Ekonomi‘Çölü’ yenilenebilir enerji santrali yaptı

‘Çölü’ yenilenebilir enerji santrali yaptı

03.10.2024 - 07:02 | Son Güncellenme:

Karapınar GES’in Avrupa’nın en büyük güneş enerji santrali olduğunu belirten Kalyon Holding Yönetim Kurulu Başkanı Orhan Cemal Kalyoncu, “Projemizle 20 milyon metrekarelik bir çölü yenilenebilir enerji santraline dönüştürdük” dedi.

‘Çölü’ yenilenebilir enerji santrali yaptı

Kalyon Holding Yönetim Kurulu Başkanı Orhan Cemal Kalyoncu, Karapınar Güneş Enerjisi Santrali’nin (GES) yaklaşık 1.2 milyar dolarlık bir proje olduğunu vurgulayarak, “Projemizle 20 milyon metrekarelik bir çölü yenilenebilir enerji santraline dönüştürdük” dedi.

Haberin Devamı

Kalyon Holding’in 80’inci yılını kutlaması vesilesiyle Orhan Cemal Kalyoncu, basın temsilcileriyle Konya’da bulunan Kalyon Karapınar GES’te bir araya geldi. Basın mensuplarıyla saha gezisinde bulunduktan sonra Kalyon Holding ve yaptıkları işlerle ilgili bilgilendirmede bulunan Cemal Kalyoncu şunları söyledi:

“Karapınar GES Avrupa’nın en büyük güneş enerji santrali. Tek başına yılda 3 milyar kilowatt saat elektrik üretiyor. Burada kullandığımız paneller yüzde 90’a varan yerlilik oranı ile Ankara’daki Kalyon PV fabrikamızda üretildi. Karapınar GES projemizin finansmanın büyük kısmını yurtdışından sağladık.”

Kalyon Enerji’nin yüzde 50’sine Abu Dabi merkezli International Holding Company’i ortak alarak Türkiye’ye yabancı yatırım getirdiklerini söyleyen Kalyoncu, “3000 MW kurulu güce ulaşmış olan yenilenebilir enerji yatırımlarımızla yıllık 6 milyar kilowat saat elektrik üreterek ülkemizin yıllık elektrik ihtiyacının neredeyse yüzde 2’sini tek başına yenilenebilir enerjiden karşılıyoruz” dedi.

Haberin Devamı

Önemli projeler...

Kalyon Holding’in bu sene 80. yaşını kutladığını vurgulayan Kalyoncu, şöyle devam etti:

“Babam merhum Mehmet Kalyoncu’nun müteahhit olarak başladığı faaliyetleri ağabeylerim merhum Ahmet ve Hasan Kalyoncu ile 1974’te Kalyon İnşaat çatısı altında sürdürmeye devam ettik. 70’lerde, 80’lerde Türkiye’de ve yurtdışında birçok toplu konut, otel, kamu binası ve yerleşim merkezi inşa ettik. 1989’da Kalpen PVC’yi, 1992’de Kalpet’i kurduk. 1993 yılında rotayı enerjiye çevirdik. Bu yıllarda Türkiye’de elektrik enerjisi krizinde Gürcistan’da enerji üreterek ülkemizin ilk enerji ithalatını gerçekleştirdik.

2006’da Metrobüs Projesi hayata geçirildi. 2007’de Avrupa’nın en büyük ileri biyolojik atıksu arıtma tesisi Ataköy Atıksu Arıtma Tesisi’ni tamamladık. Bazı projelerin sorumluluğunu milli proje görerek üstlendik. KKTC’ye denizin altından su götürmek bunlardan biriydi. TANAP ve Kuzey Marmara Doğalgaz Projesi de Türkiye’nin milli gururu olan projelerdi. Kuzey Marmara Yeraltı Doğalgaz Depolama Tesisi ülkemiz doğalgazının yaklaşık yüzde 10’unu depolama kapasitesine sahip. Ahmedbeyli - Horadiz - Minicivan Ağbend otoyolu, Türkiye - Azerbaycan ana hattı Zengezur koridoru üzerinde stratejik öneme sahip bir otoyol projesi. Bu koridorun otoyol ve demiryolunu yapıyoruz. 120 km’lik projeyi seneye bitirmeyi planlıyoruz.”

Haberin Devamı

En büyük altyapı yatırımı İGA

80 yılda 16 bin konut, 2000 yataklı hastane ve sağlık tesisi, 680 km otoyol, 664 km raylı sistem, 200 km metro hattı, 42 km metrobüs hattı, 1200 km su boru hattı, 1000 km doğalgaz boru hattı, 5600 MW yenilenebilir enerji portföyü, 2 GW kapasiteli yerli güneş paneli üretim fabrikası, 2478 MW GES, 720 MW RES ve 343 MW HES kurulumu gerçekleştirdiklerini belirten Kalyoncu şunları söyledi:

“Türkiye’de olmayan teknolojileri getiriyor, daha önce yapılmamış üretimleri yapmaya çalışıyoruz. Ar-Ge ve yeni teknoloji kullanımı açısından bu durum büyük katma değer sağlıyor. Kalyon PV böyle bir yatırım. 350 milyon dolar değerindeki yatırımımız güneş paneli üretiminin 4 aşamasını tek çatı altında toplayan entegre bir tesis ve bu özelliğiyle Avrupa’da tek.”

Haberin Devamı

“Ülkemize kazandırdığımız diğer büyük marka İstanbul Havalimanı” diyen Kalyoncu şöyle devam etti:

“İGA, Cumhuriyet tarihinin en büyük altyapı yatırımı. 1.4 milyon metrekarelik ana terminal binası ve 4 milyon metrekarelik diğer binalarıyla, 90 milyonu aşan yolcu kapasitesiyle Türkiye’nin adını dünyaya duyuran iftihar kaynağı bir marka.”

Kalyoncu Kuzey Marmara Otoyolu’nun da İstanbul - Ankara arasında büyük yük alan, çok stratejik bir ulaşım projesi olduğunu dile getirdi.

‘Türkiye güçlü olursa biz de güçlü oluruz’

Türkiye’nin büyümesi için hem yabancı sermayenin Türkiye’ye gelmesinin hem Türk iş insanlarının dünya çapında işler yapmalarının önemini vurgulayan Kalyoncu şunları söyledi:

“Büyüme stratejimiz Türkiye’nin büyüme stratejisiyle uyumlu şekilde sektör ve firma olarak birlikte büyümektir. Türkiye güçlü olursa biz de güçlü oluruz. Türkiye büyürse biz de büyürüz. Bu yüzden ülkemizin menfaatlerini her daim ticari menfaatlerimizin üzerinde tutarız. Bu bağlamda dünyanın birçok ülkesinde diğer Türk şirketleri de biz de önemli işler yapıyoruz. Ama biz, uluslararası sermaye ile rekabet ediyoruz, onları karşımıza koyuyoruz, milli sermaye ve doğru iş yapan kim olursa olsun bizim yatırım ortağımızdır.”

Haberin Devamı

Sosyal sorumluluk

Sosyal sorumluluk projelerinden de bahseden Kalyoncu şunları dile getirdi:

“6 Şubat depreminden sonra tüm imkânlarımızla seferber olduk. Tüm insanlarımızın yardımına koştuk. 950 milyon lira yardım yaptık. Bu kapsamda 10 bine yakın insanımızın barınma ihtiyacını karşılayan 3 konteyner kent inşaatı, Hatay Havalimanı pist onarımı, Nur Dağı - İslahiye yolunun tamiri, kan bağışı, yakacak, yemek yardımı gibi işler yaptık.”