22.10.2021 - 07:00 | Son Güncellenme:
Mısır’ın başkenti Kahire’de bulunan Gize Piramitleri’nin önündeki alanda 10 uluslararası sanatçının eserlerinin yer aldığı “Forever is Now” (Sonsuz Şimdidir) adıyla bir sergi düzenlendi. Mısır Turizm ve Eski Eserler Bakanlığı, Dışişleri Bakanlığı ve UNESCO’nun desteğiyle açılan, 7 Kasım’a kadar sürecek sergiye bir eseriyle katılması için robot sanatçı Ai-Da da davet edildi. Dünyanın ilk ultra gerçekçi robotu olan Ai-Da ve yaptığı heykeli özel olarak paketlenip kargoyla Mısır’a gönderildi. Ai-Da’yı yaratan İngiltere’deki Oxford Üniversitesi’nden Aidan Meller de Kahire’ye gitti. Ancak, Ai-Da, Kahire’de bir modemi olması ve gözlerindeki kameraları nedeniyle casusluk şüphesiyle gözaltına alındı.
‘Kameraları çıkarın’
Mısırlı görevliler, Aidan Meller’den robot sanatçının modemini ve gözlerindeki kameralarını çıkarıp ülkeye giriş yapmasını istedi. Meller da “Ai-Da’nın modemini çıkarabilirim ama gözlerindeki kameraları çıkaramam, çünkü Ai-Da o kameralar sayesinde sanat eseri üretiyor” dedi. Bunun üzerine Mısırlılar bir casusluk planının parçası olmasından şüphelendikleri ve “güvenlik sorunu” olarak gördükleri robot sanatçıyla eserini gözaltına aldı. İngiliz büyükelçi, serginin açılmasına saatler kala robot ressamı kurtardı. 10 gün gözaltında kalan Ai-Da, gözlerindeki kameralar çıkarılmadan yaratıcısıyla birlikte sergi alanına gitmeyi başardı.
‘Dünyanın ilk ultra gerçekçi robot sanatçısı Ai-Da’
İngiliz uzman Aidan Meller’in tasarladığı, mühendislerin vücuda getirdiği robot sanatçı Ai-Da etrafını gözlerindeki kameralarla görüyor. Gördüklerine göre sanal bir hesap yapan ve sanat eseri yaratmak için koordinatları yorumlayan Ai-Da’nın eserleri bugüne kadar birçok yerde sergilendi. Londra Tasarım Festivali, Tasarım Müzesi ve Tate Modern Müzesi’nde sergilenen çalışmaları büyük ilgi gördü. “Geleceğin vizyonu” olarak görülen Ai-Da’nın soyut eserleri uzmanlardan da tam not aldı. İngiltere Oxford’da sanat galerisi sahibi Meller, Ai-Da için “O dünyadaki en sofistike ultra gerçekçi robottur” dedi. Aidan Meller ise Kahire’deki serginin önemini, “Mısır’da 4 bin yıldır ilk kez çağdaş sanatın piramitlere bu kadar yakın olmasına izin veriliyor. Ai-Da, Mısır için devasa bir heykel yapabilmek amacıyla ellerini kile sokup saatlerce enerji harcadı” sözleriyle anlattı.