Dünya'Mayday, Mayday, kuş çarptı': Güney Kore uçağı düşmeden önceki son 6 dakika

'Mayday, Mayday, kuş çarptı': Güney Kore uçağı düşmeden önceki son 6 dakika

31.12.2024 - 10:00 | Son Güncellenme:

Son yılların en kötü havacılık felaketlerinden birinin hemen öncesinde bir havaalanı kontrol kulesinden kuş çarpması uyarısı geldi. Uçaktaki yolculardan biri ilk yolculuğunu yapan 3 yaşında bir çocuk da vardı. Uçakta üç yaşındaki oğluyla bulunan babanın Instagram'dan yaptığı 'İlk pasaport, ilk damga' sözleri yürekleri burktu. Uçakta kızı olan bir başka babanın "Daha gelmedin mi prenses?" sözleri ise yürekleri dağladı. İşte uçağın son altı dakikasıyla ilgili detaylar ve acı olayı yaşayanların hikayesi....

Mayday, Mayday, kuş çarptı: Güney Kore uçağı düşmeden önceki son 6 dakika

DIŞ HABERLER SERVİSİ - Pazar günü Seul saatiyle 08.57'de (TSİ ile 02.57), Güney Kore'nin Muan Uluslararası Havaalanı'ndaki kontrol kulesi yaklaşan bir Jeju Air uçuşuna dair bir uyarı yayınladı: "Dikkat: Kuş Aktivitesi." Uçak, çeşitli ördek ve kaz türlerine ev sahipliği yapan bir kuş yaşam alanıyla çevrili olduğu için uyarı alışılmadık bir durum değildi. Ancak iki dakika sonra, pilotlardan biri kokpitten yardım çağrısı yaptı: "Mayday, mayday, mayday, kuş çarpması, kuş çarpması, etraftan dolaşıyoruz," dedi. Wall Street Journal'ın haberine göre uçak, kulenin uyarısından yaklaşık altı dakika sonra iniş takımları açılmadan düştü ve havaalanının tek pistinin sonundaki bir bariyere çarparak alev aldı. Uçaktaki 181 yolcu ve mürettebattan sadece ikisi hayatta kaldı. İkisi de Boeing 737-800 jetinin kuyruk kısmında oturan uçuş görevlileriydi.

Haberin Devamı

Mayday, Mayday, kuş çarptı: Güney Kore uçağı düşmeden önceki son 6 dakika
Yonhap haber ajansı uçağı düşme anına götüren olayların grafiğini paylaştı.

Yolcular, Bangkok'tan planlanandan yaklaşık bir saat sonra ayrıldıktan sonra Pazar sabahı Muan İlçesi'ndeki bir havaalanına inmeleri gerekiyordu. Dar gövdeli jet uçaktaki ekonomi sınıfı koltukların üçer üçer sıralandığı 15 yıllık bir Boeing uçağına bindiler. Her şey yaklaşık beş saat boyunca sorunsuz gitti. Pilotlar uçağı Muan'ın tek piste indirmek için kuleden onay almıştı.

PİLOTUN KURTARMA TEKNİĞİ

Ancak Güney Kore Ulaştırma Bakanlığı'na göre, saat 08.57'de, Jeju Air uçağı planlı inişini denediği sırada, Muan kontrol kulesinden gelen uyarı, olası bir kuş çarpması konusunda uyardı. Flightradar24 adlı havacılık izleme uzmanı tarafından uçuşun konumsal verilerinin analizine göre, pilotlar uçağın ilk yaklaşmasında havaalanı üzerinde alçak geçiş manevrası yapmış gibi görünüyor. Bu teknik, mürettebatın uçağın iniş takımlarıyla ilgili sorunlar yaşadığı durumlarda kullanılır. Alçak geçiş, genellikle yerdeki hava trafik kontrolörlerinin pilotlara iniş takımının konumunu görsel olarak teyit etmelerini sağlar.

