EkonomiÇiçek sektörü ‘arazi’ arıyor

Çiçek sektörü ‘arazi’ arıyor

06.05.2022 - 07:00 | Son Güncellenme:

Çiçek sektörünün büyük kısmı kiralık arazide üretim yapıyor. Teknolojik sera kurmak isteyen sektör, bunun için atıl arazilerin üreticilere tahsis edilmesini talep ediyor.

Çiçek sektörü ‘arazi’ arıyor

 

AYLİN RANA AYDİN - Anneler Günü’ne sayılı günler kala çiçek sektöründe hareketlilik başladı. Bu dönemde hem iç hem de dış pazarda yoğunluk yaşanırken üretimin yüzde 30’u ihracata gidiyor. İhracat tarafında ağırlıklı olarak karanfil üreten sektörün teknolojik sera talebi de bulunuyor. Sektörün büyük bir kısmının kiralık arazide üretim yaptığı ifade ediliyor. Teknolojik seralara ihtiyacı bulunan sektör böylece kiralık arazilere seraları kuramazken, atıl arazilerin çiçek üreticilerine tahsis edilmesi talep ediliyor. Anneler Günü öncesi online’da çiçek fiyatları türüne göre 80 liradan başlıyor. Süs Bitkileri ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı İsmail Yılmaz, Anneler Günü sebebiyle çiçek üretiminde hem iç hem de dış pazarda yoğun bir süreç geçirdiklerini belirtti. Kesme çiçeğin yüzde 95’inin karanfil olduğunu söyleyen Yılmaz, “Geçen yıl 83 ülkeye çiçek yolladık, bu yıl da o kadar olur. Üretimin yüzde 30’luk kısmı ihracata gidiyor. Karanfilin ise yüzde 80’i ihracata gidiyor” dedi.

Haberin Devamı

Teknolojik sera

En büyük sorunlarının teknolojik sera ihtiyacı olduğunu kaydeden Yılmaz, “Sektörün büyük bir kısmı kiralık arazilerde üretim yapıyor. Seralara ihtiyaç var ve bu seraları kiralık arazilere kuramıyorlar. Bu nedenle üretim de sıkıntılı kalıyor. Yıllardır bu talebimizi dile getiriyoruz; kamudaki atıl olan araziler var, aynı zamanda hazine arazileri var. Bunların çiçek üreticilerine tahsis edilmesini talep ediyoruz ama maalesef çok fazla yol alamadık” diye konuştu. Geçen yıl 147 milyon dolar ihracat yapıldığını dile getiren Yılmaz, sezon sonu için 180 milyon dolarlık ihracat hedeflediklerini kaydetti.

Gönderimli çiçekler...

Türkiye Çiçekçiler Birliği Başkanı İsmail Başaran ise, Anneler Günü’nde vazolu çiçeklerin yanı sıra, lilyum, gül, papatya, orkide gibi bahar çiçeklerinin tercih edildiğini belirtti. Gönderim maliyetlerinde bir artış olduğunu söyleyen Başaran, “Mağaza alışıyla, gönderim fiyatları farklı. 10 – 20 kilometre gidiyorsak sadece 40 lira benzin oluyor. gönderim fiyatları daha farklı. Mağaza satış fiyatları 100 liradan başlıyor. Gönderimli çiçekler ise 300 liradan başlar. Türkiye’de yaklaşık 10 bin çiçekçi var” dedi.

Haberin Devamı

Bayram ve Anneler Günü’nün denk gelmesinin ticari olarak etkilediğini dile getiren Başaran, “Mezatlar da kapalı olacak. Bayramdan sonra açık ama insanlar dönecek mi, neye göre çiçek alacağız belli değil. Geçen yıla göre her şeyin fiyatı 2 – 3 kat arttı. Çiçek siparişi veriyorum dediğiniz zaman bölgeye veya mesafeye göre yol maliyeti de ekleniyor” diye konuştu. Başaran, şöyle devam etti:

“Minik bitkilerden bitki bahçesi dediğimiz aranjmanlar türedi. Onlar bu dönemde daha fazla tercih ediliyor. Aynı zamanda sulayıp büyüdüklerini görmek insanların hoşuna gidiyor. Minik bitkiler, büyütülebilen salon bitkileri, mini orkide, kalanşolar tercih ediliyor. Özel günlerde sipariş verecek kişilerin bir gün öncesinden sipariş vermeleri gerekiyor. Son dakika siparişler yetişmiyor, sıkışıyor. Yerel mahalle çiçekçilerinden alışveriş yapmak mesleğin ayakta kalmasına yardımcı olacaktır. Yerel çiçekçileri tercih etmek daha uygun olur.”