısa bri sürede de 9 şubeye ulaşmayı başardıklarını söyledi. Demirhan, “Ana yemekten, zeytinyağlılara kadar birçok alanda farklı ev yemekleriyle iddialıyız.
Ankara tava, sebze dilimlerine sarılı köfte ve panna cotta gibi menüye yeni katılan lezzetlerle 50’ye yakın seçenek sunuyoruz” dedi. Demirhan, Meal Box fikrinin sağlıklı beslenmeye önem veren, fast food yemeklerden uzak durmaya çalışan ancak ofiste veya evinde taze, sağlıklı ve lezzetli ev yemeğine ulaşamayan insanlar üzerinden doğduğunu da vurguluadı.
Firmanın diğer kurucuları ise Cüneyt Gürbüz ve Bülent Demirhan.
Kurumsal hatlılara bayram kampanyası
Turkcell, Kurban Bayramı’nı da kapsayan Ekim ayında yurtdışında kesintisiz iletişim için yeni bir kampanya sunuyor. Aboneler, 1 ay boyunca Avrupa ülkelerinin yanı sıra ABD, Çin, Suudi Arabistan ve KKKTC’nin de bulunduğu toplam 50 ülkede günlük 9.90 TL’den konuşma, internet ve SMS kullanabilecek.
Turkcell kurumsal müşterileri için de bayrama özel bir kampanya hazırladı. Kampanyayla şirket çalışanları yurtdışında Facebook ve Twitter’ı ücretsiz kullanabilecek. Kurumsal hat kullanıcıları Avrupa’nın tamamında ve Amerika, Rusya, Çin, Kıbrıs’la Suudi Arabistan’da geçerli olan ve 25 TL’den başlayan fiyatlarla sunulan konuşma, mesajlaşma ve internet paketi alabiliyor. Bu fırsattan yararlanmak isteyen kurumsal hat kullanıcıları, 2-12 Ekim tarihleri arasında ‘YURTDISI SOSYAL’ yazıp 2222’ye göndererek Facebook ve Twitter’dan 1 ay boyunca ücretsiz yararlanabilecek.