01.12.2022 - 06:59 | Son Güncellenme:
Cruise gemisiyle tatile çıkan iş insanı Dilek Ertek’in 26 Ekim'de Tahiti yakınlarında okyanusa düşerek kaybolmuş, 20 günü aşan arama çalışmalarının sonuçsuz kalması üzerine Ertek için gıyabi cenaze namazı kılınmıştı. Dilek Ertek olayının üzerinden çok geçmeden benzer bir durum da Meksika Körfezi'nde yaşandı ancak bu sefer her şey daha farklıydı.
James Grimes (28), ailesiyle birlikte 'Carnival Valor' adlı cruise gemisine bindiğinde yoğun hayat temposundan uzaklaşmayı ve biraz huzur bulmayı hedefliyordu. Gemiye bindikten sonra bir süre odasında vakit geçiren adam, akşam saatlerinde kız kardeşiyle birlikte gemideki bara gidip biraz vakit geçirdi. Grimes, 23 Kasım Çarşamba günü saatler 23.00’ü gösterdiğinde, geminin Meksika Körfezi'nde seferine devam ettiği sırada tuvaleti kullanmak ve güverteye çıkıp biraz hava almak için bardan ayrıldı.
Ertesi sabah kahvaltı yapmak için bir araya gelen aile üyeleri, gece odasına da gitmeyen Grimes’in kahvaltıya da inmemesi üzerine öğle saatlerinde gemi personeliyle temasa geçti ve çocuklarının kayıp olduğunu bildirdi. Kayıp ihbarının ardından gemi personeli her yeri aramasına rağmen Grimes’e dair bir iz bulunamadı. Genç adamın gemiden düştüğü anlaşıldığında hızlıca sahil güvenlik ekipleriyle iletişime geçildi.
SAATLER SONRA KURTARILDI
İhbarın yapılmasının ardından alarma geçen ABD sahil güvenlik birimleri, geminin daha önce geçtiği hatta arama kurtarma çalışmaları başlattı. Bölgede bulunan diğer gemiler de durum hakkında bilgilendirildi. Arama kurtarma görevlileri, ihbarın yapılmasının üzerinden saatler geçtiği için denize düşen kişinin çoktan hayatını kaybettiğini düşünüyor, çalışmalar umutsuz şekilde devam ediyordu.
Akşam saatlerinde Meksika Körfezi'nde seyir halinde olan başka bir gemiden gelen çağrı, sahil güvenlik arama kurtarma birliklerini alarma geçirdi. James Grimes, denize düştükten yaklaşık 21.5 saat sonra ABD’nin Lousiana eyaletinin 30 kilometre açığında hayatını kaybetmek üzereyken helikopterle kurtarıldı. Hastaneye sevk edilen Grimes'in hipotermi (vücut sıcaklığının 34.4 derece altına düşmesi) ve dehidrasyon (susuzluk) yaşadığı tespit edildi.
'ULAŞTIĞIMIZDA TÜKENMEK ÜZEREYDİ'
Grimes’i kurtaran ekibin içerisinde yer alan Richard Hoefle, 28 yaşındaki adamın son anda kurtarıldığını dile getirerek, “Ulaştığımızda enerjisi tükenmek üzereydi. Birkaç dakika geç kalmış olsaydık sanırım onu kaybedebilirdik” dedi. Hoefle, kurtarma anında yaşananları ise şöyle aktardı:
"Kurtarma helikopteri Grimes’e ulaşmak için denize sepet indirmeye başladığında çok yorulmuş ve bitkin görünüyordu. Kendini sepete attı ve hiçbir şey söylemedi. Adını bile söyleyemeyecek kadar bitik durumdaydı. Soğukkanlı kalmayı başardı ve hayatta kalmak için tüm elle yaşama sarıldı. Grimes’in hayatta kalmak için inanılmaz bir çabası vardı. O yapması gerekeni yaptı."
'KAZANIN YAŞANDIĞI YER ÇOK ÖNEMLİ'
Meksika Körfezinde yaşanan olayı değerlendiren İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) Deniz Ulaştırma İşletme Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Serdar Kum, “Kurtarılan kişide denizde uzun süre kaldığı için hipotermi, şok ve susuzluk gibi çok beklenen etkiler görülmüş. Kazazedenin bardan çıkmış olduğu düşünülürse alkol etkisinde olduğunu söyleyebiliriz. Bu aslında onun için bir avantaj gibi görülüyor olsa da uzun vadede dezavantaj yaratacak bir durum. Alkol ilk başta vücut sıcaklığını koruyabilir ama bu durum bir süre sonra tam tersi bir hal alır ve vücut sıcaklığı bir anda düşer. Benim anladığım denize düşen kişi kendini koruyabilmiş. Belki de sağlık durumu iyi birisiydi ya da hastaneye sevk edildikten sonra yaşadıklarının vücudu üzerinde etkisi olacak" şeklinde konuştu.
Kazanın yaşandığı bölgenin arama kurtarma faaliyetleri ve kazazede için oldukça önemli olduğunun altını çizen Prof. Dr. Kum, “Kazanın yaşandığı bölge arama kurtarmanın hızlı şekilde yapılması için uygun bir konum. Çünkü tahmini akıntıları incelemek ve kazazedeyi tespit edip ulaşım sağlamak daha kolay. Zaten olay da bu şekilde gelişiyor. Kazazede tespit edildikten kısa süre sonra yine aynı alan içinde bulunuyor" dedi. Açık denizde arama kurtarmanın başlı başına bir problem olduğunu belirten Kum, şunları da ekledi:
"Açık denizde kazazedeyi bulmak bile başlı başına bir problem haline geliyor. Ayrıca körfezdeki deniz suyu kısmen de olsa açık denize göre daha sıcaktır. Böyle bir olay açık denizde yaşansaydı kazazedenin son anda kurtarılması mümkün olmayabilirdi."
'GELİŞEN TEKNOLOJİYLE ÖNÜNE GEÇİLEBİLİR'
Son dönemde bu tarz kazaların arttığını dile getiren Serdar Kum, gelişen teknolojiyle birlikte üretilecek çözümlerle can kayıplarının önüne geçilebileceğini ifade etti. Prof. Dr. Kum, “Yolcular bileklik gibi bir aparatla takip edilebilir. Yolcuların gemiden belirli bir mesafe uzaklaşması durumunda bu bileklikler devreye girer ve gemi personeline haber verir. Teknoloji, bize taşınabilir takip sistemleri kullanmamızı mümkün kılıyor ve bu kazaları önlemek için bunlar kullanılabilir. Böyle bir çözüm üretilirse denize düşen yolcular dakikalar içinde bulunabilir. Yolcunun düşmesinin ardından hızla manevra yapan geminin 1 saatten kısa sürede kazazedeyi kurtarması mümkün” sözleriyle alınabilecek önlemleri sıraladı.