Ekonomi5 trilyon dolarlık pazar oluşabilir

5 trilyon dolarlık pazar oluşabilir

18.01.2023 - 07:00 | Son Güncellenme:

Oyun, ekonomi, eğitim, sağlık ve diğer alanlardaki uygulamalar aracılığı ile giderek daha fazla iç içe geçtiği tespiti yapılan Metaverse’ün 2030 yılına kadar 2.5 ile 5 trilyon dolarlık bir pazar haline gelebileceği Meclis çalışmasına yansıdı.

5 trilyon dolarlık pazar oluşabilir

ÖNDER YILMAZ - TBMM Araştırma Hizmetleri Başkanlığı’nın “Kavramdan Pratiğe Metaverse” çalışmasında, fiziksel ve sanal dünyalar arasındaki bağlantıların; oyun, ekonomi, eğitim, sağlık ve diğer alanlardaki uygulamalar aracılığı ile giderek daha fazla iç içe geçtiği tespiti yapıldı. Ekonomik açıdan hızla büyüyen Metaverse’ün 2030 yılına kadar 2.5 ile 5 trilyon dolarlık bir pazar haline gelebileceği tahmini paylaşıldı.

Haberin Devamı

Uluslararası raporlara değinilen çalışmada, oyun, eğlence ve pazarlama gibi alanlarda gelişen Metaverse’ün; müzik, film, moda, kozmetik, spor, eğitim, sanat, hızlı tüketim ürünleri, otomotiv, turizm, perakende, e-ticaret ve gayrimenkul alanlarında da kullanıldığına değinilerek, “toplu ulaşım, akıllı şehirler, savunma ve tıp ise Metaverse tabanlı teknolojilerin yakın zamanda kullanılabileceği diğer alanlar olarak öngörülmekte” denildi.

Kripto ile ödeme

Pazarlama alanında dünyaca ünlü markaların görünürlüklerini artırma ve hedef kitlelerini genişletme çabalarının Metaverse’ü ekonomik açıdan çok hızlı büyüttüğü, Wall Mart, IKEA gibi perakende sektörünün dev firmalarının dahi sanal mağazalar açtığı anlatılan çalışmada, en popüler olduğu alanların başında oyun piyasasının geldiği vurgulandı. Ekim 2022 itibarıyla dünya genelinde kayıtlı kullanıcı sayısı Fortnite oyununda 350 milyonu, Roblox oyununda 230 milyonu geçtiği aktarılan çalışmada şunlar kaydedildi:

Haberin Devamı

“Zamanla video oyunları sadece bir oyun olmaktan çıkmış, oyun içinde açılan dijital pazarlar yeni bir ekosistem yaratmış, kullanıcılar avatarlar aracılığıyla sohbet etmeye başlamış, iş toplantıları giderek yaygınlaşmış, sanal dans partileri ve konser gibi etkinliklerle söz konusu oyunlar Metaverse platformlarına dönüşmüştür. Decantraland adlı blokzincir tabanlı Metaverse platformunda kripto paralar ile dijital gayrimenkul alım satımları başlamış, bazı büyük şirketler Decantraland ve benzeri platformlarda sanal mağazalar açmıştır. Kullanıcılar avatarlarına farklı kostümler giydirmek için para ödemeye başlamış, dijital eserlerin alışverişi kripto paralar ile yapılmaya başlanmıştır.”

3 milyar kullanıcı

Dünya çapında video oyunu oynayan kişi sayısının bir kaç yılda 3 milyara ulaşabileceği öngörüsünün paylaşıldığı çalışmada, oyun piyasasının 2025’te 400 milyar dolara kadar büyüyebileceği tahmininde bulunuldu. “Oyunlar giderek Metaverse haline geliyor” denilen çalışmada, oyun endüstrisinin kendisini Metaverse’ün merkezinde konumlandırmaya başladığı ve daha hızlı ivme kazanacağı anlatıldı. Metaverse’ün eğitim alanında kullanımının ise daha çok akademik ve mesleki eğitimde görüldüğüne dikkat çekilen çalışmada, Güney Kore’de bir üniversitenin, dünya genelindeki öğrencilere Metaverse’te sanal kampüs hizmeti vermeye başladığı belirtildi. ABD ve İngiltere gibi bazı ülkelerin hava kuvvetlerindeki pilot eğitim ve tatbikatlarında simülasyonlu eğitimlerin daha gerçekçi olması ve maliyetlerin düşürülmesi amacıyla milli savunma alanına yönelik Metaverse araştırmalarının desteklendiği kaydedildi.

