27.09.2024 - 07:02 | Son Güncellenme:
OZAN ÖMER KADÜKER
OZAN ÖMER KADÜKER- Bilecik’in bir köyünde dünyaya gelen ve yaşıtlarına göre konuşmayı geç öğrendiği için ilkokulda zor bir eğitim süreci geçiren Hale Uçuş, Marmara Üniversitesi Matematik Öğretmenliği bölümünü kazanarak öğretmen olma hayalini gerçekleştirdi. Bilecik’te göreve başlayan Uçuş, görme engelli öğrencisinin matematik öğreniminde yaşadığı zorluklar karşısında kendini hem yetersiz hem de çaresiz hissetmesiyle harekete geçti ve özel materyaller ve yöntemler geliştirerek matematik öğretmeye başladı. Daha fazla öğrenciye ulaşma konusunda motive olan Hale Öğretmen, 2017’de Türkiye genelinde görme yetersizliği olan öğrencilere çevrim içi matematik eğitimi verebileceği Engelsiz Matematik Eğitim Platformu’nu (ENMEP) kurdu. Bugüne kadar 5. sınıftan 12. sınıfa kadar 250’den fazla görme engelli öğrenci ve 30’dan fazla öğretmene ulaşarak önemli bir sosyal etki yaratan Uçuş, Sabancı Vakfı tarafından sürdürülen Fark Yaratanlar Programı’nda ‘15. Sezon Fark Yaratanı’ olarak seçildi.
‘Başvuruda rekor kırdık’
Çalışmaları hakkında Milliyet’e bilgi veren Uçuş şunları söyledi:
*Bu yıl gönüllü öğretmen ve görme yetersizliği olan öğrenci başvurusunda rekor kırdık. Türkiye’nin 81 ilinden toplamda 175 öğrenciye ulaştık.
*Dersler, gönüllü öğretmenler tarafından veriliyor. 250’den fazla çevrim içi erişilebilir matematik dersi kaydını, daha fazla görme yetersizliği olan öğrenciye ulaşmak amacıyla YouTube kanalımızda paylaşıyoruz.
*‘Dokunsal Anneler’ grubunu kurduk. ‘Çocuğum için Braille Öğreniyorum’ kursu sayesinde, çocuklarına ev ödevlerinde yardımcı olabiliyorlar.
*Görme yetersizliği olan öğrencilere çevresindekiler çoğu zaman ‘görmediğiniz için yapamazsınız’ denildi ancak ben onlara matematiğin görmenin ötesinde olduğunu göstererek, ‘yapabilir miyim?’ sorusuyla oluşan kaygı ve önyargıları en aza indirmeye çalıştım.
*Bundan sonraki en büyük hedefim görme yetersizliği olan öğrenciler için bir dijital okul oluşturmak.
Öğretmenlere öneriler
Peki, sınıfında görme engelli öğrencisi olan bir öğretmen nasıl eğitim vermeli? Hale Uçuş’un önerileri şöyle:
*Materyalleri ve etkinlikleri, basit dokunsal ve işitsel uyarlamalarla erişilebilir hale getirmek kritik bir adım.
*Sınıf içi matematiksel iletişimde ise, “bu, şu, buradan, oradan” gibi belirsiz ifadelerden kaçınılmalı; bunun yerine, adım adım ve detaylı bir şekilde açıklamalar yapılmalı.
*Problemler çözülürken her aşama betimlenmeli, böylece öğrenci sadece kavramakla kalmayıp, süreci zihninde canlandırabilmelidir.
*Öğretmenler, öğrenciler kendilerini yetersiz hissettiklerinde rehber öğretmenler ve özel eğitim öğretmenleriyle iş birliği yapabilirler.