Haberin Devamı

Mayday, Mayday, kuş çarptı: Güney Kore uçağı düşmeden önceki son 6 dakika

KOKPİTTEN GELEN 'MAYDAY' ÇAĞRISI

Kokpitten gelen mayday çağrısı daha sonra sabah 08.59'da geldi. Uçak diğer yönden yaklaşmak için 180 derecelik bir dönüş yaptı. Yolcular o sırada aile üyelerine kısa mesaj gönderebildiler. Biri sabah 9'da bir aile üyesine uçağın kanadına bir kuşun takıldığını söyleyen bir mesaj yazdı. Mesajlardan birinde İSE "Bir vasiyet yazmalı mıyım?" yazıyordu. Yerel saatle sabah 9.01'de Muan kontrol kulesi bu kez kuzeyden ikinci bir iniş için izin verdi. Uçak iniş takımları açılmadan pistin yaklaşık yarısına kadar yere indi. Flightradar24, uçağın iniş sırasında hızı kontrol etmek için kullanılan kanatlarının ön ve arka tarafındaki flap ve çıtaların da hala saklanmış gibi göründüğünü söyledi.

'DAHA GELMEDİN Mİ PRENSES?'

Uçak, beton ayaklarla yerinde tutulan "yerelleştirici" antenlerin bir toprak yığınının üzerinde durduğu yaklaşık 7 fit (2 metre) yüksekliğindeki bir bariyere çarptı. Bazı uzmanlara göre o bariyer orada olmasaydı kaza bir trajediye dönüşmeyebilirdi.

Haberin Devamı

Onlarca şaşkın akraba, Pazar günü boyunca ölüm sayısı artarken Muan havaalanında haber bekleyerek toplandı. Bir baba, kızına gönderdiği son mesajı yerel medyayla paylaştı. Mesajda, "Daha gelmedin mi prenses?" yazıyordu.

Mayday, Mayday, kuş çarptı: Güney Kore uçağı düşmeden önceki son 6 dakika

İLK PASAPORTA İLK DAMGA!

Jeju Air uçağındaki insanların çoğu, Güney Kore'nin dondurucu kışını daha ılık Bangkok ile değiştirmişti. Bunlar arasında birlikte tatile giden bir grup hükümet çalışanı da vardı. Aralarında uçuş görevlisi olmaya hazırlanan 22 yaşında bir üniversite öğrencisi de olmak üzere iki Tayland vatandaşı vardı. Mağdurların yaşları 3'ten 78'e kadar kadar değişiyordu; bir çocuk, ailesiyle ilk yurtdışı seyahatini yapıyordu. Üç yaşındaki çocuğun babası oğlunun fotoğrafını paylaşarak yolculuktan hemen önce "İlk pasaportuna ilk damga!" yazmıştı.

Jeju Air uçuşunun son anları artık Güney Kore'nin yılların en ölümcül havacılık felaketlerinden birine ilişkin soruşturmasının merkezinde ABD Ulusal Ulaştırma Güvenlik Kurulu, Boeing ve ABD Federal Havacılık İdaresi, nedeni belirlemek için aylar, hatta daha uzun sürebilecek soruşturmaya yardımcı olacak. Güney Kore Ulaştırma Bakanlığı'nın verdiği bilgiye göre uçağın kara kutularını ele geçirildi ancak bir tanesi kısmen hasarlı olduğundan kod çözme işleminin aylar sürebileceği de bildirildi.

Haberin Devamı

BOEING UÇAK NESLİ

Jeju Air tarafından kullanılanı da içeren Boeing uçak nesli, 737 MAX'ın öncüsü. Ayrıca, WSJ'nin haberine göre 27 yıllık faaliyeti boyunca sektördeki en iyi güvenlik kayıtlarından birine sahip. Boeing'in 1959'dan 2023'e kadar sektördeki kaza istatistiklerini kapsayan bir raporuna göre, uçağa onarılamayacak şekilde zarar veren sadece 10 ölümcül kaza kaydetmiştir. Bu, milyon kalkış başına 0,08'lik bir orana denk geliyor veya tüm ticari uçak tiplerinde görülen ortalamanın yaklaşık yedide biri.

Pazar günkü felaketin ardından on binlerce yolcu Jeju Air uçuşlarını iptal etti. Şirketin hisseleri yaklaşık yüzde 8,6 düştü. Boeing'in hisseleri Pazartesi sabahı işlemlerinde yüzde 2 düştü.