Haberin Devamı

Uzaktan tedavi

Teknoloji şirketlerinin sağlıklı yaşam ve egzersizleri Metaverse’te uygulamaya başladığı ifade edilen çalışmada, “Ayrıca ileri yaştaki kişilerin sağlık ve bakım hizmetlerine erişiminin kolaylaştırılması ve bu kişilere psikolojik destek verilmesinde Metaverse’ün katkısı olabileceği düşünülmekte” değerlendirmesi yapıldı. Raporda, ABD’de bazı doktorların akıllı gözlükler aracılığıyla uzaktaki hastalara klinik hizmeti sunmaya başladığı örneği verildi. Metaverse’ün sanat ve turizmde büyük ilgi uyandırdığı, üzerinde sanat galerileri kurulduğu, insanların NFT şeklinde sanat eserlerine milyonlarca dolar ödeyerek almaya başladığı, konserler verildiği, dünyanın farklı bölgelerindeki müzisyenlerin bir araya gelerek orkestra oluşturup prova yapabildiği hatırlatıldı. Seyahat ve turizm alanlarında yeni deneyimler sunan Metaverse’te hükümetlerce tarihi ve kültürel mekânların dijital ikizlerinin çıkarıldığı, bu sayede ziyaretçilerin söz konusu alanları sanki oradaymış gibi görebilme olanağının sağlandığını vurgulandı. Çalışmada, “Metaverse’ün kullanımı öyle çeşitli alanlara yayılmıştır ki evlilik düğünleri de Metaverse üzerinden yapılmaya başlanmıştır” denilirken, ABD, Hindistan ve Singapur’dan örnekler verildi.

Haberin Devamı

Dev yatırım

Metaverse aaınında inovasyon anlamında büyük boşlukların bulunduğu tespiti yapılan çalışmada, “Temel ilkeleri evrensellik ve merkeziyetsizlik olan Metaverse’ün; iletişim şekilleri, ödeme yöntemleri, kimlik, tarih ve mülkiyet hakları gibi birçok alanda değişikliklere ve yeniliklere yol açması beklenmekte. Bu beklenti, şirketler açısından önemli bir fırsat alanı olarak görülmekte. Bu doğrultuda Metaverse, büyük şirketlerin çok büyük tutarlarda yatırım yaptıkları bir alan haline geldi” denildi. Sadece ABD’de Metaverse üzerinde çalışan 150’in üzerindeki firmanın 2022 yılında 10 milyarın üzerinde yatırım aldığına işaret edilen çalışmada, Çin ve Avrupa’da da milyar dolarlık yatırımın söz konusu olduğu, bu yatırımlarda ilk sırayı “oyunların” aldığı, ardından “arttırılmış gerçeklik” yatırımlarının geldiği ifade edildi. Metaverse’ü internetin geleceği olarak değerlendiren büyük teknoloji şirketlerinin bu alana artan bir şekilde yatırım yaptığına işaret edilen çalışmada, Metaverse platformları üzerinden gerçekleştirilen reklam, sosyal ticaret ve çeşitli dijital etkinlikler gibi faaliyetlerden elde edilecek gelirlerin yakın gelecekte bir trilyon dolara ulaşabileceği öngörüsü dile getirildi. Uluslararası raporlara atıf yapılarak “Metaverse’ün 2030 yılına kadar 2.5 ile 5 trilyon dolarlık bir pazar haline gelebileceği tahmini” dile getirildi.

Haberin Devamı

-BİTTİ-