EğitimSınıfta kalma geri geldi mi, gelmedi mi?

Sınıfta kalma geri geldi mi, gelmedi mi?

27.05.2013 - 09:42 | Son Güncellenme:

Sınıfta kalma yoksa, onca sınav niye yapılıyor, onca not ve karne niye veriliyor? Hepsi bir kandırmaca desek yalan olmaz! Niye mi?

Sınıfta kalma geri geldi mi, gelmedi mi

Sınıfta kalmanın geri geldiğine ilişkin haberler, günlerdir konuşuluyordu. MEB açıklama yapmak zorunda kaldı. Muhtemeldir ki, şu anda, pek çoğunuz, ne yani, sınıfta kalma yok mu diye şaşkınlığınızı dile getiriyorsunuzdur.

Haberin Devamı

Haksız da sayılmazsınız!

Sınıfta kalma yoksa, onca sınav niye yapılıyor, onca not ve karne niye veriliyor?

Hepsi bir kandırmaca desek yalan olmaz! Niye mi?

Gelin önce, sınıfta kalma niye tarihe karıştı, sınıfta kalma yeniden geldi tartışmaları niye başladı ona bakalım, sonra da MEB’in bu konudaki açıklamasına bir göz atalım...

Sınıfta kalan yer yok

On beş yıl kadar önceydi, sınıfta kalan öğrenci sayısı iki milyona yaklaşınca, alarm zilleri çalmaya başladı.

Ama bu alarm zili eğitim kalitesi düştü, çocuklarımız yıl kaybediyor diye değil zaten mevcut öğrencilere yer yok bir de sınıfta kalanlarla mı uğraşacağız diye çaldı ve sınıf geçme öylesine kolaylaştırıldı ki, kalmak, atılmak adeta imkansız hale geldi.

Haberin Devamı

Peki iyi mi oldu kötü mü?

Her iki görüşü savunanlar da oldu. Zaten pek çok ülkede temel eğitimde sınıfta kalma yok, önemli olan okula devam denildi. Bu görüşe karşı çıkanlar ise sınıfta kalmanın kaldırılmasının eğitimde kaliteyi düşürdüğünü, başarılı öğrencilerin motivasyonunu bozduğunu iddia ettiler.

Oysa bu tartışmalar MEB’in umurunda değildi, çünkü, bırakın sınıfta kalanları, mevcut öğrencilere bile yer bulunamıyordu. Şimdi bir de temel eğitim 13 yıla çıkınca, her sıra altın değerinde oldu. Yani sınıfta kalanlarla uğraşılamazdı ve yine öyle yapılmaya devam edildi... İşte bu konuda kopartılan fırtına sonrasında yaşanan gelişmeler:

Sınıfta var mı, yok mu?

MEB, “ilkokulda sınıfta kalma geri geldi” şeklindeki haberlere açıklık getirdi.

Notu düşük olanların değil, okula kayıt olup da, devam etmeyen öğrencilerin sınıfta bırakılacağını duyurdu.

Milli Eğitim Bakanlığı’ndan yapılan açıklamada, 21 Temmuz 2012 tarihinde yürürlüğe giren “ilkokullarda öğrenciler sınıf tekrarına bırakılmayacaktır” hükmünün okula devam etmeyen çocuklar için geçerli olmadığı belirtildi.

Açıklamada, “e-kayıt sistemiyle ilkokula kayıtlı olup okula hiç devam etmeyen çocuklar bulunmaktadır. Aynı şekilde kaynaştırma ve özel öğretim öğrencisi olan ve özel eğitim ücretinden faydalanan fakat örgün eğitime devam etmeyen çocuklar tespit edilmiştir. Okula devam etmeyen çocuklar sınıfta bırakılacaktır” denildi.

Haberin Devamı

İlköğretim okullarında bir üst sınıfa devam etmek için öğrencinin iki dönem notu ortalamasının her ders için 2’den aşağı olamaz ifadesinin geçerli olduğu da bildirildi.

Son günlerde ulusal basında yer alan “ilkokulda sınıfta kalma geri geldi” şeklindeki haberler üzerine aşağıdaki açıklamanın yapılmasına gerek duyulmuştur.

Söz konusu açıklamada özetle;

1- Okula hiç devam etmeyen çocuklar sınıfta bırakılacaktır,

2- Okula hiç devam etmeyen kaynaştırma ve özel eğitim öğrencileri de sınıfta kalacaktır.

3- İlkokul 1-2-3’üncü sınıflarda haftada 6 ders, 4. sınıflarda 9 ders okutulmaktadır. Bazen öğretmenlerimiz devam etmeyen çocuğa sehven (örneğin beden eğitimi dersinden) not veriyor. Diğer 5 dersten not almamış oluyor. Yazımızda yeteri kadar not almamış öğrenciler sınıfta kalacaktır derken derslerden 40-45-80 gibi puan değil de her ders için karnesine düşürülebilecek bir not kastedilmektedir.

4- Söz konusu yazıda başarısızlığından dolayı sınıf tekrarına bırakılacak öğrencilerle ilgili bir yorum ve talimat verilmemiştir ve okula devam eden tüm ilkokul öğrencileri sınıflarını geçeceklerdir.

Haberin Devamı

Milli Eğitim Bakanlığı İlköğretim Kurumları Yönetmeliği’nin 48’inci maddesinde; “ilköğretim kurumlarında bir üst sınıfa devam etmek için öğrencinin iki dönem notunun aritmetik ortalaması her ders için 2’den aşağı olamaz” ifadesi geçerli olmaya devam etmektedir.

Dolayısıyla yeni bir uygulamanın getirildiği ifadeleri gerçeği yansıtmamaktadır. Kamuoyuna saygı ile duyurulur...

Eğitimde, başarı ile başarısızı birbirinden ayırmak için ölçme değerlendirme çok önemli. Ne kadar adil ve doğru olursa, eğitimin kalitesi o kadar yükselir. Tersi olduğunda ise çıta düştükçe düşer. Nitekim Türk Eğitim Sistemi’nin en önemli baş ağrılarından birisi de bu. Yani ne sağlıklı bir ölçme değerlendirme var ne de sınıfta kalma. Bu yüzden de başarı yeterince ödüllendirilmediği gibi tembellik teşvik ediliyor tartışmaları yaşanıyor....

Özetin özeti: Gol atanın değil, gol yiyenin başarılı olduğu hatta zaman zaman ödüllendirildiği bir lig düşünün, MEB’in şu andaki hali aynen öyle!..

Haberin Devamı

Abbas Güçlü