SKAL International İzmir Başkanı Emre Gezgin, ‘Batı’ya Açılan Kapı Turizmde İlklerin Kenti İzmir’ ilkesiyle yapılan filmle dünya 2.’si olduklarına dikkat çekti, “Turizm alanındaki STK’larla işbirlikleri, İzmir’i marka değeri olarak ortaya çıkaracaktır” dedi
Ülkenin bel kemiği turizm sektörü, son bir yıldır belki de en zorlu dönemini yaşıyor. ‘İzmir Tanıtım Filmi’yle kente dünya ikinciliğini getiren, SKAL International İzmir Başkanı Emre Gezgin’le, 32 yıldır emek verdiği sektörü, başarılarını, turizmin bugününü ve geleceğini konuştuk. Sevinç Pastanesi Sohbetleri’nde, işinin ehli, turizm iş insanı Emre Gezgin’le bur aradaydık. Sizlerle paylaşmaktan mutluluk duyuyorum. Umutsuzluk yok, gayret var... İlham alabileceğiniz bir sohbet!
- Turizme gönül vermiş, çalışan, üreten biri olarak kaç yıldır bu sektördesiniz. Ne gibi faaliyetlerde bulundunuz?
Aralıksız 32 yıldır turizm sektöründe faaliyet gösteriyorum. 1989’da üniversite eğitimim sırasında ülke tanıtımı tutkusunda karşılık bulan, Ülkesel Fransızca Profesyonel Turist Rehberliği ile başladı yolculuğum. Fransa ve İngiltere’de üniversite sonrası eğitimimin devamında 4 kıtada faaliyet gösteren uluslararası bir tur operatörünün Paris’teki merkezine transfer oldum. Sırasıyla grup satış departmanı, audit, e-turizm departmanı kuruculuğu üstlendiğim, 7 yıl süren deneyimim sonrası 2007’de İzmir’e dönerek Vispo Travel seyahat acentesini kurdum. Yurtdışı deneyimlerimden edindiğim bilgi ve tecrübeler ışığında, grup ve kişiye özel organizasyonlardan oluşan mesleki faaliyetlerim dışında ‘Destinasyon Zenginleştirmesi’, ‘Tematik Turizm Kanalları’ ve ‘İnovatif Turizm’ konularında turizmin gelişimine yönelik ‘no profit’ araştırmalar yapıyorum ve fırsat buldukça kamuoyu ile paylaşımlarda bulunuyorum.
- İzmir SKAL Kulübü başkanısınız. Çok kapsamlı ve deneyimli bir oluşumun parçasısınız. Ne demek SKAL? Biz ülke ve şehir olarak dünyada nasıl bir pozisyonda yer alıyoruz?
SKAL, 7 kıtada, 102 ülkede 17 farklı ana turizm bileşeninde faaliyet gösteren profesyonel turizm yöneticilerinden oluşan, dünyanın en kapsamlı ve muhtemelen en eski turizm derneğidir. Ana misyonu, üyeleri arasında dostluk ve mesleki işbirliğini destekleyerek turizmin gelişimine küresel ölçekte yön vermektir. Birleşmiş Milletler Turizm Örgütü, Uluslararası Seyahat Konseyi, Turizm Yoluyla Barış Enstitüsü, Sürdürülebilir Turizm gibi turizm örgütlerinin daimi üyesi olan SKAL Türkiye’nin varlığı 1957 yılına dayanmaktadır. Ülkemizde, Uluslararası SKAL Federasyonları Derneği adı altında 14 turizm şehrini bünyesinde bulunduran SKAL, ağırlığını otel ve seyahat acentesi yöneticilerinin oluşturduğu, akademisyenlerden marina yöneticilerine, agro turizmcilerden müze yöneticilerine olmak üzere, son derece geniş ve farklı turizm bileşenlerine mensup profesyonelleri içinde barındırma niteliğine sahiptir. SKAL Türkiye, 102 ülke içinde üye ve kulüp sayısı bakımından en güçlü kulüplerden biri unvanını elinde bulundurmaktadır. İzmir SKAL Kulübü, 10 farklı turizm bileşeninin seçkin profesyonel yöneticilerinden ve STK üye ve başkanlarından oluşan, eşsiz mesleki çeşitliliğe sahip bir turizm derneği vasfına sahiptir.
‘Metamorfoz’
- Sektör büyük kan kaybetti ve doğal olarak zincirleme birçok alan zarar gördü. Turizm başkalaşım mı yaşıyor? Bunun için neler yapıyor ve öngörüyorsunuz?
