28.04.2024 - 21:21 | Son Güncellenme:
Cumhurbaşkanı Yardımcısı Cevdet Yılmaz TRT Haber'de soruları yanıtladı. Cevdet Yılmaz'ın açıklamalarından satır başları şöyle; Çok önemli bir döneme girmiş durumdayız. 4 yıl boyunca seçimin olmayacağı bir dönem, bu bir fırsat penceresi. Ülkemiz adına bir fırsat penceresi neden böyle, orta ve uzun vadeli işlere yoğunlaşmak açısından bu tür dönemler çok çok kritik.
TÜRKİYE'NİN İDDİALI HEDEFLERİ VAR
Türkiye'nin iddialı hedefleri var. Türkiye Yüzyılı diyoruz. Sayın Cumhurbaşkanımızın ortaya koyduğu 85 milyonu kapsayan aslında hiçbir partinin kesimin değil, hepimizin ortak vizyonu olan Türkiye Vizyonu’nu hayata geçirmek için bu özellikle çok kritik bir geçiş dönemi.
Bu dönemi biz çok iyi değerlendirmek istiyoruz. Türkiye'nin değişimi dönüşümü çok daha güçlü bir şekilde yarınlara yürüyüşünde çok çok faydalı olacağına inanıyoruz. Bu döneme dediğiniz gibi geçen yıl hazırladığımız orta vadeli program ve 12 kalkınma planında şekillenen yol haritasıyla başlamış bulunuyoruz.
ORTA VADELİ PROGRAM
Orta vadeli programımız üç yıllık bir program. Burada ekonomimize ilişkin, yine çeşitli alanlara ilişkin yol haritamız ortaya kondu. Neredeyiz diye bakacak olursanız şunu rahatlıkla ifade edebilirim. Orta vadeli programımız işliyor, etkilerini gösteriyor, temel büyüklükler itibarıyla baktığımız zaman geçen yılı büyüme de iyi bir şekilde kapattık.
İHRACATIMIZ VE TURİZMİMİZ CİDDİ PERFORMANS GÖSTERDİ
Yüzde dört buçuk büyüme sağladık. İlk defa ülkemiz 1 trilyonu geçti bir trilyon doları ekonomik büyüklük olarak nominal dolar bazında 1.1 trilyonu aşan bir ekonomiye sahibiz . Dünyanın 17 büyük ekonomisiyiz. Satın alma gücü paritesine göre 11 büyük ekonomiyiz. Burada da daha ileriye gideceğimizi düşünüyoruz. Diğer taraftan kişi başına gelirimiz 13 bin doları aştı. Yine bu dönemde ihracatımız ve turizmimiz ciddi bir performans gösterdi.
Türkiye'ye iyi bir performans koydu ortaya. Geçen yıl mayıs aylarında 60 milyar dolar civarındaydı cari açığımız. 12 ay yıllıklandırılmışı söylüyorum. Yıl sonunu 45 milyar dolarla kapattık. Düştü cari açık. Bu dönem diğer yandan bütçe performansımızda gerçekten son derece olumlu ve orta vadeli programdaki hedeflerden daha iyi gerçekleşti.
6.4 olacak demiştik bütçe açığının milli gelire oranı işte deprem etkisi, EYT, diğer hususlar bütün bunları düşündüğünüzde gerçekleşme 5.2 şeklinde oldu. Yani 1.2 puan programa göre daha iyi bir performans sergilemiş olduk. Bunlar gerçekten olumlu finansal tarafta da Türkiye bu dönem reel ekonominin yanı sıra önemli iyileşmeler sağladı.
MERKEZ BANKASI REZERVLERİ YÜKSELME EĞİLİMİNDE
Cari açığımızın düşmesinin bütçe açığımızın düşmesinin yanı sıra Merkez Bankamızın rezervleri yükselme eğilimine girdi. KKM dediğimiz kur korumalı mevduatta ciddi düşüşler sağlandı. Yine baktığınız zaman CDS dediğimiz kredi risk primlerimizde çok ciddi bir geriye gidişi oldu. Yüzde 700'lerden 700 baz puanlardan 300 baz puanlara kadar çok ciddi bir gerileme oldu.
Dolayısıyla yurt dışından borçlanma maliyetlerimizde kamunun ve özel sektörün ciddi bir düşüş oldu. Kurda geçmişe göre yine kur oynaklığının azaldığı bir dönem gördük. Kredi derecelendirme kuruluşlarının ülkemize ilişkin değerlendirmelerinde olumlu değişimler izledik.
Dolayısıyla yani birçok bu rakamları çoğaltabilirim ama rakamsal olarak da ortaya koyacağımız bir gerçek. Bu orta vadeli program çalışıyor, sonuçlarını görmeye başladık. Ama bu program malum bir yıllık bir program değil, 3 yıllık bir program. Bu yılın ikinci yarısında ve izleyen yıllarda programın sonuçlarını daha net bir şekilde görmüş olacağız. Enflasyon bağlamında özellikle meyvelerini diyelim etkilerini çok daha net bir şekilde görmeye başlayacağız.
