03.11.2023 - 07:00 | Son Güncellenme:
EKONOMİ SERVİSİ
Türkiye’de elektrikli araç üretimi ve batarya yatırımı konusunda global yatırımcılardan ciddi ilgi olduğunu belirten Cumhurbaşkanlığı Yatırım Ofisi Başkanı Burak Dağlıoğlu, “Birden fazla oyuncu ile temas var. Beş şirket ile görüşüyoruz. Bunlar elektrikli yoğunluklu…” dedi.
“Çin’de 2014’ten bu yana road show yapıyoruz. Pandemi sonrasında geliş gidişler hızlandı” diyen Dağlıoğlu, sözlerini şöyle sürdürdü: “Üreticiler dünyada kapasiteyi kurmak zorundalar. Biz de mobilite ekosistemi için diğer oyuncular ve batarya üreticileri ile görüşüyoruz. Bunlar kısa vadeli değil uzun vadeli projeksiyonlar.”
Bilindiği üzre, geçen hafta Çinli Chery, Türkiye’de üretim için görüşmelere başlamıştı.
Körfez trafiği yoğun
Suudi Arabistan ve Birleşik Arap Emirlikleri’nden (BAE) gelecek yatırımlara dikkat çeken Dağlıoğlu, gelinen son noktayı şöyle değerlendirdi: “Körfez ülkeleriyle görüşmeleri ekonomik diplomasi trafiği olarak değerlendirmek gerekir. Bu görüşmelerde tek bir proje ele alınmıyor. Hem karşılıklı yatırımlar, hem ticaret, hem de üçüncü ülkelerde özellikle de Afrika’da yapılacak ortak yatırımlar gündeme geliyor. Körfez’den 2003-2022 arasında gelen yatırım miktarı toplam uluslararası doğrudan yatırımların yüzde 7’si kadar… Bizim hedefimiz bu oranı daha da yukarı çekmek.”
Sürpriz olur mu?
Türkiye’ye 12 aylık dönemde 11 milyar dolar uluslararası doğrudan yatırım geldiğine değinenBurak Dağlıoğlu, “Geçen yıl 12 aylık yatırım miktarı 13 milyar dolardı. Yüzde 25’lik bir azalma var ama dünyadaki daralma yüzde 30. Böyle bakınca bir miktar daha iyiyiz. Birkaç birleşme ve satın alma projesinin kapanmasıyla bu rakam yükselecektir. Bazı işlemler var sene sonu bitmeden taraflar anlaşırsa sürpriz olabilir. Birkaç hacimli yatırım projesinin gerçekleşeceğini düşünüyorum. BAE tarafıyla konuşulan satın alma ve birleşmeler de büyük.”
Avrupa ilk sırada
Türkiye’nin ortalama her yıl küresel yatırımların yüzde 1’ini çektiğini anlatan Dağlıoğlu, “2024’te de bu oran yüzde 1’in altına düşmez. Ancak dünyadaki yatırımlar nereye gidecek bunu kimse öngöremiyor” diye konuştu. Dağlıoğlu, uluslararası doğrudan yatırımlarla (UDY) ilgili 2003-2022 dönemi rakamlarını da paylaştı. Buna göre, Türkiye 2003-2022 arasında 252 milyar dolar yatırım çekti. Yatırımların çeşidine bakıldığında finans sektörü yatırımları yüzde 31 ile ilk sırada. Onu yüzde 24 ile gıda-içecek ve yüzde 10 ile enerji yatırımları izledi. 2003-2022 arasında yatırımların yüzde 70’e yakını Avrupa’dan geldi.
Yabancı yapısal reforma bakıyor
Orta Vadeli Program’ın (OVP) yapısal reform ayağının yabancı yatırımcıların çok fazla ilgisini çektiğini anlatan Burak Dağlıoğlu, “Özellikle dijital ekonomi ve sürdürülebilirlikle ilgili maddeleri önemsiyorlar. Biz para politikasından daha ziyade yapısal reformları konuşuyoruz. Demiryolu programımız yabancıları çok heyecanlandırıyor. Fiyat istikrarının olması da yatırımcının iştahını artırıyor” ifadelerini kullandı.
Dev projelere yabancı ortak
Yabancı yatırımcıların kamu-özel işbirliği projeleri (PPP) ile de ilgilendiğini anlatan Burak Dağlıoğlu, “Avrasya Tüneli, Çanakkale Köprüsü, İzmir Otoyolu gibi projelerde önümüzdeki dönemde yabancı yatırımcı görürsek sürpriz olmaz. Şehir hastaneleri de bunlar arasında. Yabancı yatırımcılar kar etmeye başlayan projelere bakıyorlar” dedi.