Global ölçekte turizm sektöründe ekonomik ve jeopolitik değişkenlere bağlı olarak maruz kalınan krizler, mesleğimizin değişmez ve yadsınamaz bir parçasıdır. Turizm, hep sonucu olmuştur krizlerin. 2. Körfez krizinin akabinde Paris MAP Fuarı esnasında Fransız 2. Kanalı’yla (Antenne 2), röportajda ‘Türkiye turizmi en fazla etkilenen ülkelerin başında geliyor değil mi?’ amaçlı sorusuna yönelik cevabımın sonunda dile getirdiğim gibi, ’Turizm sebebi değil, sonucudur’... Yurtdışı ve yurtiçinde farklı pozisyon ve faaliyetlerde geçirdiğim meslek yaşamımda doğal veya insan eliyle gerçekleşmiş sayısız felaketin krize dönüşünü bire bir yaşayan birisi olarak, sektörü etkileyen süreç ve sonuçlarının her daim öngörülebildiğine şahit olmuşumdur. Zira turizmde yaşanan krizler, birbiriyle bağlı, öngörülebilir değişkenleri tanımlar. Pandemi sürecinin başından beri tüm beyanlarımda ve değerlendirmelerimde yaşanan süreci, altını çizerek metamorfoz olarak adlandırıyorum. Sosyoekonomik sonuçlar, birbirinden bağımsız öngörülemeyen değişkenlere bağlı olduğundan, turizmin şekli ve şemalinin bir başka şeye evrileceğine düşünüyorum. Doğa ve kültür temalı kısa yöresel turların, turistleri daha özgürlükçü kılacak doğa yürüyüş katkılı günübirlik turların, belirli kültürel tema odaklı toplantı ve yemekli organizasyonların, ilk başta hem turistleri hem de seyahat acentelerini endişe ve çekincelerden arındıracak etkinlikler olarak ortaya çıkacağına inanıyorum.
- Bu zorlu süreçte de durmadınız, ülkemiz ve özellikle İzmirimize yakışır, umut vaat edici bir ikincilik aldınız. Bu başarıdan bahsedebilir misiniz lütfen?
Hiçbir başarı kendiliğinden olmamıştır. Özellikle uluslararası ölçekte veya fenomenal çapta başarıları hazırlayan bir zemin ve bu zemini zamanla yaratan koşulların olduğuna inanıyorum. Başarıların önemi ve büyüklüğü, unsur ve koşulların etki ve ilgi çapı ile doğru orantılıdır. Tamamen birbiriyle uyumlu ve aynı vizyona sahip yönetim kurulu üyelerim ve gerekli desteği, güveni aldığım kulüp üyesi dostlarımın verdiği yetkiyle doğa ve insan odaklı, ‘Batı’ya Açılan Kapı Turizmde İlklerin Kenti İzmir’ öncü mottosu, farklı dillerde tüm yüreklere seslenen İzmir imgeleri ile, evrenseli yakalayan, işinde son derece profesyonel bir prodüksiyon firması Nice Production ile bir film yarattık. İzmir Ticaret Odası Başkanı Mahmut Özgener ve Büyükşehir Belediye Başkanı Tunç Soyer’in katılımı, SKAL Türkiye kulüplerinin özel destek ve katkıları, SKAL Geçmiş Dönem Dünya Başkanlarımız, USDF Başkanımız Sayın Savaş Çolakoğlu’nun inanmışlığı, olağanüstü bir sinerji yaratarak 7 kıtada 13 finalist kulüp arasında 2.’liği getirdi. Geçen sene SKAL International’dan aldığım Exemplary Skalleague titrimin dışında, SKAL International 2020 Özel Ödülü’nden onur duydum. Uluslararası ölçekte turizme yönelik atılım ve başarılarının sürekliliği ve Turizm STK ile istikrarlı ve uyumlu işbirlikleri, orta vadede İzmir’i marka değeri olarak ortaya çıkaracaktır.
'Fırsat kılavuzu'
- Yeni turizm trendleri neler olacak?
Alışagelmiş, turistin karar verme ve turizmcinin tedarik etme şeklinin değişeceğini öngörüyorum. Dolayısıyla çok daha özgürlükçü gezginler tematik turizm kanallarını yeniden keşfedecekler, teknolojide öne çekilen yenilikler başta iş turizmi, kongre ve toplantı turizmi olmak üzere çok geniş kullanım alanları yaratacaklar, kitlesel turizmin tüm bileşenleri ile geri dönüşünün zaman alması. yeni turizm trendleri olarak ortaya çıkacak. Bu bağlamda İzmir Vakfı’nın hazırladığı, İzmir Turizm Tanıtım Stratejisi ve Eylem Planı’nı tüm bu gelişmeler ve beklentiler doğrultusunda kriz sonrasını fırsata çevirebilecek nitelikte bir kılavuz olarak adlandırıyorum.