ENFLASYONLA İLGİLİ ETKİLERİ GÖRMEYE BAŞLADIK
Bir defa şunu söyleyelim bu geçtiğimiz 10 ayda ortaya koyduğumuz performans enflasyonla mücadele içinde bize güçlü bir zemin oluşturdu.
Yani bu az önce bahsettiğim göstergelerdeki iyileşmeler, toparlanmalar aslında enflasyonla mücadelenin zeminini de çok daha kuvvetli hale getirdi.
Enflasyonla mücadele tüm dünyada belli bir süreç, belli bir zaman alıyor bir anda gerçekleşmiyor. Çeşitli dengeleri gözetmek durumundasınız. İzlediğiniz politikaların etkileri belli bir zaman içinde ortaya çıkıyor.
Enflasyonla ilgili etkileri görmeye başladık. Etkileri geçen yıl ortalama aylık enflasyonumuz 4.3 civarında gerçekleşmiş. Son olarak Mart ayında 3.2 enflasyon gördük. Bunun Önümüzdeki aylarda giderek daha ivme kaybetmesini bekliyoruz.
DÜŞÜŞ TRENDİ GÖSTERECEK
Yani aylık bazda enflasyon oranımız giderek düşüş trendini gösterecek. Yıllık bazda etkiler ise geçen yılın yaz aylarında özellikle çok yüksek çıkan enflasyonun hesaplar içinde yıl boyu taşınmasından dolayı biraz zaman alacak.
Mayıs ayından sonra Haziran ayı enflasyonundan başlayarak yıllık bazda düşüşleri de göreceğiz. Yılın ikinci yarısında özellikle haziran, temmuz, ağustos, eylül bu 4 ayda daha hızlı bir düşüşü hep birlikte göreceğiz.
Yıllık enflasyon bazında söylüyorum mayıs ayı enflasyonuna kadar farklı bir durum söz konusu. Bunun bu düşüşte tabii baz etkisi var. Program etkisi ve baz etkisi var. Programın etkisi olmasa baz etkisi de olmaz zaten.
Yani bir programınız olmazsa enflasyonu aylık bazla düşüremezsiniz. Yine aynı bazda devam ederseniz zaten o baz etkisi de ortaya çıkmaz. Dolayısıyla sanki baz etkisi otomatikmiş gibi bazen söyleniyor, öyle değil.
O baz etkisinin oluşmasını sağlayan da program. Dolayısıyla yılın ikinci yarısında bu etkileri bekliyoruz.
ENFLASYON BİZİM TEMEL ÖNCELİĞİMİZ
Enflasyon bizim temel önceliğimiz. Vatandaşımızın da temel sorunu. Biz hep şunu söylüyoruz hükümet olarak Parti olarak vatandaşın sorunu neyse bizim sorunumuz odur.
FAHİŞ FİYATLA MÜCADELE
Serbest piyasa kuralsız bir piyasa demek değildir. Burada piyasa aksaklığı dediğimiz kavram var. Piyasalarda aksaklıklar varsa kamusal politikaların devreye girmesi gerekiyor. Bunun bir ayağı rekabet politikaları. Önümüzdeki dönem rekabet hukukunun çok daha hızlı, etkin çalışması için gayret içindeyiz. Bazı düzenlemeler yapılacak bu çerçevede. Diğer taraftan fahiş fiyat çok çok önemli. Maliyetten kopuk, gerekçesiz fiyat artışları gözleniyor. Ticaret Bakanlığımız ve Meclis grubumuz çalışma yürütüyor. Bu konuda yasal düzenleme ihtiyacı görülüyor. Uygulama ile ilgili yapılacaklar var. Bazı düzenlemeler gerekiyor yakın zamanda Meclisimizin gündemine geleceğini düşünüyorum. Meclis grubumuz son halini vererek Meclisimizin takdirine sunacaktır. Biz kesinlikle bu konularda dayanışma olması gerektiğine inanıyoruz. Birtakım çevrelerin fırsatçılıkla hareket etmelerini mazur göremeyiz. Gerekli adımları kararlı bir şekilde atacağız.
KAMUDA TASARRUF
Bir taraftan tasarruf bir taraftan verimliliği hedefliyoruz. Mevcut harcamalarda da daha fazla odaklanma, önceliklendirme. Tasarruf ve verimlilik. Şimdi yeniden onlara bakıyoruz, araç kullanımından tutun kamu binalarına kadar. Çok ince bir çalışma yapılıyor. Bittiğinde kamuoyuyla paylaşılacak. Yeni çalışmamızın şöyle boyutu var; izleme ve denetim. Kamuda tasarruf genelgeleri geçmişte de vardı. Bu dönem özellikle kurumların yasal ve idari düzenlemeler sonrasındaki uygulamalarını denetleyen mekanizmayı devreye sokmayı planlıyoruz. Kamu hizmetlerini aksatmadan bir taraftan da bunları en düşük maliyetle gerçekleştirmeyi hedefliyoruz. Bazı izleme mekanizmaları da devrede olacak.
İSRAİL’E UYGULANAN İHRACAT KISITLAMASI
Başından itibaren askeri malzemeler, savaş malzemeleri ticareti yapılmadı. Bu çerçevede ilk adımı atan Türkiye oldu. Dünyada bizden başka bunu yapan ülke yok.