05.05.2019 - 08:15 | Son Güncellenme:
Ebru Sungur
Para piyasalarında yaşanan gelişmeler, başta gıda olmak üzere pek çok sektörde yüksek seyreden fiyatlar, buna bağlı olarak tüketimin gerilemesi, zorlaşan finansman koşulları yüzlerce firmayı “bekle-gör” stratejisine yöneltirken bazı şirketler de, “Türkiye büyük ülke... Bu dönem de geçer” düşüncesiyle hareket ediyor. Bu şirketler, içinde bulunulan dönemi operasyonel yapısını güçlendirerek ve yeni yatırımlar yaparak değerlendiriyor.
Son bir ayda onlarca şirket üst yönetimini yeni atamalarla, taze kanla güçlendirdi, bu hamleyi de insan kaynakları yatırımlarının izleyeceği biliniyor. Kimi şirketler de benzer atılımlarını üretime dönük yatırımlarla da taçlandırmayı seçiyor. Bunlardan biri de şarküteri sektörünün önde gelen oyuncularından Polonez.
Üretim artacak
Gelişmeleri konuşmak için Genel Müdür Andaç Günsoy ile buluştuğumuz Polonez merkez ofisinde hummalı bir çalışma sürüyordu. “Kolay gelsin, ofisi mi yeniliyorsunuz?” sorusu üzerine Andaç Günsoy, asıl büyük işin Çatalca’daki üretim tesislerinde olduğu bilgisini verdi. Günsoy şunları söyledi:
“Yeni yatırıma başlıyoruz. Çatalca’daki 5 bin metrekarelik kapalı alana sahip tesislerimizin büyüklüğünü iki katına çıkarıyoruz. Böylece şu anda 7 bin 500 ton olan yıllık üretimimizi 12 bin tona yükselteceğiz. Henüz fizibilite çalışmaları bitmedi. Ancak yatırımın tutarı 2-3 milyon euro civarında olacak.”
Günsoy, yatırımın yeni ürün çalışmasını içermediğini, halen 200’e yakın çeşit ürünlerinin bulunduğunu, bu üretimlerin miktarlarının artacağını anlattı.
Yüzde 20 büyüyecek
Mevcut piyasa koşullarında pek çok şirketin yeni kararlar için beklemeyi tercih ettiğini hatırlatınca Günsoy, “Bekle, bekle olmuyor. Beklemek çözüm değil” yanıtını verdi. Günsoy şöyle devam etti:
“Geçen yıl yüzde 8 büyüdük. Bu yıl ise kendimize yüzde 20 gibi agresif bir büyüme hedefi koyduk. Elbette bu yüzde 20 ciro artışının bir kısmı yükselen fiyatlardan gelecek ancak tonajda da yüzde 10 civarında büyüyeceğiz. İlk çeyrek verileri, hedefin tutacağını gösteriyor. Yıl sonunda 260-270 milyon lira ciroya ulaşacağız.”
Bayi ağı güçlenecek
Perakende piyasasında ilk üç marka arasında yer aldıklarını, özellikle büyükşehirlerde ve ulusal zincirlerde kuvvetli olduklarını kaydeden Günsoy, “Yeni planımız yerel zincirlerde atılım yapmak ve bayi ağını güçlendirmek” dedi. Günsoy, toplu tüketim tarafında ise turizmin canlanmasıyla satışlarının artacağını ifade etti.
Tavuk fiyatları 2 ay daha artar
Ürünlerinin dana eti ağırlıklı olduğunu, beyaz et kullandıkları ürünleri daha otel/restoran sektörünün tercih ettiğini anlatan Andaç Günsoy, özellikle beyaz ette son dönemde maliyetlerinin arttığı söyledi. Günsoy şu bilgileri verdi: “Kur avantajı nedeniyle tavuk ve hindi üreticilerinin ihracatı arttı. Bu nedenle iç piyasadaki ürün azaldı ve fiyatlar yüzde 27-28 oranında yükseldi. Tabii tavuk 45 günde yetişebiliyor. Üreticiler iç piyasanın ihtiyacına göre üretimi artıracaklardır. Ancak beyaz etteki bu fiyat artışının iki ay daha süreceğini söyleyebiliriz.”
Polonez, inovatif ürünleriyle de dikkat çeken bir marka. Bu ürünler, veteriner hekim, gıda mühendisi, gıda teknoloğu, fizikçi ve kimyager olmak üzere çok farklı meslek gruplarından uzmanların yer aldığı Ar-Ge ekibinin imzasını taşıyor. Son dönemde sağlıklı beslenme alanına yoğunlaşan Ar-Ge ekibinin çalışmalarıyla “Polonez Fit Yaşam” ürün grubu hayat buldu. Bu gruptaki ürünler yüzde 1-2 oranında yağ içeriyor, düşük kalorili ve yüksek proteinli. Ar-Ge ekibi, son olarak ise gluten hassasiyeti bulunan ve çölyak hastası olan tüketicilerin taleplerine kulak vermiş. Böylece ürünlerin lezzetini değiştirmeden glutensiz olmasını sağlamışlar. Pastırmayı da glutensiz üreterek Türkiye’de bu alanda bir ilki gerçekleştirmişler.